onsdag 4 december 2013

När katten är borta....


......dansar råttorna på bordet heter det ju. Men det stämmer inte hos mig. Här är det fåglarna som dansar på bordet. Katten som strök runt här tidigare har gett upp. Nästan inga fåglar sitter på marken och pickar frön mer. De har ett väldigt dåligt bordsskick måste jag säga, för de skvätter och sprätter i maten så det visslar om det. Nu hamnar allt på bordsskivan i stället för på marken, och de har kommit på att om maten är slut på ovanvåningen, så är det bara att gå en våning ner.


Solrosen som jag la ut till dem är tömd på frön, men jag tyckte att den passade bra som uppläggningsfat, så jag smetade på lite jordnötsmör och doppade den i solrosfrön. Nu är den populär igen.


Blåmesen är nog allätare, för den smaskade glatt i sig saffransbullarna. Tur att inte alla är lika kräsna.

20 kommentarer:

  1. Fåglarna måste älska dej!!!!!!!Det kastas alldeles för mycket bra saker. När vi har haft klädbytardag så ska vi skicka iväg de kläder som blir över till behövande länder.. Kram!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det kommer så många olika sorters fåglar hit, och det är kul att titta på dem.

      Radera
  3. Vet inte vars våra fåglar har tagit vägen,
    kanske är det så att dom flyttade till din restaurang, bättre utbud,
    för här sitter matarmor själv å mumsar på lussebullar...innomhus,
    och lämnar inte en smula till fåglarna, så konstigt då att fåglarna flyttar.

    Vi hade massor innan stormen, efter stormen är det bara några fåtal kvar,
    blåste dom bort ???

    Ha nu en finfin advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blåste hit? Vi brukar faktiskt ha många fåglar här på vintern. Jag bor precis intill skogen, så det kanske har en viss inverkan.

      Radera
  4. Så bra för fåglarna att slippa gå på marken med risk för att bli kattmat.
    Ha en fin dag, här är det regn och rusk fortfarande.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så smart med en restaurang till som inte ligger i markplan. Då kan de ju äta i lugn och ro. Många var dina fågelgäster också. Kramar

    SvaraRadera
  6. Vi brukar ha gott om besökare varje vinter. Mestadels är det så klart pilfinkar.

    SvaraRadera
  7. Det är ju bra att de har så mycket vett att de går en våning ner och tar det som de skvätt dit. Det ser välbesökt ut. Men örnarna lyser med sin frånvaro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har inte sett några örnar än. De är här kanske tidigt på morgonen och då är inte jag på plats med kameran.

      Radera
  8. Den stickade tomten är mitt alster. Dottern fick en gumma, men den har barnbarnet tagit hand om. Brödtomtarna har min mamma gjort. Struten över granriset såg jag på en hantverksmässa o den var lätt att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med lite nya idéer. Jag skulle vilja sticka en tomte, men det får nog bli till nästa jul.

      Radera
  9. Det är så roligt att få se dina fåglar och deras matställe. Det hade jag gärna haft härutanför. Kanske borde jag fråga om det går för sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid liv och rörelse utanför fönstret.

      Radera
  10. det är inte alla förunnat att komma till dukat bord :) "dina" fåglar har det bra
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju gärna att de ska komma hit, så då gäller det att servicen är på topp.

      Radera
  11. Hejsan Gunnel !

    Så underbart gulligt med alla Pilfinkarna i maten.
    Önskade jag fick mata mer synligt, men det blir råttor då säger de.

    Stormen ar för hemsk, ven verkligen om öronen.

    Härligt att samlas alla till Jul, minns med glädje alla jular när jag
    var barn, Mamma ville att vi skulle vara många,
    Och här sitter jag nu ensam med en katt.

    Xet ensam utan katt.

    Telefonen går varm.Jag ringer aldrig han.

    Gillar inte kylan något vidare.

    Vill ha sol och värme

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att sol och värme är skönt. Men jag vill gärna ha snö på julafton.

      Radera