tisdag 17 december 2013

Betalningsproblem



Många spår att vi i framtiden inte kommer att ha några kontanter alls. Det tror jag inte mycket på. Det blir i så fall lååååångt fram i tiden. För som det är idag, så hade det definitivt inte fungerat. Man kan betala med kort i de flesta affärer, och jag tycker det är väldigt bekvämt. Så pass bekvämt att jag sällan har några kontanter med mig, och om jag har så är det inga stora summor. Det ångrade jag djupt igår.

Jag åkte iväg till shoppingcentrat för att köpa den allra sista julklappen. Jag visste vad jag skulle köpa, så det gick snabbt att hitta presenten. Sen gick det inte så snabbt längre. Det var betydligt fler än jag som var ute och köpte julklappar. Kön var lång, och när jag tittade på kölappen jag tog, så sjönk humöret en aning. Men vad skulle jag göra? Det var bara att vänta. Kön betades av förvånansvärt snabbt och jag tänkte att det här går ju som på räls. Trodde jag, ja. Helt plötsligt var det tvärstopp....precis som hos SJ ibland. Det var tre kassor öppna och expediterna började se så konfunderade ut. De tryckte på apparaterna om och om igen, och tillkallade en annan personal som kom och började trycka på alla knappar. Till sist meddelades att terminalen hade pajat och de kunde nu bara expediera de som hade kontanter.  Det var bara till att lägga presenten och gå ut ur butiken. Jag kände inte för att gå och ta ut pengar för att sen gå och ställa mig i kö på nytt. Jag får göra ett nytt försök i morgon i stället....och då ska jag ha garderat mig och ha kontanter i plånboken.

Efter en sådan misslyckad eftermiddag kändes det väldigt bra att sätta sig i stolen hos frissan och bli ompysslad. Inte nog med att jag blev snygg i håret, jag fick också en julklapp av henne.......en stor flaska spray och en chokladkaka. Det blev ändå en ganska bra dag igår.

16 kommentarer:

  1. Godmorgon! Så är det nog!! All information stör så att vi inte ser allt det viktiga och fina Då får du en tur ner till stan igen.....Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill helst slippa gå i fler affärer nu innan jul.

      Radera
  2. Håller med dig. Man har sällan kontanter med sig. Men det blev ju riktigt besvärligt för dig.
    Det finns ju många som faktiskt har väldigt svårt utan kontanter. Min mamma t ex. Fast hon har kort i affären, men när det inte är där så måste det vara svårt. Fast hon beklagar sig inte nämnvärt.
    Hoppas det går bättre idag.
    Jag var ute igår o letade Bamse.nalle. slut överallt. Så nu blev det en nalle som jag syr byxa o luva till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bamse är så fin. Du måste plåta nallen.

      Radera
  3. Vi är sköra när det kommer till elförsörjning och teknikaliteter som krånglar. Då står vi oss plötsligt slätt
    Som när vi serverade kaffe från vår malande moderna apparat. Vad hjälper det att vi har världens godaste kaffe när strömmen går och inte har vedspis eller gaspis? Då går det inte att få kaffe....
    Ungefär som att vara utan kontanter,
    tisdagskram och grattis till trevlig hårfrissa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det märks rejält hur sårbart allt är när el och annan teknik inte fungerar som den ska. Vi tar det så för givet, så det tar lite tid innan man kan tänka klart och se att det finns andra lösningar.

      Radera
  4. Då förstår jag att din frissa tar kort, det gör inte min, men som tur är finns det en bankomat på andra sidan gatan, så skulle kontanterna i plånboken inte räcka får man gå och ta ut en slant.
    Det är bekvämt med kort, men visst måste vi ha kontanterna kvar. Tänk om man inte skulle kunna ge barnen en slant till en glass! Och vad händer med alla föreningar och deras lotterier, ska de måsta hålla bank själva, med risk för rån och överfall?
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och hoppas att kontanter av något slag alltid måste finnas. I annat fall måste kostnaden för de som har en betalningsterminal sänkas rejält och helst vara gratis, då kanske fler hade nappat på förslaget.

      Radera
  5. Tekniken är nog bra... så länge ingenting krånglar... Har sällan kontanter på mig så jag hade nog gjort som du och återkomma i morgon :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns lite snopet, när man vet att man skulle kunna betala, men tekniken sätter stopp för det hela.

      Radera
  6. Sådär ja..... du är visst lika mig då det gäller kontanter! Har sällan "löspengar" på mig och ibland kan det bli besvärligt.... som när jag skulle köpa korv och klubba till barnbarnet Noah och hade inga "löspengar"....Han tyckte att jag som jobbade skulle väl ha pengar.....men det slutade med att jag fick låna 2 kronor av en vän som var där....så kan de gå..!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När Rasmus var liten och jag sa att jag hade inga pengar till en sak han ville ha, sa han: "Du har ju kort". Men det hjälpte inte mig igår.

      Radera
  7. hoppas att du får tag i julklappen idag och att köerna inte är alltför långa
    jag har väldigt sällan kontanter på mig, kortet är ju så enkelt och bra
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julklappen är inhandlad så nu kan jag andas ut.

      Radera
  8. Bra att du fick det fixat och vilken härlig frissa du har:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, henne tänker jag hålla fast vid.

      Radera