tisdag 13 november 2018

Övning ger färdighet....kanske



När jag sorterade i mina garderober häromdagen såg jag att jag ställt in mina kryckor i ett hörn. Det är evigheter sen jag använde dem. Jag hade problem med en fot för ganska länge sen, och då köpte jag på min läkarcentral ett par som jag använde flitigt. I samma veva var det en kändis som också hade gåproblem och det visades en bild på henne när hon "limpade" fram. Det heter väl ändå linkade eller haltade? Limpa får mig bara att tänka på Skogaholm. Nu var det förstås en amerikansk stjärna det gällde och hon kan kanske inte halta. Jag såg en bild på henne där hon stödde sig så elegant på kryckorna.

Så elegant såg jag också ut......så länge jag stod still. Det var när jag skulle försöka förflytta mig framåt med hjälp av de här pinnarna som eländet började. Jag tränade och tränade, men jag fick inte kläm på när jag skulle sätta fram kryckan och när det var dags för foten att ta ett steg framåt. Kvinnor brukar kunna göra mer än en sak samtidigt....men det kan inte gälla när det är kryckor inblandade. Jag bara trasslade in mig och min stil påminde mer om Bambi på is. Det är inte helt riskfritt att gå med kryckor upptäckte jag. Ett par gånger höll jag på att sätta krokben för mig själv. Nog hade det varit lite förargligt och komma till akuten med ett brutet ben och behöva berätta att det hände för jag använt kryckor.


16 kommentarer:

  1. Det krävs lite träning med kryckorna. Som liten lekte jag ofta med min kusins kryckor, så då jag opererade min fot hade jag lite vana.
    Mina kryckor står på vinden. Det var samma pris på att köpa eller att hyra då jag opererade foten.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser så enkelt ut när andra använder sina kryckor, men jag fick hela tiden fundera i vilken ordning jag skulle sätta fram fot och krycka. Bra att det finns hjälpmedel och det är klart bara att träna

      Radera
  2. THihi - jag kan inte helt låta bli att se för mig synen, med all sannolikhet blir det så för mig också om jag kommer behöva de någon gång. Lär bli livslång övning tror jag.
    När jag började gå med stavar så hade jag bekymmer också, fast det måtte ju vara en annan teknik. Men där har övningen gett färdighet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt med stavar heller...jag har testat, men där lyckades jag ändå bättre.

      Radera
  3. Än så länge räcker det med stavar för min del. Har aldrig tänkt på att det kan vara så besvärligt att gå med kryckor. Skönt att du slipper dem nu i alla fall.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det såg så lätt ut när andra använde dem, men eftersom det gjorde ont i foten när jag satte ner den, så blev det inte så enkelt att hålla reda på allt.

      Radera
  4. Peppar, peppar har jag inte gått på kryckor sedan jag bröt mitt ben i unga år. Tyvärr trillade jag någon gång så även om kryckor är ett gott hjälpmedel så är de inte helt riskfria...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den slutsatsen kom jag också fram till.

      Radera
  5. Det ska träning till att gå med kryckor.Jag tycker det är svårt med stavar!
    S...Det kommer att bli skönt när allt är över med ögonen.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att hålla ordning på pinnarna.

      Radera
  6. Du är för rolig. Jag tycker mig nästan se dig försöka förflytta dig framåt och bara kommer snett och det blir kors med kryckor och ben.
    Jag kan tänka mig att det krävs en hel del träning.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Fick du ingen instruktion av arbetsterapeut eller annan kometens inom vården? Det bör ingå, tycker jag. När min son brutit benet för många år sedan, han var i 10-årsåldern, så var det både arbetsterapeut som överläkare som kollade så han klarade kryckorna innan han fick åka hem. Både på slät mark som i trappor.

    Tja, jag tror inte det är så himla lätt med kryckor, jag tycker att stavar är mer i vägen på slät mark än hjälp. Däremot vid vandring i bergen så var de till nytta. Enda gången jag tycker de gjort sig förtjänta av priset :-) På slät mark har jag endast testat riktigt ihärdigt en gång... Kanske borde testa fler gånger, träning ger färdighet, heter det ju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade när jag fick dem hur de skulle användas, men enda svaret jag fick var att jag måste träna. Lätt att säga.

      Radera
  8. Jag har, tack och lov, aldrig behövt använda kryckor, men vem vet vad som väntar. Man kanske skulle börja öva sig lite, så att man är beredd när och om den dagen kommer.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är nog ingen dum idé, men du har kanske lättare för att lära än vad jag hade.

      Radera