torsdag 15 december 2022

Lucka 15

Dussin

Dussin är en antalsenhet. Ett dussin är samma sak som 12 stycken. Det var bland det lättaste att komma ihåg i skolan när man fick lära sig räkna med olika slags enheter. Ordet kommer från franska douzaine "en grupp om tolv". Ordet dussin kan förekomma i sammansatta ord som t.ex. dussinpoet, dussinroman eller dussinvara. Det får då en nedsättande betydelse. En dussinpoet anses vara en idéfattig poet och dussinvara räknas som skräp, så egentligen har det ingenting med tolv att göra. Serviser och bestick säljs ofta dussinvis men idag går det utmärkt att även köpa varorna styckvis, vilket är en fördel. Det är nog inte många hushåll som är 12 personer varje dag vid måltiderna.

Ett dussin är alltså 12 stycken men ett bagardussin är 13 st. Termen bagardussin går tillbaka till det medeltida England, där bagare gjorde 13 i stället för de vanliga 12 bröden för att undvika fängelse. Vissa bagare i 1200-talets England var ökända för att snåla med storleken på sina bakverk, medan kunderna fortfarande betalade fullt pris. Detta "fusk" provocerade kung Henrik III till att anta en lag, som innebar att om du sålde bröd under standardvikten och storleken och ändå tog fullt betalt kunde du kastas i en fängelsecell. Många bagare ville inte riskera detta, så för att minska eventuell felmarginal inkluderade de ofta ett extra bröd i sitt vanliga dussin...för säkerhets skull. Termen har också definierats på ett skämtsamt sätt som "tolv" av dagens och en av gårdagens.

En mindre använd term är Texas dussin, som vanligtvis består av 15 stycken. Detta används endast i Texas och omgivande områden och mestadels för sådana varor som blommor och bakverk. Det är en lek med uttrycket "Allt är större i Texas".

30 kommentarer:

  1. Var får du idéerna ifrån? Du ÄR fantastisk:-) Ett dussin har alltid varit synonymt för tolv för mig. Men se, nu lärde jag mig nåt nytt igen:-) Tusen tack!

    PS. Tänkte på en sak - här och i de flesta länder säger man "om två veckor, eller om 14 dagar". Inte i Frankrike. Där säger man om 15 dagar. Tänkte på det när jag läste dagens lucka hos dig. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ordkunskap och vill gärna veta ursprung och betydelse. När jag då letar efter svar så kommer jag ofta in på sidospår med annan information. Riktigt spännande. Nu satte du griller i huvudet på mig. Jag måste ta reda på varför man säger så.

      Radera
  2. Bagardussin var något helt nytt för mig. Intressant. Användes gårdagens borde det ge längre fängelsestraff. Det finns betydligt allvarligare saker som borde ge kännbara, långa straff. Nu ska jag tanka vidare.
    Kram från dussinBosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tycka att straffet var lite väl högt i förhållande till "brottet".

      Radera
  3. Dussinet känner jag igen, men inte bagardussinet vars historia jag gillar. Dagens 12 + gårdagens 1 - smart Nu fick jag en idé jag ska testa :-)
    Då blir det 12 +3 kramar till dig denna dag då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste berätta om din idé sen. 15 kramar tillbaka, Tove!

      Radera
  4. Mycket nytt idag igen, att dussin betyder 12 - det var ju en självklarhet, men allt det andra var ju helt ny information=) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat visste inte jag något om detta heller innan jag sökte på nätet.

      Radera
  5. Se där ja, något helt nytt på min f.d. bagarhimmel, men som jag faktiskt kan känna att stämmer till en viss del. Det var under 1980-talet som det blev väldigt viktigt att hålla vikten i brödet och att skriva ut kilopriset samt ge allting en EAN-kod. Om inte den angivna vikten inte överensstämde med verkligheten så fick man nogsamt veta om det. För rätt ska vara rätt...
    Tack Gunnel för åter igen ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte visste jag att det varit nästan liknande förhållande här i nutid. Kan det tro ha inspirerats av 1200-talets England?

      Radera
  6. Tänk så mycket som går att lära sig om ett ord som jag trodde jag visste det mesta om. Men nej ... inte gjorde jag det. Bagardussin t.ex. ... eller Texas dussin, ha ha! Men visst har jag läst en och annan dussindeckare. Och på tal om tolv, kommer att tänka på filmen "Tolv edsvurna män" ... en mycket bra film, definitivt ingen dussinfilm.
    Tack för ännu en kunskapsbringande lucka!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket bra film och absolut ingen dussinfilm. Jag spånande lite på att skriva om den, men jag fick inte riktigt ihop det.

      Radera
  7. Vill du ha ett dussin, eller ett tjog? Det är inte ofta som man hör dussin eller tjog. Bagardussin har jag aldrig hört förut.
    Nu går det snabbt fram till Jul. På lördag-åtta-dag är det julafton.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dussin hör jag ganska ofta, men tjog sätter jag mer i samband med min farmor när hon sålde ägg.

      Radera
  8. Dussin =12 stycker, för mig. Allt annat var nytt. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bagardussin förekommer ju inte i Sverige, så det är inte så konstigt att vi inte hör så mycket om det.

      Radera
  9. Jag visste det mesta av det du skrev men bagardussin var helt nytt för mig.
    Svar..Jag har också märkt det.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bagardussin är ju inget som är aktuellt idag, men det Karin beskriver om brödvikten påminner ganska mycket om det.

      Radera
  10. Även i dag lärde jag mig något nytt för bagardussin hade jag aldrig hört. Kanske borde det bli aktuellt i dag igen när allt blir dyrare och vikten lägre...

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  11. Så fick jag lära mig något nytt idag också! Är ju bagarbarn, men inte så gammal att jag hört om bagardussin :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, detta var långt före du blev född.

      Radera
  12. Ordet dussin är inte så vanligt så jag blev lite förvånad när en kund i fruktaffären ville köpa ett dussin apelsiner! Den episoden har etsat sig fast i mitt minne och dyker upp så fort jag hör någon tala om dussin.
    Bra inlägg, nu har jag lärt mig lite nytt igen!
    Ha det gott i kylan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog att man inte hör ordet dussin lika ofta som förr.

      Radera
  13. Har ju bara hört om ett vanligt dussin. Bagardussin och texasdussin.. ny kunskap! Tack!
    Har nog minst ett dussin av mycket. Behövs någon enstaka gång... med allt längre mellanrum.
    Tack för en riktigt intressant lucka Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver inte heller ett dussin av något nu längre eftersom alla barn med familjer sällan är hemma samtidigt numera.

      Radera
  14. Bagardussin har jag hört talas om, däremot aldrig Texasdussin. Det finns alltid något nytt att lära sig, åtminstone så länge man läser bloggar.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Tack för ännu mer påfyllnad till min kunskapsbank. Vad gäller "Bagardussin" har jag hört uttrycket och hade vaga aningar. Nu fick jag mer fakta.
    Och detta med dussin i serviser, bestick och annat finns hos mig i serviser som jag ärvt. Men idag är det sällan vi är ett dussin här hemma på middag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med stora fester, men allt ändras med tiden.

      Radera