söndag 1 december 2013

Adventsutmaning

Jag deltar i en adventsutmaning som Annica med bloggen Det grå huset på kullen har startat. Varje adventssöndag ska man lägga in ett inlägg som har anknytning til julen. Vill du se fler inlägg så gå in här.

1:a advent
                              
Eftersom det är den första december idag, tycker jag det passar att starta med adventskalendrar. De kommer ursprungligen från Tyskland. Till Sverige kom de 1934 så det är snart 80 år sedan. Jag minns de adventskalendrar jag hade som barn. Det var papperskalendrar med en bild bakom varje lucka. När man öppnade sista luckan på julafton var det ofta Jesusbarnet i krubban på den bilden. Efter hand ändrade adventskalendrarna utseende. Det blev chokladkalendrar, kalendrar med fotbollskort eller andra populära leksaker.


När min äldsta dotter Ulrika var liten sydde jag en adventskalender till henne efter ett Clara Weavermönster. Jag sydde på små ringar runt den och där hängde jag sen upp små paket. Det var oftast saker jag själv hade gjort. Ett år köpte jag lyckotroll som jag sen gjorde kläder till. Det var jättekul att försöka hitta på 24 olika presenter som inte fick vara så stora.


Jag sydde även en kalender till min andra dotter, Katarina. Tyvärr blev det aldrig av att jag gjorde en liknande till Peter, utan han fick en kalender med ett lite enklare mönster. Detta har jag ångrat många gånger. Speciellt nu när mina barn är vuxna. Rasmus har haft Ulrikas kalender ända fram till i fjor. I år tycker han att han är för stor för en paketkalender, men det är ju bara att plocka bort ringarna och använda den som en väggbonad i stället. Zoe kan glädja sig åt Katarinas kalender.


I USA är det mer vanligt med julstrumpor. Daniels mamma har kvar sin julstrumpa som hon fick när hon var barn, och Peter köpte en när han flyttade till USA. Jag har broderat en strumpa till Daniel, så han kan hänga den bredvid sina föräldrars vid den öppna spisen. Det känns bra att han också har något som jag har gjort och som han kan fortsätta att använda jul efter jul.


34 kommentarer:

  1. Vilken trevlig utmaning... ska bli kul att följa. Såg att Lavendia också ska vara med...
    Så fina adventskalendrar du har gjort och så en jättefin julstrumpa till Daniel! Mina barn fick bara helt vanliga kalendrar - något år med choklad, men de kunde ju inte låta bli utan chokladen var slut långt före julafton :)
    Ha en fin 1:a advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig kunnat ha en chokladkalender. Det är alldeles för frestande.

      Radera
  2. Vilken vacker julstrumpa du broderat! Trevlig söndag önskar jag/M

    SvaraRadera
  3. Har också haft paketkalendrar å det gäller att ha bra fantasi då. Vilka fina kalendrar du gjort och strumpan är härlig. Trevlig 1:a advent, här har vi plus 3 och regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att fundera ut pyttesmå paket. Vi har också plusgrader och blåsigt.

      Radera
  4. Villka fina bilder ! Härlig och mysig tid är det nu med Advent!
    Önskar dig en fin 1a Advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adventstiden är lika mysig som själva julen.

      Radera
  5. Godmorgon! Vad flitig du har varit och är!!!Du har kanske en händig gubbe som kan byta däck tills Rasmus blir så stor att han gör det!! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar lämna in bilen hos den killen som servar den i vanliga fall.

      Radera
  6. Hej Gunnel,
    Vilka fina kalendrar. Jag minns vår kalender vi hade som barn. Det var min farmor som broderade den och satte paket i den också. Eftersom vi var 5 syskon fick vi öppna var femte dag. Den 24 var det dubbla paket annars hade det inte gått jämt ut.
    Ha det gott
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul att adventskalendrar fortfarande är på modet, även om utseendet varierar stort.

      Radera
  7. Som alltid fina saker du gjort. Julstrumpan är ju helt underbar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är kul att brodera som omväxling till allt annat handarbete.

      Radera
  8. Hej, ska man ha julpynt så ska det vara hemlagat och äkta, inget tingeltangel. Dina adventskalendrar är så vackra, och strumpan likaså. Jag skulle helst åka bort över jul, jag tycker julen är så kommersialiserad och jag tänker mest på dem som verkligen har det svårt och inte kan köpa alla dyra klappar till sina barn som de efterfrågar. Har själv varit i den sitsen då jag var ensamstående mamma, köpte julklappar på kredit som jag sedan fick betala av ett halvår. Hur kul är det på en skala? Nå, den tiden är för länge sedan förbi, men på något vis märks orättvisorna extra mycket i jul. Liksom alla som är ensamma över jul, tänk så bedrövligt.
    Adventskramen från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul att själv försöka göra så mycket julpynt som möjligt, men jag är ju en Pysselfia. Det blir väldigt dyrt om man ska köpa allt ute i affärerna, och det är inte finare bara för att det är färdigköpt.

      Radera
  9. Visst är det härligt med gammalt, hemgjort och saker med en historia som gör att man alltid vill ha den jul efter jul.
    Jag hade också en hemgjord kalender som man hängde presenter på när barnen var små, nu är det ingen som använder den men vem vet när det blir dags för barnbarn i framtiden =)
    Ha en fin fin vecka nu!
    Kram Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul när barnbarnen tar över och vill använda gamla saker.

      Radera
  10. Mina barn har också haft liknande paketkalender, som barnens farmor har sytt. Jag vet inte om de är gångbara idag. Men sparat dom har jag gjort ifall om... Någon kanske vill överta dom så småningom.
    Mysig advent, önskar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att de flesta barn gillar att öppna paket, så en sådan kalender blir nog aldrig omodern. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att själv ha en paketkalender. Undrar vem som vill göra en till mig.

      Radera
  11. Hej Gunnel, har läst dina inlägg som denna 'sidan ner', jag har 'flabbat'glatt, humor gillar jag.
    T.ex. den där 'blå-dåren' han kommer att åka fast förr eller senare, helst innan han kör på någon.
    Jag minns också mina julkalendrar (född 48) det var viktigt och spännande, sen gjorde vi egna, gillade då att klistra klippa m.m. Mina barn hade vanliga som man fick eller så köpte jag någon med choklad i.
    Men någon gång var chokladen urgammal och vit, då misste vi förtroendet för dem, bättre att köpa riktig choklad tyckte vi. Dagens Advents-kalender är nog bara den som följs på TV, den gillar väl alla tror jag
    men kanske är den till en viss åldersgrupp ?!
    Så mycket jobb med att göra en kalender och sen hitta på en massa små presenter, det har jag tyvärr aldrig hunnit med att göra, men det är försent att ångra sig nu.
    Men är man en pyssel-fia som du Gunnel, går allt lätt som en plätt med ett brett leende på läpparna.
    Min äldsta dotter Maria (Knatten) är en riktig pysselfia . . . .
    Lycka till med pysslet och må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat min blogg. Jag tycker inte man ska tvinga sig till att göra något om man inte gillar det. Då blir det aldrig bra. Gillar man att pyssla så får man nästan abstinens om man inte har nåt på gång.

      Radera
  12. Så mycket fint man kan åstadkomma bara man har anlag för det. Nål och tråd är inte mina såtaste vänner däremot virknål och garn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag broderar inte så ofta. Det blir mest stickat och virkat, men det är kul att variera lite.

      Radera
  13. Det var länge sedan jag använde nål och tråd...
    Jättefina kalendrar!
    Ha en fin vecka!
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer inte särskilt ofta här heller. Jag broderade mycket mer när jag var yngre.

      Radera
  14. Kul att se de fina kalendrarna och julstrumpan som du gjort. Mina fyra fick små paket i var sin kalender. Jag höll på så länge att den äldste skämdes för att ha kalendern framme på väggen och ville ha den i garderoben. I fjol fick jag 24 fina paket av dottern, att öppnas under advent. Plötsligt vänder det :)

    SvaraRadera
  15. Ojdå! Då har jag kanske något att se fram emot. Ska tipsa mina barn om det.

    SvaraRadera
  16. Den minst spännande luckan var ju den på julafton. Som ju var som du skriver ALLTID Jesusbarnet. Om jag inte har helt fel var det flickscouterna som sålde de första kalendrarna. Jag har i alla fall själv gjort det. Alltid målade av Aina Stenberg-MasOlle. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. et stämmer nog som du skriver att det var scouterna som sålde kalendrarna.

      Radera
  17. Vilken vacker julstrumpa!!!!!
    Den hoppas jag han har kvar som ett fint minne av dig.
    Minns att jag såg hur fina strumpor som helst i USA, men de var väldigt dyra på 90-talet.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hans mamma har kvar sin från när hon var liten, så jag gissar att Daniel också kommer att använda sin varje jul.

      Radera