måndag 19 november 2018

Make up



I fredags var det stora spackeldagen. Det var inte jag som blev spacklad utan väggar och tak i f.d. duvslaget. Göran och jag hjälptes åt och hann bli klara under förmiddagen. Sen fick det stå och torka till dagen efter och då slipade vi bort ojämnheter och fyllde i med extra spackel där det behövdes. På söndagen började jag att måla taket. Det är inte så väldans högt där inne så det gick väldigt snabbt att rolla samtliga tak. Väggarna målades också i samma färg. Då är det inte så noga om det blir en extra färgdutt någon annanstans.

Det påminde faktiskt lite om när man läser om olika make up tips. Först är det rengöring som gäller, och det hjälpte Katarina mig med förra helgen. Vi har fyllt i alla hål och "rynkor" så det ser helt slätt ut. Efter det var det dags för den täckande färgen. Vi valde vitt på tak och väggar och golvet ska bli grått. Jag ska till frissan på torsdag och få lite färg på toppen, men det blir inte varken vitt eller grått, det kan jag garantera. Det lutar mer åt något kopparfärgat.

Denna veckan ska golvet spacklas och målas och sen är det dags för Göran att montera hållare och annan inredning som ska på plats. Att plocka in redskap och annat som ska förvaras där inne ska bli riktigt kul. Även om det bara är ett förråd så är det skönt och se att det är ordning där inne. Framför allt är det tidsbesparande när man hittar det man behöver med en gång. Jag har alltid gillat att sortera saker. Därför tror jag att jag utnämner mig till förste sorterare i förrådet. Göran får gärna komma med idéer, men ibland hör jag lite illa.


I morse när jag gick in på min  blogg kunde jag inte svara på några kommentarer hur mycket jag än försökte. Vet inte riktigt vad det är som strular. Jag ska försöka senare idag också, men jag kan i varje fall läsa era kommentarer och det är det viktigaste.

20 kommentarer:

  1. Det är rätt kul att måla tycker jag. Minns att jag målade en garderob i mitt flickrum i villan i Enebyberg. Det var dock en mycket märklig färg som aldrig verkade torka helt och hållet. Även efter kanske 30 år var den litet klibbig, dvs saker “klibbade fast” litet grand. Mycket underligt.
    Sorterare är jag också och tycker om ordning och reda. :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det blir kanon då ni är färdiga, och var sak har sin plats.
    Det är nog ca 15 år sedan vi var på Legoland, jag vill åka tillbaka dit någon gång.
    Jag har inte kommit in på min blogg, vet inte vad eller varför det är så. Vi har fullt upp på helgerna, så det har inte funnits tid att få hjälp.
    I fredags stöpte jag ljus med symötet, det blev väldigt sent. I lördags kom Therese med familj och även Sofie, de stannade tills i går kväll. Pepparkaksbak stod på agendan.
    Vi har även hunnit med att gå på 50-års kalas.
    Kortfattat så har jag haft en intensiv, med rolig helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag provade att svara från min iPad och det funkade. Underligt!

      Radera
  3. Det kommer säkert att bli jättebra! Haha ... det där med hörseln känns igen, men då är det Lasse som hör lite sämre än han brukar ...
    Jobbigt när det strular med tekniken. Hoppas det fixar sig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara Göran som hör sämre, men det kan klart drabba mig också.

      Radera
  4. Jag känner en viss avundsjuka när jag läser ditt inlägg för dagen! :) Men ingen missunnsam sådan, men ni är så inspirerande med er makeup i det för detta duvslaget så jag vill också göra förnyelser här. Jag sorterar och städar, röjer på vinden och där skulle nog lite färg också sitta bra. Få se om jag får till det innan jul? Men roligt är det att följa med i er renovering.
    Lycka till med resten och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul när man renoverar och får det precis som man föreställt sig. Det blir enklare att hålla ordning sen....inbillar jag mig.

      Radera
  5. Ingen make upp här varken på väggar eller ansikte!
    Ha en bra måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättare att göra make up på en vägg.

      Radera
  6. Även om det bara är ett förråd så vill man gärna ha ordning och reda där inne så det blir säkert bra. I vårt behövs det nog en utrensning känner jag...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi slänger en massa gamla redskap och annat krafs nu, som bara legat och skräpat i garaget tidigare.

      Radera
  7. är jättedålig på att spackla mig, spännande med duvslag

    SvaraRadera
  8. Så roligt att få lite ordning och reda. Och utrymmen får man aldrig för mycket av :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvaringsutrymmen behövs alltid och de brukar fyllas snabbt.

      Radera
  9. Det blir säkert jättefint i fd duvslaget!
    Måla är jag dålig på. Jag tycker alltid att det blir kladdigt och jag får färg där det inte alls är tänkt.
    Lycka till!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får också färg där det inte ska vara. Det är därför vi väljer samma färg på både tak och väggar.

      Radera
  10. Make up make over make duvslaget, jobba ihop och göra fint! Det andas lite kärlek tycker jag :-)
    Så lite kopparfärgad på kvinnan topp - det blir fint det med!
    Bild kanske???
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är roligare att jobba när man hjälps åt. Jag känner att det behövs lite uppiggningsfärg nu.

    SvaraRadera