söndag 11 december 2022

Lucka 11

Lille-julafton firas dagen före julafton, men Lilla jul är något helt annat. Jag läste att det var något som firades på Åland och genast kom jag att tänka på Karin. Jag skrev ett mail till henne och frågade lite om firandet, och hon skrev en mycket trevlig berättelse om högtiden som ni kan läsa här nedan.

Lilla jul


Lilla Jul firas kvällen innan första advent. Så har det gjorts så länge jag kan minnas. När jag var barn låg tanken bakom att man som barn skulle "snälla sig" för då var småtomtarna på gång innan stora julen, julafton. För att övertyga om att det var så, fanns det mitt i allt en liten julpåse antingen utanför dörren eller innanför med någonting smått i, t.ex. en pepparkaka och en chokladboll med en glittrig ring i. Oj, så många ringar jag hade på den tiden. Pappa brukade ta hem en liten gran som vi satte i en kruka med jord och som jag sedan fick smycka efter tycke och smak. På den tiden hängde man inte upp julstjärnor i fönstren, de kom senare.

Jag fortsatte förstås traditionen när mina egna barn var små men nu för tiden har det vuxit väldigt mycket. Ålänningarna har slagit på stort och börjar äta julbord på Lilla jul-afton. Först går de flesta på julmarknad på Jan-Karlsgården och köper skinka, lådor och små julklappar åt varandra. Sen äter man julbord ända fram till julen och då är man redan så trött på allt det goda som finns på julbordet så många tar till annan mat. Det har med andra ord gått överstyr, traditionen är inte densamma längre.

Ursprunget är förmodligen glömt vid det här laget men från början kom traditionen till för att stilla barnens iver inför julen och också för att trigga igång lite grann av den spännande julkänslan.

33 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som ett trevligt firande. Det borde vi införa här med. Om det inte ska bli för många firarhelger tycker jag vi kan skrota Halloween och införa Lilla jul i stället.

    SvaraRadera
  2. Lilla Jul-afton är/var starten på julen. På ett mysigt sätt så visste man att man var "bevakad" av småtomtar som tittade in lite nu och då i smyg, genom fönstret eller på annat sätt, för att se om man var snäll. De "skvallrade" för stora julgubben som kom med renarna från Lappland med julklappar som han delade ut åt enbart snälla barn. Självklart så skötte man sig efter bästa förmåga. Som barn tyckte jag att det var snudd på magiskt, vilket det i och för sig är än i denna dag.
    Ha en fin tredje advent Gunnel och tack för att du vill berätta om Lilla Jul ! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du som ska ha stort tack, Karin, för att du berättar för oss om Lilla-jul. Detta var något helt nytt för mig. Advent är en förberedelse innan julfirandet mest för vuxna, tror jag, men detta är ju ett perfekt sätt för barnen att komma i rätt julstämning. Nästan som att ha en hel Vänlig månad i stället för bara en Vänlig vecka.

      Radera
  3. Intressant! Och lite smart. Bra med smånissar som går omkring och kollar om barnen är snälla.
    Ett litet julbord kan väl vara ok... I litet format. Men Hu för julmat gång efter annan.
    Bra att få experthjälp. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi försöker vänta med julmaten till julafton. Det ska vara så att man längtar efter maten för att man inte äter den så ofta annars.

      Radera
  4. Vilken trevlig tradition ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade direkt för den här traditionen. Hade jag haft barn eller mindre barnbarn hade jag absolut startat med detta.

      Radera

  5. Det var trevligt att läsa om Ålands Lilla jul, lät som en fin tradition även om den börjar gå lite överstyr och ursprunget fallit lite i glömska. Lille-julafton har jag aldrig firat, tror inte jag hört talas om det ens. Kan det kanske vara så att traditionen bara finns på vissa ställen i landet tro.
    Tack för lucka 11!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om dte firas mer än på Åland, men det känner säkert Karin till.

      Radera
  6. "Snälla sig - för då var småtomtarna på gång"! Så härligt att du kom på Karin som kunde klargöra och berätta så fint om denna traditionen Lille Jul!
    Tack Gunnel för idéen i denna luckan och Karin för att fylla den <3
    11 kramar får det då bli :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt när man får veta lite om andra traditioner. Åland är ju inte så långt bort, men ändå hade jag aldrig hört talas om detta tidigare.

      Radera
  7. Så intressant läsning ... tack Karin!

    SvaraRadera
  8. Jätteintressant att läsa om "Lilla Jul" som var något helt nytt för mig. Kul att få följa med i Karins tillbakablickar. "Snälla sig" minns jag väl från min egen barndom. Kanske funkade det en stund. Som med mycket annat är ofta lagom bäst.
    Kram från ett soligt Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en buspojke"förstår jag att det måste varit svårt att "snälla sig."

      Radera
  9. Har aldrig hört talas om Lilla-Jul! Så det var intressant. Man lär så länge som man lever.
    Ha en fin tredje advent! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var något helt nytt för mig med.

      Radera
  10. Det där med Lile jul på Åland har jag hört talas om. Bosses Carina är ju åländska och de är ofta på Åland, även om det mest är på sommartid, men alla Carinas släkt är ålänningar.
    Ha en fin tredje advent!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Lilla jul var obekant för mig så här fick jag lära mig något nytt. Annars är ju lillejulafton främst en skånsk tradition som jag inte är helt obekant med ;-)

    Önskar en fin tredje advent nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lillejulafton har vi alltid firat här hos oss också.

      Radera
  12. I min barndom hade vi ju traditioner som vi följde slaviskt runt jul, nu har vi ju inga barn hemma så det blir lite annorlunda mot när jag var liten.

    sv: Visst är det så, egentid är guld värd.

    Ha en fin advent. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Traditionerna ändras med åren det märker jag med.

      Radera
  13. Det är inte bara Åland som har lillajul. Det är också vanligt i hela Finland !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att få veta detta om en för mig helt ny firarhögtid.

      Radera
  14. Traditioner ändras!
    Jag sparar min energi till äkta vänner!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var en tradition som jag gillade med en gång jag hörde talas om den. Det är inte en "affärshögtid" som Halloween och julafton.

      Radera
  15. Där ser man. Ytterligare nåt nytt för mig. Vet att man i Tyskland, Österrike och Schweiz firar St. Nikolaus, en slags lill-Jul som alltid infaller den 6 december, dä Nikolaus har namnsdag. Då hänger barnen ut julstrumpor modell större innan de går och lägger sig. Å morgonen efter har strumpan förhoppningsvis fått påfyllning av Sta. Claus med små presenter och choklad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det firas i Luxemburg också, men Zoé är så stor nu att hon tycker inte det är lika spännande.

      Radera
  16. Vad trevligt att läsa mer om detta och extra roligt att Karin gjorde ett gästinlägg. Vet att jag i Norge som liten hos mormor hade "Lille jul" (liten på norska heter just i det här sammanhanget lille)
    Om det fanns någon lilla julafton där minns jag inte.
    Tack för ännu en trevlig lucka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog mycket småfirarhelger i olika länder som inte är så kända för allmänheten..

      Radera
  17. Min mamma var finlandssvenska från Österbotten och tog med sig Lilla jul till Sverige, så vi firade den med någon liten present och så åt vi en god middag, ibland hemma, ibland på restaurang. Vi hade också en liten julgran eller kvistar av en, med några röda kulor och hjärtan i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du med firat Lilla jul.

      Radera