torsdag 5 december 2013

Jag längtar till jul


Fram tills jag var 13 år firade vi alltid jul hemma hos mina farföräldrar. De hade lantbruk och deras hus var stort nog för att hysa många nattgäster. Vi var alltid 12 personer varje jul och jag minns att det bäddades i nästan alla rum. Vi var 4 kusiner som hade jättekul och alltid såg fram emot de här juldagarna. Alla stannade hos farmor och farfar nästan en hel vecka och sen på nyårsafton åkte vi iväg till min faster för att vaka in det nya året. Sådana här minnen är kul att ha. När farfar inte orkade ha lantgården kvar ändrades tyvärr den här traditionen. Nu var det min mor som tog över julfirandet, men vi var fortfarande många som träffades.

I år kommer vi att bli 11 julfirare hos mig. Alla mina barn kommer hit och det är första gången som alla tre kusinerna träffas samtidigt. Det är inte det lättaste att samla alla när vi bor så utspritt. Men i år ska jag verkligen njuta av det. Jag har redan börjat förbereda så alla familjer ska ha ett eget litet krypin. Bäddsoffan är en bra uppfinning. Då kan jag använda rummen som vanligt när det bara är Göran och jag här. Att ha speciella gästrum tycker jag känns lite onödigt.

En väldigt bra sak med att vi blir så många i år är att jag måste köpa ett större matrumsbord. Jag har redan hittat ett som vi ska hämta hem i veckan. Ännu en bra sak är att då måste jag möblera om. Det här bordet är betydligt mycket större, så det betyder att jag måste flytta om på 5 skåp som jag har servis och annat i. Igår tömde jag samtliga skåp och idag åker handdukarna fram. De är mina "flytthjälpredor". En handduk under varje kant på skåpet och sen är det bara att skjuta dem över golvet, precis som på en skridskobana. Jag märkte att jag hade samlat på en del onödiga saker, och de åker till tippen nu. Ibland fodras en ommöblering för att man ska upptäcka det.

Snart kan jag bädda sängarna till barnbarnen så de kan sova gott här. Det är väldigt vad tiden går långsamt i år.

24 kommentarer:

  1. Godmorgon! Helt klart räknas ommöblering till styrketräning.Om det nu inte bara är omflyttning av stolarna i köket Det gälls inte *L*... men du har verkligen styrketränat!! Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej det är fusk. Jag kan lova dig att det var ett tungt styrkepass.

      Radera
  2. Ja det kan vara svårt att få ihop det på jularna då barn och barnbarn finns utspridda och också har fått svär- familjer som också vill träffas. Kul och ibland välbehövligt med ommöbleringar och lite utrensningar! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man samlar så otroligt mycket och sen är jag sån att jag glömmer bort sakerna. Det blev många överraskningar nu.

      Radera
  3. Härliga minnen du har från barndomens jular! Och nu får du skapa minnen själv....

    Bra med ommöblering och utrensning ibland. I Boden har vi en återvinningsmarknad som tar hand om det mesta. Renoverar om det behövs och säljer sedan till en billig peng. Perfekt att lämna dit det man inte använder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nåt liknande här, och de kommer i nästa vecka och hämtar lite större grejer som vi vill bli av med.

      Radera
  4. Fina julminnen man aldrig glömmer. Låter som en fin jul när ni alla samlas. Små mattor är också bra när man möblerar om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var också en bra idé. Det underlättar verkligen.

      Radera
  5. Lycka till med alla förberedelser inför julen. Det kräver sin kvinna att planera jul för 11 personer. Förr var vi också många, men de flesta tog sig hem och behövde inte övernatta.
    Jag flyttar möbler på samma sätt som du gör!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara Rasmus med familj som bor på köravstånd, så det blir automatiskt övernattning här. Givetvis vill Rasmus också stanna här då. Det blir ju inte allt för ofta som vi träffas alla så tiden måste utnyttjas till max. Visst är det ett superbra sätt att flytta möbler så.

      Radera
  6. Åh vad mysigt! Förstår verkligen att du längtar...Mina godingar kommer också hem fast vi firar redan den 21 i år. De ska ju hinna fira på fler ställen och jag vill inte att de ska behöva stressa runt som jordgetingar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir alltid lite besvärligare när man ska fira på flera ställen. Det går att fira vilket datum som helst tycker jag. Det viktigaste är att man träffas.

      Radera
  7. Jag förstår att du ser fram emot en sådan jul med barn o barnbarn hos er. Och vad kul för dom.
    Vi kommer att ha ett barn med sin familj här (=vi blir 6 + hund). Jag är inte alls uppvuxen med jular med många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så kul när vi firade jul hos farmor och farfar. De bodde på Österlen och det var nästan alltid massor av snö där. Riktiga sagojular.

      Radera
  8. Din barndoms jular låter nästan som om det var mina då jag bodde i Jämtland. Numera är jularna ganska folktomma. Den äldre generationen är borta. Vi kusiner har alla flyttat åt olika håll och runt om i världen. Farfars gård står i princip tom. En kusin har den och hans intresse för släkten är minimalt. Och ingen övrig bor så att de kan härbärgera ca 20 personer. Men minnena finns ju kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att tänka tillbaks på hur det var när man själv var barn. Det är lite svårare att samlas så många nu samtidigt.

      Radera
  9. Det låter verkligen härligt med dina barndomsjular. Mina vuxna barn vill fira jularna i sin uppväxtstad. vilket jag kan förstå, så jag är ensam under jularna sen jag flyttade. Några år bodde jag på Gran Canaria under vintrarna men nu ska jag förhoppningsvis vara hos min mamma på julafton :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit lite annorlunda att fira jul på Gran Canaria.

      Radera
  10. det låter nästan som Bullerby-jular som du upplevde som barn, härligt :)
    kramar

    SvaraRadera
  11. Hej. vilken extra trevlig jul du har att se fram emot. För mig är det tvärtom, när jag var barn växte jag upp med min mamma och mormor. På julen var min gudfar den enda gästen hos oss, och han var en gammal tråkig farbror. Visst hade vi det mysigt men vi umgicks ju varje dag ändå...
    När mormor gått bort var det bara mamma och jag, sedan fick jag barn och hon gick bort o under dotterns uppväxt var det oftast bara hon och jag som firade jul. Inte konstigt att hon skaffade en hel slurv med ungar!
    I år åker vi till henne och barnbarnen, det blir första gången, annars har vi alltid firat jul hos mig.
    Snön som föll i förmiddags byttes ut i regn och nu slaskar det för fullt
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar speciellt till denna julen. Det kommer inte att bli så ofta som vi är så många.

      Radera
  12. Men vad roligt att alla barnen och barnbarnen kan komma till jul och jag förstår att du ser fram emot det :-). Fint att ni har plats för alla, även om ett nytt matbord får inhandlas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli riktigt kul att samlas alla.

      Radera