onsdag 14 december 2022

Lucka 14

December

December betyder den tionde månaden. Den romerska tideräkningen hade från början bara tio månader på året, och den första månaden var mars. Sedan kom april, maj osv. December blev på så sätt den tionde månaden och det var så den fick sitt namn. Deci är det latinska ordet för tiondel. Mars, april, maj och juni fick namn medan resten av månaderna enbart betecknades med räkneord: quintilis, sextilis, september, oktober, november och december, dvs den femte, sjätte, sjunde, åttonde, nionde och tionde månaden.

December var den sista månaden. Under perioden mellan den siste december och den första mars låg jordbruket nere, och då hade man inget behov av att dagarna som gick fanns med i kalendern. Även trädgårdsarbetet ligger nere, i varje fall hos mig. När januari och februari så småningom gjorde entré i våra kalendrar lades de till i slutet av året och blev månad elva och tolv. Därför var det logiskt att skottdagen låg i slutet av februari. Det var ju där året tog slut. På 150-talet före Kristus ändrades kalendern så att året i stället började med den första januari, men skottdagen blev kvar i slutet av februari. Enligt legenden var det Numa Pompilius som gjorde omändringen. Det är tveksamt om han var en verklig person. Det finns många legender om honom. En uppgift är att han ska ha varit Kungariket Roms andre kung (715 f.Kr-672 f.Kr.).

Januari var guden Janus månad och februari har fått sitt namn från festen inför årsslutet som hölls då, februa. Det var länge en av Roms största fester. 

Mars helgades åt guden Mars och april hör troligtvis ihop med ordet aperire som betyder öppna. Antikens romare tyckte att jorden öppnade sig när alla vårblommor kom. I  gamla svenska almanackor benämndes april även gräsmånad. 

Maj hör ihop med guden Jupiter, som också kallades Jupiter Maius (den store Jupiter). Hans hustru Juno har givit namn åt juni och juli döptes om efter Julius Caesar. Juli hette förr även hömånad. Kejsar Augustus tyckte att sextilis skulle heta augusti. Det är min och Görans födelsemånad. September kallades höstmånad, oktober slaktmånad och november vintermånad i gamla svenska almanackor.

Före 1600 var det vanligt att i stället för december säga Christmånad, men sen gick man över till att kalla den för julmånad parallellt med december. Så gjorde man ända fram på 1900-talet. Jag använder fortfarande båda namnen på månaden. December är min favoritmånad, om man räknar bort vädret.

30 kommentarer:

  1. Du är en stjärna på himlen månad 12 som egentligen troligen en gång var månad 10. Bilderna till texten, specielt dina egna - jag har sagt det förr och säger det igen; din humor!!!! I motsats till Numa Pompilius är helt säker är jag på att du verkligen är en person som kan hitta på, söka, skriva och leverera bakom luckorna som vi får öppna:
    14 applåder!

    SvaraRadera
  2. 14 applåder härifrån också Gunnel! :) Visst är det väldigt intressant att få ta del av varför det mest vardagsnära är som det är, heter som det heter etc. Jag sitter och funderar på vilken månad som är min favoritmånad och kan inte avgöra hur det ligger till för min del. Tror jag måste säga alla månader, förutom november som får stå lite grann i skamvrån men bara lite, lite.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Karin! Kan nog hålla med dig om att november känns lite som en onödig månad.

      Radera
  3. Tack för nu kunskap.
    Att ha december som favoritmånad...det känns lite konstigt. Sommarmånaderna uppskattar jag mest. Kunde ta bort november, december och januari i min almanacka. Kramm//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att vi inte alla tycker lika. Sommarmånaderna gillar jag också...mest för vädrets skull.

      Radera
  4. En ny intressant lucköppning späckad med information! Den enda månad jag inte gillar är november eftersom den ofta är grå och trist. September tror jag är den bästa månaden, då händer det mycket i vår familj.
    Önskar dig en skön onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har nog sin favoritmånad beroende på vad som sker och ska ske just den månaden.

      Radera
  5. Oj, oj, oj vilken ordning och reda på dina redskap mot en det vita.
    Jag har mina större redskap samlade i ett hörn i garaget, några räfsor bor ute i ett stort plaströr ihop med blomstöden.
    Intressant läsning. Själv hade jag ju gärna hoppat över december- februari just pga vädret. Men, men nu vänder det snart och går mot ljusare tider igen. Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ordning just när jag tog fotot. Tro inte det ser ut så när det är trädgårdstider. Jag älskar julen så naturligtvis vill jag inte gå miste om december, men november är inte nödvändig för min del.

      Radera
  6. Tack för ny intressant lärdom från fröken Gunnel. När jag ser din sista bild tänds hopp inom mig. Något att längta efter. Men det som gäller utanför fönstret är gamla månaden tio som ser så vacker ut härifrån. Tyvärr måste jag ut i halkan och gräva fram bilen och fara iväg för influensaspruta. Tänk om jag var tio år. Då hade jag sprungit ut med min pulka.
    Kram från en man vid ett fönster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att som barn inte inte behöver tänka så praktiskt när det gäller väder och väglag, utan mer hur man kan ha kul.

      Radera
  7. WOW jag visste absolut ingenting av detta och jag tycker det var mycket intressant.. Tack Gunnel för intressanta och bra inlägg.. Ha en riktigt fin onsdag nu kram Nicki..

    SvaraRadera
  8. Tack Gunnel! Det här var verkligen roligt att läsa. En del kände jag till men absolut inte allt. Jag har egentligen ingen speciell favoritmånad och jag tycker inte illa om någon månad även om jag tycker en del är betydligt finare än andra. Alla har sin charm, det gäller bara att leta reda på den :) Vissa år är vissa månader bättre, andra år sämre. Just nu är det vackert utanför fönstret med snö som faller.
    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer helt det du skriver. Alla månader har sin charm och visst kan det vissa år finnas mer som händer en månad än normalt.

      Radera
  9. WOW vilken ordning du har på redskapen!
    Intressant läsning!
    Svar..Ja det var längesen Linus var på TV ,
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var efter avslutat trädgårdsarbete som de kom upp på sina rätta platser. När jag jobbar i trädgården är det absolut inte den ordningen.

      Radera
  10. Tänk så härligt det blir när vi kan få njuta av krokus igen. Jag önskar att man kunde gå i ide.
    Trevlig onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är ordning och reda hemma hos er. Önskar att vi också hade den ordningsamheten hos oss.
    Tänk vad intressant det är att få reda på vad de olika namnen kommer ifrån.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, den där ordningen och redan varierar lite.

      Radera
  12. Du är fantastisk Gunnel! Tack för ännu ett intressant och lärorikt inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tack för ännu ett intressant och mycket lärorikt inlägg. Nu har vi ju alla månaderna men jag ska villigt erkänna att jag ser fram emot när våren närmar sig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar med till våren. Allting känns mycket hoppfullare då av nån anledning.

      Radera
  14. Nu har mina kunskaper fyllts på. Stort tack! En del visste jag men annat inte alls. Imponerande vilket jobba du lagt ner på din fina kalender.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Håller med Anki och Ditte! Du är en levande databas, men jag tror att jag redan sagt det;-) December är däremot INTE min favoritmånad. Som du säger - vädret är ingenting att ha, inte mörkret heller när jag tänker efter;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, BP! Hade det inte varit för julen så hade nog inte december varit min favoritmånad. Jag föredrar vår och sommartiden med lite varmare väder.

      Radera