onsdag 14 november 2018

Stresstips


Stresstips dyker upp i massor när det börjar närma sig jul. Nu har det ännu en gång konstaterats att det är avstressande att vistas i skogen. De flesta människor har nog vetat om detta  i evigheter. Bara jag kommer in i skogen och hör fågelsången och känner lugnet där inne, så blir jag själv lugn. Det nya nu var att det gav bättre resultat om man vistades i en lövskog än om man gick in i en barrskog, och det har jag inte hört tidigare. I barrskogen ser det likadant ut vår, sommar, höst och vinter...bara gröna barr.....och det är i regel ganska mörkt där inne. Det är kanske det som är förklaringen. Promenerar man i en lövskog är det betydligt ljusare och här kan man följa årstidens skiftningar dag för dag. Hösten med alla sina härliga färger är underbar och sen kommer vintern med sina kala grenar. Då blir det ljust inne i skogen dagtid och man kan se himlen. Våren, när det börjar grönska, är den bästa årstiden, tycker jag. Sommartid är det alldeles grönt inne i skogen och det går knappast att få en skymt av himlen mellan trädkronorna.

Alla har tyvärr inte förmånen att kunna komma till en skog och bli avstressad, men det gick tydligen lika bra med en virtuell skog. Det var bara till att skaffa en DVD-film som handlade om en lövskog och sen kunde man sätta sig i soffan för att titta på den. Efter en stund skulle lugnet infinna sig. Ungefär som när man sitter och tittar på en fuskbrasa. Jag föredrar ändå den "riktiga" skogen.

22 kommentarer:

  1. Det var nytt för mig också, detta om lövskogen. Kanhända att det stämmer... jag har inte märkt någon skillnad. Men att skogen är bra för välbefinnandet, det visste jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt inte det har så stor betydelse vaken slags skog man promenerar i. Lugnet och stillheten finns ju i båda.

      Radera
  2. Vilken tur att jag har både barrskog och lövskog här ... ja, mest är det nog en blandning :) Jag tycker naturen i sig, oberoende av naturtyp är avstressande och lugnande ...
    Det enda som stressar mig just nu är Bosses påhitt :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också blandskog hos mig, och jag trivs i båda.Känner samma avkoppling om jag går bland granar eller i björkdungar. Jag håller med dig helt. Bosse är energisk. Tur att vi har skogen så nära inpå, för nerver och hjärna behöver semester från hans klurigheter.

      Radera
  3. För mig är det avstressande att sätta sig vid orgeln eller pianot och spela någon timme. Eller spela en patiens på datorn. Eller läsa en bok. Promenera i skogen, vare sig det är löv- eller barrskog, gör jag aldrig ensam.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan säkert hitta nåt sätt att koppla av på.

      Radera
  4. Det är redan bekant att jag trivs bra med dina passioner och funderingar - så också i detta inlägget och det tackar jag för pantertanten som snurrar livets gång på en passionerad pinne :-)
    Löv- eller barrkram?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tackar för vilken slags kram som helst.

      Radera
  5. Att komma ut och andas frisk luft är bra!
    S......Just precis ett ord sagt i vrede går inte att ta tillbaka!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att rensa hjärnan från skräptanker ibland.

      Radera
  6. Jag älskar att gå i skogen och har svårt att tänka mig att det kan vara lika avstressande att sitta och titta på en bild. Jag tycker att det är avstressande att gå ut och gå, även om det inte är i skogen. Tankarna flyger fritt och man kommer på massor av saker och löser problem, medan man får frisk luft.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också promenader och det måste inte vara i skogen. Det viktigaste är att man kommer ut och rör på sig och andas frisk luft.

      Radera
  7. Det är säkert mycket avstressande att gå i skogen, men jag föredrar havet och vågornas ljud mot strand, klipphällar och stenar. Då kan jag titta utöver havet i timmar och bara njuta oavsett väder. Fantastiskt att kunna välja vilket man mår bäst av!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har långt till strand och hav, så därför har det blivit skogen för mig. Den finns på 5 minuters promenadavstånd från vårt hus.

      Radera
  8. Vill bara skicka en hälsning till dig, det blir inte så ofta man besöker "gamla" bloggvänner när man inte har en aktiv blogg.
    Kramar i november-mörkret!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Så kul att höra från dig. Hoppas allt är bra.

      Radera
  9. Skogen söker jag mig inte så ofta till men att vandra längs med havet är en lisa för själen. Misstänker att det fungerar på samma sätt och att vi har våra andningshål.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att skog och hav är lika avstressande.

      Radera
  10. Skogen betyder mycket för mig och säkert för väldigt många andra också.
    Jag är inte religiös i ordets rätta bemärkelse, men jag citerar ofta orden Se Gud i naturen. Där får du lugn och där stressar man av. Kanske inte bara skogen, som så, naturen överlag är en bra lunga för både kropp och själ. Havet fungerar också bra att stressa av till men kanske lite annorlunda ändå. Säkert är också den känslan olika för varje människa. Vårlig lövskog...ord finns inte för hur härligt det är. Det brukar nästan göra ont i själen då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rena terapin att komma ut i skogen. Alla bekymmer känns mindre.

      Radera
  11. Vår natur är mycket vacker. Att bara sätta sig på en sten i skogen är fantastiskt.
    Vatten är också mycket rogivande.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att komma ut i friska luften.

      Radera