onsdag 21 december 2022

Lucka 21

 En modig kvinna

Rosa Parks föddes i Alabama 1913. Redan som barn fick hon känna på rasdiskriminering och hennes intresse för likaberättigande väcktes då. Efter att hennes föräldrar separerat flyttade hon med sin mor och sina syskon till morföräldrarna. De var före detta slavar och starka förespråkare för likaberättigande oavsett ras. Rosa fick uppleva hur hennes morfar satt beredd med ett hagelgevär i huset när Ku Klux Klan-medlemmar härjade i trakten.

Rosas mor lärde henne att läsa och hon gick sedan i en segregerad skola. Afroamerikanska barn fick gå till skolan medan vita barn åkte buss till en ny skolbyggnad. Hon lämnade skolan tidigt för att ta hand om sin sjuka mor och mormor och fick senare anställning på en skjortfabrik. Vid 19 års ålder gifte hon sig med Raymond Parks som var aktiv medlem i en sammanslutning för att tillvarata färgade personers rättigheter. 

Rosa blev känd för att hon vägrade lämna sin plats till en vit man, vilket buschauffören krävde att hon skulle göra. Enligt den tidens lag skulle färgade lämna sin plats för vita passagerare. Händelsen utlöste Bussbojkotten i Montgomery, som ses som starten för den moderna amerikanska medborgarrättsrörelsen. 

Händelsen på bussen utspelade sig alltså den 1 december 1955. När en färgad passagerare skulle gå ombord fick de först lösa biljett framme hos chauffören och sen gå av bussen för att åter gå på genom dörren längst bak. Sittplatserna var indelade i 2 sektioner.....en för vita och en för färgade. Det fanns särskilda regler som måste följas. Färgade fick inte sätta sig intill vita inte ens om mittgången skilde dem åt. Om ingen sittplats för vita var ledig var de färgade skyldiga att lämna över sin plats. 

Den dagen Rosa greps hade hon fått nog och sa till chauffören:"Jag flyttar mig inte, du får arrestera mig om det behövs" och hon greps av två poliser. Rosas vägran att avstå sin plats följdes av en 381 dagar lång bojkott då färgade vägrade att åka buss. Den 21 december 1956 bekräftade USA:s högsta domstol, att det stred mot grundlagen att segregera användare av buss eller annat kollektivtransportmedel. Hennes protest blev starten för avskaffandet av apartheid-reglerna i södra USA. 1964 olagligförklarade USA:s kongress rassegregation inom alla samhällssektorer.

Rosa Parks fick många utmärkelser däribland Frihetsmedaljen 1996 och Kongressens guldmedalj 1999. En enda människa kan göra stor skillnad. 

34 kommentarer:

  1. Jag minns det här redan från min barndom, jag var 4,5 år då. Mina föräldrar läste om det i Stockholmstidningen och diskuterade det. Själva innebörden av det hela förstod jag kanske inte då men jag förstod att de upplevde att det var jättebra att Rosa hade nekat att lämna sin plats. Hon banade väg . Fortfarande har mänskligheten inte nått ända fram men mycket har förändrats till det bättre. Tack Gunnel, dina luckor är spännande !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fastän det gått många år sedan denna händelsen så finns det mycket kvar att förbättra. Jag kan inte förstå varför det behöver ta så lång tid. Det är ju så självklart att alla människor är lika mycket värda.

      Radera
  2. Vad bra att du uppmärksammar denna djärva kvinna. Vad det just den bussen tro?
    Kram från en vit man som brukade resa på sig för att ge plats till någon äldre person om det var "fullt på bussen". Vad länge sedan jag åkte lokal buss.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär vara samma buss. Den finns att beskåda på Henry Ford Museum i Michigan.

      Radera
  3. Så bra gjort av henne ♡
    Nu har jag lärt mig nya saker idag igen. Bra jobbat av dig!♡

    SvaraRadera
  4. En stark historia om en stark kvinna med stark färg! Minns det där genom min farmor som nästan grät då hon berättade om det och visade en bild. Tror det var då jag fick vetskap om det där at vara färgad, ofta slavar, och de rik vita. Hon gjorde verkligen skillnad Rosa Parks!
    Tack för dagens kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att det finns så starka både män och kvinnor som står upp och slåss för rättvisa.

      Radera
  5. Tänk så hemskt! Men så starkt av Rosa. Alla människor har samma värde.
    Eller.... man ska inte dalta med brottslingar och kriminella. De skulle ha ett hårdare och strängande straff.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt obegripligt hur elaka människor kan vara.

      Radera
  6. Rosa Parks var en fantastisk kvinna! Tänk vad en ensam modig person kan göra. Så fint att du uppmärksammade henne. Visste det mesta men inte hur det gick till när bussfärden skulle genomföras, att först köpa biljett sedan gå av igen etc. Det går knappt att förstå, ens i sin vildaste fantasi att det kunde vara på det viset.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser hur det gick till vid bussfärden undrar man om det verkligen var sant, men det var det. Horribelt!

      Radera
  7. En av alla dessa modiga som har banat väg för andra på något sätt. Hon stred för alla människors lika värde, samtidigt som hon var kvinna och diskriminerad i dubbel bemärkelse. Dubbelt så modigt och hedrande.
    Vi alla har mycket att tacka våra starka föregångare för. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vargovetvis extra modigt eftersom hon var kvinna, men kvinnor kan, det har vi sett bevis på många gånger.

      Radera
  8. Hon var en stark modig kvinna!
    Svar..Man ska ha bra kompisar :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag såg en film om henne för ett tag sedan. En mycket stark kvinna och en mycket bra film. Tänk ändå vad hennes vägran att lämna sin plats ledde till.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att det gjorts en film om henne. Den skulle jag ha velat se.

      Radera
  10. Hon var verkligen en helt fantastisk kvinna!
    Ha en skön onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starkt gjort av henne att våga säga ifrån.

      Radera
  11. Tuff tjej! Det midet skulle fler av oss våga visa. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  12. En stark kvinna som visade mod utöver det vanliga!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alla som vågat göra det hon gjorde.

      Radera
  13. Vilken modig kvinna. Svårt att föreställa sig att förtrycket av färgade personer först slutade 1964 i ett "modernt" land som USA. Det tog iofs ännu längre till i Sydafrika, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA vill gärna framstå som ett föregångsland, men det stämmer dåligt in på verkligheten.

      Radera
  14. En verklig modig och duktig kvinna. Fint att du uppdaterade mig på detta, det var ett bra tag sedan jag läste om henne.
    Det finns fortfarande mycket som kan ändras inom detta och jag hoppas att det snart blir ändring på många saker.
    Fin bil på en äldre buss.
    Ha det fint och varm kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket orättvisor här i världen som borde uppmärksammas mer så de kanske försvann nån gång.

      Radera
  15. Rosa Parks hörde jag först om på gymnasiet och sedan dess har det varit en kvinna som jag återkommit till då och då, vilken fantastisk människa. Visst har mycket blivit bättre men än finns mycket kvar att göra vad gäller jämställdhet…,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att aldrig sluta kämpa för rättvisa.

      Radera
  16. Verkligen en både modig och stark kvinna! Såg en dokumentär om henne på tv en gång, men minns inte när ...

    SvaraRadera
  17. Här kan en tala om mod och styrka och att kämpa för det en tror på . En fantastisk kvinna. Tack, för att du påminner oss om modet att stå upp för oss själva och det vi trir på.
    Varm kram

    SvaraRadera