måndag 5 november 2018

Stressig söndag

Söndagen ska egentligen vara en vilodag, men på nåt sätt så har den blivit veckans stressigaste dag. Det är tack vare eller p.g.a. TV8 och Bosse. På söndagarna har åttan den goda smaken att köra den ena deckaren efter den andra. Varför har de inte tänkt på att sprida ut programmen lite? Vissa kvällar är det inte ett skvatt som jag ids titta på. Jag satt och filade lite på mina avdventsinlägg när det plötsligt plingade till i datorn. Bosse hade lagt in en bild och jag fick snabbt gå in och skriva en kommentar på hans blogg. Hurra! Jag kom först. Skönt! Nu kunde jag fortsätta med mitt eget ännu en stund i lugn och ro.


Klockan 16.50 var det dags for Mord och inga visor. Det är repriser som sänds om och om igen, men de är lite småtrevliga att se på och ibland dyker det upp en repris som jag missat. Jag vet inte hur många program som gjorts, men det är åtskilliga. Fastän det är en amerikansk serie, så är den nästan helt fri från våld. Det är i varje fall inget som liknar dagens amerikanska deckarserier.


Den här reprisen slutar 17.55 och då går jag åter in och tittar på Bosses blogg. Det är bäst att vara beredd. Prick 18.00 brukar en klurig ledtråd och ett foto på en ung man dyka upp. Det gäller att tänka på ett lite annorlunda sätt om man ska kunna lösa gåtorna har jag förstått. Spänningen är olidlig. Det spelar ingen roll att det bara är en lek. Givetvis deltar jag för att försöka vinna.


När jag lämnat mitt svar är det dags för middag här hos oss, för 19.55 är nästa mördare igång. Nu är det Father Brown som fångar den skyldige.


Precis en timme senare är det Mord i paradiset. Det ser så fridfullt ut på ön, men det verkar vara livsfarligt att vistas där. Jag är nog säkrare i TV-soffan.


Det finns fortfarande en del människor kvar i Midsommer och 21.00 är det dags för en mördare att infinna sig där. Jag är imponerad av alla poliser och deckare i de här programmen. De lyckas alltid lösa morden och få den skyldige dömd. Hur bär de sig åt? De borde åka runt i världen och föreläsa, för det är ovanligt med så bra resultat.


Midsommerserien gör söndagskvällen extra stressig, för på sjuan dyker Poirot upp 22.00. Det är inte lätt och vara på två ställen samtidigt. Även om både Poirot och Barnaby befinner sig i Storbritannien, så är de inte på exakt samma plats. Det blir till att zappa och hoppas att jag inte missar någon ledtråd. Efter en sådan intensiv kväll är jag helt slut och sover gott.

18 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att sitta här och småle åt dina intensiva söndagar som stackars TV8 också blir inblanade i.
    Det borde inte finnas många invånare kvar i Midsommer.
    Morgonkram från en man som också är väldigt förtjust i deckare.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt vissa söndagar men jag får försöka stå ut. Midsommer måste snart räknas som glesbygd.

      Radera
  2. Vi ser på samma "söta" serier, både du och jag, kan jag konstatera.
    Håller också med Bosse Lidén om att Midsommer mera eller mindre är ett fenomen, men tanke på att så många mord begås där. Men förmodligen är inflyttningen större så de kan fortsätta mörda folk i byn. Annars måste de lägga ner tv-serien. Det måste ju finnas någon att mörda också, haha.
    Märkligt är att det här inlägget inte syns på min blogglista ännu, men jag hittade det hos Musikanta, så det ordnade sig. Få se när det ramlar ner?
    Ha en fin måndag och att den blir mindre stressig än söndagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med lite spänning som inte innefattar en massa våld. Allt måste inte vara så realistiskt. Jag har också en del problem med uppdateringen i blogglistan från och till. Nu har jag en lugn vecka framför mig där jag får hämta andan. På söndag är det dags igen.

      Radera
  3. Ja, det är körigt nu - Bosse han kan minsann engagera oss! Mord i Paradiset gillar jag ... lagom oblodig och lite gullig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka luriga ledtrådar han kommit på.

      Radera
  4. Haha, ja ibland blir vissa dagar mer stressiga än andra :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sortens stress är ganska behaglig.

      Radera
  5. Jag har svårt att delta om jag inte siktar högt men samtidigt så kan jag känna att det blir ett stressmoment och lite av en hastighetstävling. På gott och på ont men hittills har jag suttit där!

    Kram och god måndag :D

    SvaraRadera
  6. Jag är inte med i Bosses tävlingar, för även om jag är pensionär och borde ha hur mycket tid som helst kolliderar mina aktiviteter med hans scheman.
    Jag älskar alla de där deckarna och de finns ju där så fort man behöver fördriva någon timme.
    Ha en skön vecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra program om man bara vill slötitta och inte engagera sig för mycket.

      Radera
  7. Det är ju bara omöjligt att zappa mellan två deckare, det går ju inte alls, kan jag tänka mig.
    Jag älskar nämligen också deckare och ser många, men de sent på kvällen, eller natten spelar jag in och ser på dagen sedan. Just nu är Mord och inga visor min favorit. Som du skriver, inget våld, men spännande är dom.
    Grattis till segern.Så roligt. Detta med att vara först kan jag glömma med min gamla dator så jag vet att jag inte kan vinna, men tror ändå jag ska försöka att kämpa på. Jag har inte datorn på jämt, finns i ett annat rum och inget pling finns det på den. Min mobil är så ålderstigen så det går inte att på in på internet med den. Vi får se hur jag gör. Vara eller inte vara, med. Det är frågan. Jag kan ju försöka att vara med bara på skoj förstås.
    Trevlig dag och fortsatt god "jaktlycka" på förstaplatsen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har sett de flesta Midsommer -och Poirotfilmer, så det blir mer lite av en repetition. Det går utmärkt att zappa mellan dem, eftersom jag i regel minns vem som är mördaren. Jag är liksom steget före.

      Radera
  8. Vilken tur att John, som är sambo med min dotter har flyttar till Sverige och numera bor i den lilla stillsamma orten Stehag. Han är nämligen född och uppvuxen på området där serien spelas in, och i bekantskapskretsen finns en hel del statister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande att ha bott i det området. Det verkar fridfullt...ungefär som Stehag, men skenet bedrar tydligen.

      Radera
  9. Här är en till svag för deckare, men med det tempot så får jag nog välja hälften tror jag. Så hade du ju Bossefullt upp med tävling också. Mord i paradiset älskar jag för att inte tala om Morden I Midsumer och lite till ...
    Fin måndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får jag ta det lugnt resten av veckan så jag är på alerten igen när det blir söndag.

      Radera