fredag 2 december 2022

Lucka 2

Sport är farligt

Jag vet att jag sticker ut hakan med mitt påstående, men jag har faktiskt bevis för att det är så. Visst kan man skada sig även om man inte utövar någon sport, det har jag råkat ut för många gånger. Det händer kanske fler olyckor inom vissa sporter......jag tänker på boxning och motorsport. Där är skadorna också ganska allvarliga många gånger.

Men att tennis....den vita sporten.... var så livsfarlig hade väl ingen kunnat drömma om. Det handlar inte bara om sträckta muskler eller andra mindre åkommor utan mordförsök. Den som drabbades var Monica Seles. Hon är en serbisk-amerikansk tennisspelare. Redan vid 5 års ålder började hon spela tennis och det var hennes pappa som tränade henne då. När hon var 11 år vann hon en tävling i USA och det slutade med att hon och hennes bror så småningom flyttade till USA. Föräldrarna följde efter senare. 

Monica fortsatte med att vinna den ena turneringen efter den andra och hon blev så småningom världsetta. Det var hon och Steffi Graaf som slogs om förstaplatsen. Jag minns när jag tittade på hennes matcher att det var så enerverande att hela tiden höra hennes grymtande eller skrik när hon slog en boll. Det var t.o.m. en motspelare som klagade hos domaren över detta. 

I april 1993 spelade Monica en kvartsfinalmatch mot Magdalena Maleeva i Hamburg. Under en paus i matchen satt hon på en bänk vid kanten av banan när en tysk man plötsligt rusade fram från publiken och högg henne mellan skulderbladen. Hon fördes snabbt till sjukhus. De fysisk skadorna tog ganska många veckor att läka, men hon höll sig borta från tävlingstennis i mer än två år.

Mannen övermannades genast och fängslades. Han förklarade att han var en stor beundrare av Steffi Graaf och det var därför han ville skada Monica så hon inte vann turneringen utan att Steffi åter skulle bli världsetta. Monica kom tillbaka så småningom och fortsatte sin karriär, men hon spelade aldrig mer i Tyskland. 2009 valdes hon in i International Tennis Hall of Fame.

Vad har nu allt detta med december att göra? Jo, idag fyller Monica Seles 49 år. Grattis!

36 kommentarer:

  1. Då gratulerar jag också Monica Seles idag, grattis 49 gånger om! Det är inte helt lätt att vara en kändis. Det finns så många som inte har alla sina tomtar på loftet för att nu få till det lite juligt i det här sammanhanget ;). Vilken pärs det måste ha varit.
    Sitter förstås och undrar hur jag själv ska få till det i min blogg nu. Utmaningen för dagen :) Ha det fint Gunnel och tack för en annorlunda lucka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul att du spinner vidare på kalendertemat i din blogg. Ska bli intressant att se vad du skiver om idag.

      Radera
  2. Minns henne p.g.a. det som hände - och för hennes stönande oljud :)
    Så sant som det är sagt sport är farligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport kan verkligen vara direkt direkt livsfarlig.

      Radera
  3. Fy så otäckt. Men födelsedag är ju alltid trevligt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Födelsedagar är trevliga och ska firas rejält.

      Radera
  4. Jag följde allt både när det gällde män och kvinnor i tennis under väldigt många år. De två kvinnorna var stora idrottskvinnor. Nu gick mina tankar till nätkanten och gled över till konståkningssåpan. Men jag hoppas det inte fanns någon liknelse med den mörka storyn. Det går inte att skydda sig mot "galningar". De går under den vanliga radarn. Nu hoppas jag Monica Seles får en fin födelsedag och njuter extra mycket av sista året och inte bara går runt och stönar och suckar.
    Kram från en före detta tennisspelare som har lirat på "gräsmattan" där de än i dag har sin förturnering till Wimbledon. Tack för lucka 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande! I vilket sammanhang var det du spelade där?

      Radera
  5. Vad kul att du har en julkalender-tradition! Och att lära sig mer lite varje dag är ju en toppensak. Hade ingen aning om mordförsöket. Jag har också en julkalender i år, med små utmaningar .)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inne och tittade på din kalender. Så många bra tips du har där. Jag hittade flera som jag absolut ska följa.

      Radera
  6. Här blev det spännande från först till sist - en födelsedag i december - grattis till tennistjärnan i vitt! Du kalenderstjärna :-)

    SvaraRadera
  7. Vad sorgligt vad hemskt det är att det finns så många galna människor våld ondska med mera..skönt att hon överlevde och tävlade igen..ett stort grattis till henne och en fin helg önskar jag dig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nicki! Det finns galningar överallt och det är nästintill omöjligt att skydda sig från dem.

      Radera
  8. Men vilken intressant historia du berättar. Tur att det slutade någorlunda bra.
    Känner igen namnet Seles. Men är ingen sportnörd, så jag har lite dålig koll. Grattis till Monica och tack och kram till luckfixaren! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tennis är den sport jag varit mest intresserad av. Det började med Björn Borg och när min son sedan började spela fortsatte givetvis mitt intresse.

      Radera
  9. Men då får vi skicka gratulationer till Monica Seles på hennes dag! Jag har inte följt tennisen så noga men hade hört om Seles men visste inte så mycket mer. Så hemskt! Vilken tur att det ändå gick så pass bra som det gjorde. Det kunde ju slutat väldigt illa. Och apropå det där med att sport är farligt, minns attacken på konståkerskan Nancy Kerrigan. Var visst hennes motståndare Tonya Hardings fd man som låg bakom. Så visst kan sport vara farligt.
    Tack för ännu en intressant lucka i kalendern!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också den attacken inom konståkningen. Man får inte ta sport så allvarligt att det går ut över människors liv och hälsa. Då är det något som är fel.

      Radera
  10. Intressant, detta visste jag inte. Det beror kanske på att jag inte alls är intresserad av sport och inte följer några matcher eller så. Men, jag borde ju ha läst om attacken, men kanske har det fallit ur minnet.
    Fruktansvärt att det finns så knäppa människor att de tar det hela på så stort allvar så att det spårar ur i hjärnan. Farligt. Förstår att hon inte ville tävla mera där.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller hur man kan bli så hatisk mot en person för att den är skicklig.

      Radera
  11. Det var intressant läsning och något som jag helt har missat. Däremot så minns jag konståkerskan Nancy Kerrigan och attacken mot henne. Tänk om alla förstod att sport är något sportligt och inte en kamp på liv och död.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  12. Nu fick jag lära mig något nytt i dag också. Inte visste jag att det var så farligt med tennis. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog säkrast att hålla sig från sporten.

      Radera
  13. Jo, sporter har ju den inverkan på de som håller på med det professionellt, skador och förslitningar är ju vardag där.
    Det som hände henne inom tennisen där är ju helt horribelt.
    Många idrottare, speciellt inom fotboll tycks det, lever ju under hot om både det ena och det andra.
    Sport är inte alltid vad det borde vara helt klart.

    Ha nu en fin afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sport borde vara något fredligt , men många tar det på alldeles för stort allvar.

      Radera
  14. Ja sport kan vara farligt !!
    svar..Ett bra sätt att bränna kalorier behövs alltid!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Så tokigt det kan bli när en sportnörd kommer loss! Intressant läsning som stämmer till eftertanke.

    SvaraRadera
  16. Vilken ruskig historia. Tänk att det finns vissa som inte ser sport som en lek... där var det blodigt allvar. Men inte av de tävlande, utan av en i publiken. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man läser tyvärr många ruskiga historier om åskådare som uppträder på mycket olämligt sätt,

      Radera
  17. Den hemska incidenten minns jag mycket väl. Så hemskt! Tur att hon i alla fall repade sig och inte dog efter attentatet. Men så skrämmande. Då är det "lättare" att storma in på fotbollsplanen med en regnbågsflagga utan vapen/kniv som skedde i Qatar för några dagar sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag missat. Men fotboll kan också vara farligt, Minns inte nu vad den där "vampyren" hette som brukade bita sina motspelare. Jag har för mig att han fick psykologhjälp. Minns du honom?

      Radera
  18. Minns historien mycket väl och visst är det illa att detta ens kan hända. Stort grattis till Monica Seles och att hon överlevde attacken.
    Jag minns också fotbollsspelaren som ibland bet sina motståndare. Tror han heter Suarez och kommer från Uruguay.
    Tack för denna lucköppning.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Nu minns jag också namnet.

      Radera