lördag 24 december 2022

Lucka 24

Julens 12 dagar

Julens tolv dagar eller Twelvetide börjar den 25 december med Jesu födelse och slutar den 6 januari när de tre vise männen överlämnar sina gåvor. 

The twelve days of Christmas är en engelsk julsång som räknar upp en serie av allt fler gåvor som ges på var och en av julens 12 dagar. Varje vers är byggd ovanpå de föregående verserna. Det finns 12 verser som var och en beskriver en gåva som gavs av "min sanna kärlek". Det finns många variationer av texten. Denna är från 1909 skriven av Frederic Austen. De tre första verserna lyder:

Vers 1. På den första juldagen skickade min sanna kärlek till mig 

en rapphöna i ett päronträd.

Vers 2. På den andra juldagen skickade min sanna kärlek till mig 

två turturduvor och

en rapphöna i ett päronträd.

Vers 3. På den tredje juldagen skickade min sanna kärlek till mig

tre franska höns

två turturduvor

och en rapphöna i ett päronträd.

Varje vers handlar om nästa juldag, lägger till en ny gåva och upprepar sedan alla tidigare gåvor, så varje vers är en rad längre än föregående. 

Det fortsätter med

fyra "kallande" fåglar

fem guldringar

sex fällande gäss

sju simmande svanar

åtta pigor som mjölkar

nio damer som dansar

tio herrar som hoppar

elva flöjtspelare som spelar

tolv trumslagare som trummar

Tolfte versen blir således : På den tolfte juldagen skickade min sanna kärlek till mig tolv trumslagare som trummar, elva flöjtspelare som spelar, tio herrar som hoppar, nio damer som dansar, åtta pigor som mjölkar, sju simmande svanar, sex fällande gäss, fem guldringar, fyra "kallande" fåglar, tre franska höns, två turturduvor och en rapphöna i ett päronträd.

Fyra kallande fåglar bör egentligen vara fyra koltrastar för i tidigare versioner hette det inte calling birds utan Colly-birds. Colly lär vara gammal engelsk slang för koltrast. 

Nu är kalendern slut och jag vill tacka alla som varit med och öppnat luckor. Det har varit så kul och läsa era kommentarer. Nu tar jag ledigt fram till den 3 januari nästa år. Jag överlåter Nyårsdagen till min nya söndagsbloggare.


Jag önskar alla bloggläsare 

God Jul och Gott Nytt År

19 kommentarer:

  1. Nu har jag varit ihop och gift med en engelsman i dryga 40 år. Har aldrig hört den story om Twelvetide. Men visste att vår Trettondag kallas för Twelfth Night på Engelska, allt egentligen Trettondagsafton. Än en gång - vilken research du har gjort!

    Vill tacka dig så jättemycket för att du har berikat mitt liv (i dubbel bemärkelse) de senaste 24 dagarna. Det var en glädje att kolla dina inlägg. Å nattuggla som jag är så passade jag ofta på att svara på inläggen på natten. Hoppas verkligen att du vill skapa ännu en julkalender även nästa år. Den var helt suverän.

    Å eftersom du jobbat så hårt är du väl värd ett litet jullov tycker jag. Önskar dig en jul som du önskar dig själv. Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År.

    Många kramar och tack än en gång:-)

    SvaraRadera
  2. Faktum är att jag på något sätt har hört eller läst om den här speciella sången någon gång, kanske i ett tv-program, kanske inte. Du har gjort en fantastisk julkalender i år Gunnel, många applåder från mitt håll. Du har även, p.g.a mitt eget påhitt att göra någonting av din lucka och av Annas lucka, berikat och inspirerat mig väldigt mycket, ja utmanat mig. Att själv få till någonting att utgå ifrån har krävt tidiga morgnar för mig för att kunna göra mitt eget inlägg eftersom jag inte har vetat någonting om vad jag skulle hitta här inne hos dig.
    Det vet jag inte nu heller, men på något sätt så rinner det till.
    Ha en välbehövlig bloggpaus, så ses vi igen i början av januari -23
    Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt år!
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för 24 intressanta luckor! Den här sista kände jag till; man lär sig en del genom att titta på amerikanska julfilmer. :) En heter just "The Twelve Days of Christmas".
    Önskar dig och dina kära en skön julhelg med god mat och trevlig samvaro.
    Varma hälsningar från kyligt norr! Stor julkram!

    SvaraRadera
  4. Tack för en klart allmänbildande och intressant kalender. Dagens kalendergåvor kunde jag gott klara mej utan
    Stor kram, ha en fin och välförtjänad "semester" och GOD JUL! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  5. Önskar dig en fin jul och ett gott nytt år! Vilken bra kalender du fått till i år igen, förstår ju att det är extremt mycket arbete bakom varje lucka. Må så gott!♡

    SvaraRadera
  6. Tusen tack Gunnel för din påhittiga, inspirerande, fina, roliga, lärande och vyvidgande luckor på tema 12!!! Det ligger tid och sökande bakom, så att skriva in och lägga till bilderna i inläggen. Och som vi nog delar du och ja- det är något med att hitta på, finna och spinna :-)
    Nu har jag haft kalendertradtionen hos dig en längre tid och jag fyller gärna på den nästa år också :-)
    Tack igen för att jag fick medverka i ditt 12, det var så kul!
    När du avslutar din fina kalender så tar Julens tolv dagar över med bilder och verser.
    och så kommer nya söndagsbloggaren!
    God jul min vän!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken pampig avslutning både av dig och för dem som fick allt den tolfte juldagen.
    Jag har känt mig som en liten grabb när jag kommit in här och fått "öppna" en ny lucka. En skön luckmix. Tusen tack till dig för alla timmar som du lagt ner för oss besökare. Nu önskar jag dig ett mysigt jullov. Kram från Visby

    SvaraRadera
  8. Och så blev det lucka 24 ... och lika inspirerande som vanligt att läsa din lucktext. Stort tack Gunnel för allt jobb du lagt ner för att lysa upp tillvaron för oss andra i julmånaden. Många leenden och aha-upplevelser har det blivit för mig. Den här sången har jag hört flera gånger men det var väldigt roligt att verkligen få läsa texten.
    En God Jul och Ett Gott Nytt År önskar jag dig och de dina!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jättestort tack för en fyndig, intressant och lärorik julkalender med en storståtlig avslutning idag, julafton.
    Önskar dig en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  10. Tack för, som alltid, en innehållsrik kalender! Önskar dig en välbehövlig vila med mycket glädje och lugn med dina käraste, så "ses" nästa år igen.
    God Jul och Gott Nytt År! / Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. Den var helt ny för mig.
    Även jag vill passa på att tacka för en mycket intressant och trevlig julkalender! Önskar dessutom dig och de dina en riktigt God Jul!

    Kram

    SvaraRadera
  12. God jul och ett gott nytt år tillönskar vi dig. :)

    SvaraRadera
  13. Jag hittade lite sent till din blogg men har läst ikapp din adventskalender med stor behållning. Tack för en intressant och allmänbildande kalender med många intressanta luckor.

    SvaraRadera
  14. Tack, finaste Gunnel för en fantastisk adventskalender som jag glatt mig åt varje dag. En kalender som gett mig en hel del ny kunskap. Innehållet i dagens lucka var till största delen helt nytt för mig och så roligt att ta del av-
    Önskar dig en riktigt God Jul tillsammans med "de dina" och även ett Gott Nytt År.
    Varm kram

    SvaraRadera
  15. Försöker kommentera igen.
    Som jag skrev förut, det är mycket nytt som jag har fått lära mig sånt som jag kanske bara haft en aning om. Så tack snälla för alla dessa intressanta luckor denna december. All den tid som du har lagt ner, så fint gjort.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg och ett Gott Nytt År.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
  16. Mycket intressant blogg, kul att läsa.. Ha en UNDERBAR julhelg! Kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
  17. Som vanligt kul läsning! Och god fortsättning! Kram Lisa

    SvaraRadera
  18. Passar på att tillönska dig en fin nyårsafton och ett gott nytt år.

    Ha det bäst och tack för bloggandet detta år, alltid intressant.

    SvaraRadera