tisdag 13 december 2022

Lucka 13

Lussekatter

Idag firar vi Lucia och då måste man äta lussekatter. För egen del kan jag äta de här goda bullarna när som helst. Men det ska var saffran och russin i dem annars är det fusk. Man tror att det var i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatter kom till. Enligt sägnen gav djävulen, i skepnad av en katt, barnen stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljusskygge djävulen borta färgades lussekatterna med den gula saffranskryddan. I Nederländerna finns ett jäst, sött julbröd av vete som heter duivekater. Det exporterades troligtvis till Göteborg under 1600-talet. "Dyvelskatter" och "djävulskatter" är antagligen en försvenskning av ordet. 

Duivekater är ett traditionellt festbröd som har sitt ursprung i Amsterdam med omnejd. Det finns uppgifter så långt tillbaka som till 1500-talet som beskriver brödet och det är avbildat på målningar av den holländske mästaren Jan Steen från 1658. (Det är det avlånga brödet som lutar mot väggen). Duivekater syftar inte på duvor (duif) eller katter (kater) utan på "djävulskaka". Namnet härstammar från den gamla traditionen att offra djur till gudarna vid påsk, vilket senare ersattes av att bara offra ett ben av ett djur, och i slutändan bara ett bröd format som ett ben. 


Duivekater äts mest vid påsk, men även vid jul och pingst. Det är ett lätt sötat vitt bröd med mjölk, smör och citronskal. Det är ganska kompakt och det är just citronskalet som ger den karakteristiska smaken. Brödskivorna äts med smör och smaken blir bättre efter några dagar. När degen är färdigblandad rullas den ut till en avång form, som läggs på en plåt. Djupa snitt skärs i varje ända  och degen rullas in. Det påminner lite om våra lussekatter, men de är betydligt större.

30 kommentarer:

  1. Duivekater har jag aldrig bakat/ätit, men jag har ett annat recept med något kalljäst bröd med citron i degen och sedan snurrar man in ost och skinka i brödet innan gräddningen men det är minst 20 år sedan jag bakade det senast.
    Idag blir det "lussekatter" från frysen. Glad Lucia! ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett intressant recept. Om du bakar det nån gång igen måste du berätta om det. Jag blev nyfiken.

      Radera
  2. Duivekater är något helt nytt för mig även om jag har bakat lussebröd i den formen men i betydligt mindre format. Brödhistoria är intressant och ofta fanns det så mycket annan symbolik inbakad i brödet än bara tanken på att använda det som mat att äta upp. Tack Gunnel, hoppas din luciadag blir ljus och fin med allt som hör till just den här dagen! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har rätt att brödhistoria är intressant och många gånger är förklaringen till vissa saker så självklar när man får höra den.

      Radera
  3. Duivekater , helt okänt, men formen har jag sett på annat bröd eller om det nu var en Duivekater? Vår värld är full av mycket vi inte vet - men har vi Gunnels kalender i slutet av året så minsann får vi veta :-)
    Glad Lucia! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Tove! Jag har aldrig heller stött på duivekater nånstans.

      Radera
  4. Extra intressant att läsa om det för mig okända festebrödet duivekater.
    Kram från... vette sjutton. Jag började skriva i Visby men nu tyckte jag att jag såg en kamel och antagligen har jag blåst bort "en bit".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Stackars dig! Hoppas vinden vänder så du kommer hem snart.

      Radera
  5. Dulvekater var något nytt för mig ... men lussekatter vet jag vad det är :) Det blir det nog ingen här idag, men kanske en pepparkaka :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en extralång sovmorgon här idag så jag funderade ett tag på att ha lussekatter som lunch. De är ju ganska mättande.

      Radera
  6. Formen på Dulvekater har jag sett förut, men trott att det har varit en annan form på lussekatt. Så detta var något nytt för mig. Har du ätit/bakat Dulvekater? Jag googlade på receptet, funderar på om jag ska testa.
    Ha en fin Lucia! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du måste berätta om du testar receptet. Själv har jag aldrig bakat nåt liknande och aldrig ätit heller för den delen.

      Radera
  7. Duivekater hade jag aldrig hört talas om men nu vet jag massor ... tack vare dig :)
    Lussekatter däremot känner jag mer än väl till och ingen Lucia utan lussekatt och pepparkaka. Men det blir inte förrän till eftermiddagsfikat.

    Kram och fin Luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte heller till duivekater tidigare, men lussekatter älskar jag.

      Radera
  8. Intressant. Duivekater ... helt nytt. Jag håller mig till saffransbullarna i frysen. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  9. Trots att syster min bodde i Amsterdam i flera år har jag helt missat Duivekater under våra besök där. Lussekatter däremot är jag bekant med och tycker mycket om men russinen petar jag alltid bort. De går bara inte att äta. Tyvärr blev dagens luciafirande inställt men jag får väl se om jag har vägarna förbi ett konditori så att det kan bli var sin till husse och mig.

    Kram och god Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lussekatter kan man inte var utan varken på Luciadagen eller nån annan dag heller för den delen.

      Radera
  10. Duivekater .det var helt nytt för mig.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Duivekater är något helt nytt för mig. Vore kul att provsmaka någon gång men då måste jag kanske åka till Amsterdam.
    Har missat lussekatten idag på luciadagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det vara kul och testa det brödet.

      Radera
  12. Dulvekater har jag aldrig hört talas om förut, men lussekatter äter jag med förtjusning och har redan hunnit med en i dag.
    Ha en fin Luciadag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Efter 24 luckor här hos dig är jag nog den mest allmänbildade personen i ... ja, Täby då;-)
    Är inte förtjust i saffran, så lussekatter står inte som nummer 1 på min inköpslista, speciellt inte då det var drygt 11 grader minus idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Du är härlig BP. 11 minusgrader? Brrr! Vi hade -5 och jag tyckte det var för mycket.

      Radera
  14. Där ser man. Saffran för att hålla den lede borta. Du ger mig stor allmänbildning. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på om det hjälper, men man kan ju alltid försöka.

      Radera
  15. Vad roligt att få veta mer om lussebullarna och dess historia. Lite kände jag till men mycket var nytt. Och saffran och russin vill jag också ha i.
    Intressant också att få kunskap om detta holländska duivekater. Kände inte till dem alls. Men nu har du vidgat mina kunskaper.Stort tack.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara kul att provsmaka duivekater.

      Radera