torsdag 29 november 2018

Starten på något nytt


På lördag kör jag igång årets julkalender. Det är femte året i rad, och det har varit lika kul att leta uppslag i år som alla tidigare år. Till denna kalenders tema har jag valt Tomten och hans liv och leverne blandat med lite olika jultraditioner. Tomten räknas nog som huvudpersonen till jul. Det tror jag i varje fall att alla barn tycker. Precis som tidigare år har jag fått låna foton av Bosse. Han har många att välja bland och i år har jag valt ut två stycken som illustrerar mina inlägg.



Nu är det även tid att anställa nästa års söndagsbloggare. Det är väldigt praktiskt för mig att ha en hjälpreda på söndagarna. Hittills har de skrivit ett år i taget, och det tycker jag är en ganska lagom tid.  Betty Boop får därför semester nu, även om hon säkert kommer att dyka upp på bild lite då och då. Nalle Puh, Gustav och Pantertantstanterna är tidigare söndagsbloggare, men i år tänkte jag ändra på det och inte ha en tecknad figur.

Mitt val föll på Audrey Hepburn. Hon var min idol när jag var tonåring. Hennes filmer kan jag se om och om igen. Hon är mycket vacker och hennes klädstil är väldigt elegant. Det hände en kul grej när jag skulle sy min yngsta dotters brudklänning. Katarina  hittade en bild på en modell som hon gillade och sen var det bara för mig att leta upp ett mönster som liknade den här klänningen. Jag fann en exakt kopia på nätet och när jag klickade vidare kom jag fram till att det var en klänning som Audrey använt i en av sina filmer. Vilket sammanträffande!


Elegans är den enda skönhet som aldrig bleknar.

Jag sätter ihop citat med bild helt efter mitt eget huvud, så det är inte Audrey som har sagt alla citat jag kommer att ha med.

25 kommentarer:

  1. Ååh så kul att du fortsätter med din adventskalender! Alltid lika roligt att se vilket tema du väljer ... och tomten är ett bra val - ligger liksom i tiden!
    Visst var hon tjusig Audrey! Hon blir säkert en perfekt söndagsbloggerska!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt och höra att du gillar kalendertemat. Audrey var en mycket tjusig kvinna.

      Radera
  2. Jag ser framemot att få öppna luckorna ända fram till jul i din adventskalender. Audrey Hepburn var också en av mina idoler i tonåren. Hon ligger bra till ännu och roligt är att hon blir söndagsbloggerska hos dig.
    Ha en fin torsdag Gunnel, här drar hårda vindar in över land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Audrey var väldigt tidlös. Du får hålla dig inomhus idag. Så tänker jag göra för det blåser rejält här med.

      Radera
  3. Lite komiskt, för jag tänkte på dig och adventskalendern i går. Och så skriver du om detta i dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underligt! Jag känner mig glad att du tänker på mig.

      Radera
  4. Din kalender blir nog den enda för mig i år skulle jag tro. Men för att inte vara helt ute och resa får jag kanske se några avsnitt på teve också annars undrar eleverna...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du måste ju vara uppdaterad om det blir diskussioner om något. Kul att du tänker följa min kalender.

      Radera
  5. Oj, är du så duktig på att sy så du sydde din dotters bröllopsklänning! Häftigt att få delta på ett så praktiskt sätt.

    Adventskalender... jag kommer att hålla ett öga hit även under december! Ska bli intressant att följa tomtens liv och leverne. Visst är det så att tomten är julens huvudperson i vårt land, han har konkurrerat ut både julotta som Jesus, hästspann till ottan med mera. Grattis till Tomten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sytt brudklänning till båda mina döttrar. Det var mycket roligt att sy sådana speciella klänningar. Julen har förändrats mycket sen jag var barn, men jag vill gärna hålla kvar en del gamla traditioner.

      Radera
  6. ÅÅÅ då blir det roligt igen!
    Både i advent och på söndagarna!
    Nu låt det ju som att det inte är så roligt i övrigt, men det kan jag lugnt och sakligt med beundran säga att dina skrifter passar mig i lust och nöd <3

    SvaraRadera
  7. Audrey var också en av mina idoler.
    Sv..Tryck på rätt djur .
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Fina Audrey Hepburn! Filmstjärna, som jag samlade på kort. Man bytte ju och samlade på filmstjärnor!
    Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också många bilder på henne.

      Radera
  9. Det blir spännande att följa tomtens öden och äventyr i din adventskalender. Svårt att fatta att det är december i övermorgon. Vart tar dagarna vägen???
    Audrey Hepburn bar ju oftast kläder av Givenchy, min absoluta favorit bland franska modeskapare. Han skapade fantastiskt vackra kläder. Och stiliga Audrey bar upp dem perfekt.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten har gått snabbt...kanske för att det var varmt så länge. Jag gillar också Givenchys kläder.

      Radera
  10. nej det står djur. tryck där det står roliga djur.
    kram!

    SvaraRadera
  11. Aha, blev lite sugen på egen kalender redan i förra bloggen jag besökte, men du går ett steg längre och har tema också... spännande och kul!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är lättare att hitta inlägg om jag håller mig till ett tema.

      Radera
  12. Audrey Hepburn var ju så vacker, så vacker! När jag gick på läroverket fick vi gå och se "Prinsessa på vift" på skoltid, otextad som ett inslag i engelskaundervisningen. Och så tjusig han var, Gregory Peck!
    Det ska bli roligt att följa din kalender i år också.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid! Kul att du följer även i år.

      Radera
  13. Vill bara säga att det känns skönt att du blev ordentligt omhändertagen av vården och framför allt att det inte var någon hjärtinfarkt på gång!
    Nu väntar jag på morgondagen ... ska bli kul med din kalender!
    Kram

    SvaraRadera