fredag 9 december 2022

Lucka 9

Pepparkakans dag

Idag är det Pepparkakans dag. Att äta pepparkakor är en tradition som sträcker sig tillbaka till 1300-talet här i Sverige. Det var ändå inte förrän på 1800-talet som ingredienserna blev så pass lätta att få tag på så att även medelklassen hade råd att baka pepparkakor. Idag är den här kakan en självklarhet under decembermånaden, men det är inga problem att få tag i den när som helst på året. 

Pepparkakans dag instiftades 1996 av företaget Annas pepparkakor p.g.a. att man ville öka intresset för den här julkakan. Det är alltså ingen slump att firardagen infaller på just namnsdagen Anna....den 9 december varje år. Annas pepparkakor grundades av systrarna Anna och Emma Karlsson som 1929 öppnade ett eget bageri på Östermalm i Stockholm. De bakade pepparkakor och andra småkakor med stor framgång innan verksamheten såldes i mitten av 1960-talet till familjen Mattson. I november 2008 såldes företaget vidare till det belgiska familjeföretaget Lotus Bakeries och idag finns Annas i mer än 20 länder. 

I 1300-talets Tyskland verkade många konstnärer som pepparkaksbagare. De snidade vackra pepparkaksformar i trä för att forma vapensköldar, kungar, trumslagare, ryttare, porträtt, sigill och religiösa motiv. När motivet var utskuret tryckte bagarna ner deg i formarna för att sen grädda vackra kakor.  Med industrialismen kom pepparkaksmått av bleckplåt som kunde användas för att stansa ut kavlad deg. Den mest kända formen är hjärtat, en kärlekssymbol som användes i klostren. Grisarna representerade livets välfärd och änglarna stod för godheten. De äldre träformarnas detaljrikedom ersattes av garnering på kakorna efter utbakning.

Den svensk-norsk-danske kungen Hans, som regerade 1497-1501, blev ordinerad pepparkakor av sin doktor. Kungen led nämligen av ett uselt humör, och det rådde en allmän uppfattning att man blev glad av pepparkakor. Det finns uppgifter från ett apotek i Köpenhamn om att man skickade hem flera kilo pepparkakor till kung Hans. Ryktet om att man blir snäll av pepparkakor lever än idag, så kanske kuren fungerade. Det mest troliga är nog ändå att han hade matsmältningsbesvär och det gjorde honom på dåligt humör. Nunnorna i Vadstena åt kryddade pepparkakor för att hjälpa till att smälta maten. Kryddorna som ingår i pepparkakorna användes förr inom medicinen. Ingefära ska t.ex. vara bra mot illamående.

32 kommentarer:

  1. Här åt vi Annas pepparkakor senast i måndags. :) Pepparkakor hör verkligen julen till. Mycket intressant historia . Jag har läst om pepparkakan men aldrig läst detta speciella om Annas. Ha en fin fredag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Pepparkakor kan jag äta när som helst på året. Det är så gott.

      Radera
  2. Lucköppning med kaffe och Mor Annas läser jag hsitorien Märkligt att det blev kaffe och pepparkaka just i dag så tidigt - vakande sugen .... snart ska jag äta frukosten :-)
    Mor Annas ja då. Året runt hade jag dessa hemma då mitt yngsta barnbarn Pontus var liten, han älskade dem med mjölk till. Snällkakor, sa han. Han fick lust att vara snäll sa han för att få några till :-)
    Min sonhustru, mamma till Pontus heter Anna. 1929 som pepparkakan "föddes" föddes min pappa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter ofta också de här "snällkakorna". Det bara till att hoppas på att de gör skäl för namnet.

      Radera
  3. Där fick jag lära mig en massa intressant. Vilken spridning det blivit av Annas. Fast jag vet inte om jag blir extra snäll. Snarare extra söt. Däremot minns jag med glädje pepparkaksbaken i barndomen.
    Klem fra Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att baka pepparkakor, men när barnen blev äldre avtog bakandet. Nu är Rasmus också vuxen så nu håller jag mig till Mor Annas kakor.

      Radera
  4. Så fort jag vände upp 9 december i almanackan idag kunde jag höra mormors röst som sa :Idag är det Anna dagen =) Tänk att vissa datum och namnsdagar sitter kvar i minnet. Kul att läsa om pepparkakans historia. Vid sista bilden blev jag nostalgisk, Tänk vad pepparkakstryck man gjort som liten på dukar och handdukar. Ha en bra fredag!♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkaksvepan gjorde jag när barnen var små och den måste upp varje år för att det ska bli en riktig jul. Jag har klippt ut figurerna i filt och limmat på tavlan.

      Radera
  5. Pepparkakor finns i huset. Har bakat i två omgångar med barnbarnen. Så det blev lite över till oss också
    Skillnad på pepparkakor och pepparkakor. En del är goda, andra ganska tråkiga i smaken.
    Samma gäller de hembakta.
    Tack för en intressant lucka..igen. Kram!//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du har barnbarn som hjälper till med baket. Då blir det betydligt roligare att baka.

      Radera
  6. Idag får det helt klart bli eftermiddagsfika med pepparkakor. Annas pepparkakor känner jag ju till men kände faktiskt inte till "bak"-grunden. Och lite synd tycker jag allt om systern Emma som hamnat lite i skymundan. Men det är klart, Anna har ju namnsdag i julmånaden medan Emma har namnsdag i juli. Pepparkakans dag den 23 juli hade inte blivit samma succé. Tänk att det åts pepparkakor redan på 1300-talet. Nu har jag lärt mig ännu mer om denna favoritkaka. Längtar till eftermiddagsfikat!
    Tack för dagens lucka!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej även om jag och de flesta, tror jag, äter pepparkakor året om känns det kanske lite underligt med pepparkakans dag mitt i sommaren.

      Radera
  7. Den är fin, din pepparkaksbonad. Jag har en pepparkaksdeg liggandes i kylen. Vi skulle ha bakat i söndags men Astrid och Melker är sjuka. Bakade lite själv i tisdags som jag tog med mig till Sofie i onsdags. Det är för mycket fett i pepparkakor, så jag tål dem inte, men äter någon ändå. I år har jag gjort mjölkfria, då Helmer inte tål mjölkproteinet.
    Ha en fin dag, med dina pepparkakor. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det Mor Annas pepparkakor till fikat.

      Radera
  8. Inga problem här jag bara älskar pepparkakor kan äta hur mycket som helst..Ha en riktigt fin och mysig tredje advent nu kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma gäller för mig. Det är svårt att sluta äta när man väl börjat...ungefär som goduís.

      Radera
  9. Jag älskar pepparkakor, kanske därför jag är ganska snäll :) Dessvärre är glutenfria varianter inte så goda, så det blir sällan att jag äter pepparkakor numera. Däremot gör jag gärna pepparkaksdegsbollar av nötter och pepparkakskryddor, tack för påminnelsen, det hade jag nämligen glömt bort att jag kunde göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Degrullar har jag aldrig testat. Jag måste leta upp ett recept på nätet. Verkar enklare än att kavla ut deg.

      Radera
  10. Ja, det är pepparkakans dag, men på Anna-dagen ska man också lägga lutfisken i blöt så den blir mjäll och fin till julaftonen. Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter inte lutfisk, så det är inget jag sätter i samband med den här dagen. Men min mor var väldigt noga med det.

      Radera
  11. Numera blir det köpta pepparkakor men en tid bakade vi själva. Åtgången är inte så stor men pepparkakor hör onekligen julen hos oss. Hörde på radio i morse att det är Anna-dagen idag och tänkte genast att det är skönt att man inte behöver lägga lutfisken i blöt utan den köpas färdigberedd.
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inte ens färdig lutfisk, för varken Göran eller jag äter det.

      Radera
  12. En viktig dag i dag alltså. Både lutfisken och pepparkakorna förtjänar uppmärksamhet. Pepparkakor har jag ätit men lutfisken får däremot vara. I år blir det inga hembakade pepparkakor utan vi köper färdiga. Det fungerar det med.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det med köpta pepparkakor och noll lutfisk.

      Radera
  13. Pepparkakor .. så gott! Ätes gärna hela året!.
    Anna-dagen ... det var väl också dagen man skulle lägga lutfisken i blöt?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag att komma ihåg....för pepparkakorna alltså...lutfisken kan vi glömma.

      Radera
  14. Jag tycker om pepparkakor med ost på!
    svar...Det sägs ju att man lär sig av sina misstag!
    Ha en bra kväll!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkasbröd med ost gillar jag, men jag har aldrig testat på små hårda pepparkakor.

      Radera
  15. Vad roligt att få veta mer om pepparkakor.Mycket jag inte visste. Och just "Annas pepparkakor" köper vi. Och vi köper och äter dem gärna hela året.
    Bakar numer inge pepparkakor hemma utan Anna ersätter. Gärna med lite ädelost på-
    Vad gäller Annadagen vet ja att lutfisken skulle i blöt. Men hos oss blev det i teorin. Ingen som ville ha den smaklösa vita fisken.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ingen lutfisk här heller, men pepparkakor kan man inte vara utan.

      Radera
  16. Än en gång - tusen tack för att du delar med dig av din gedigna research. Läste ditt inlägg tidigare idag, och kom ihåg bilden på Annas pepparkakor, när jag för första gången la märke till just alla kartonger med detta namn hos den lokala ICA. Ooooops, jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel drös med pepparkakor från olika bagerier, men Annas är godast, tycker jag.

      Radera