fredag 13 december 2013

Lucia


Nu är det åter dags för luciafirande. Det är något speciellt när luciatåget kommer och man hör sången. Det är många år sedan jag hade små lucior här i huset. Det första lucialinnet jag sydde hade Ulrika på sig när hon var 11 mån. Hon kunde inte gå, utan jag fick agera stöd så hon kunde gå fram till pappa och bjuda honom på en lussekatt. Jag hade köpt ett elektriskt tärnljus till henne och i håret hade hon en glitterkrans. När hon växt ifrån lucialinnet fick Katarina överta det, och nu är det i Zoés ägo.


Jag såg ett mönster på en virkad luciakrona som jag tyckte var så söt. Den har jag gjort till Zoé och skickat ner till henne. Jag virkade ett tärnljus med ifall hon inte skulle gilla kronan. Man slipper bekymra sig för om batterierna fungerar och brandrisken är minimal.

18 kommentarer:

  1. Godmorgon!Ja i den kronan finns det ingen brandrisk !!!! Ja det var bäst att få upp pumpen.. Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas hon vill ha den på sig så pass länge så de hinner ta ett foto.

      Radera
  2. Men va duktig du är, virkat en luciakrona och ett tärnljus,
    skulle nog inte få till något sådant.
    Ha nu en finfin luciakväll med lite glögg och pepparkaka.
    Förstår att du väntar med spänning på dina barn å barnbarn från utlandet,
    eftersom du inte träffar dom så ofta,
    ni kommer att få en underbar jul !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar jättemycket till julen i år.

      Radera
  3. Jag har också samma erfarenhet med min dotter när hon var liten och inte kunde gå så bra.Vi stöttade varann på luciamorgonen.
    Jag har sytt en luciakrona (det finns ju också att köpa), men din är väldigt mycket finare. Var hittade du beskrivningen? Om jag får tillfälle att ge en liten krona till någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att den finns som gratismönster på Järbo garns sida.

      Radera
  4. Några nostalgitårar brukar också höra till den här dagen. Man minns så mycket...
    En jättefin krona med ljus, totalt ofarliga dessutom. Du är en händig mormor du!:)

    trevlig Luciadag önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luciadagen är något speciellt. Jag tror aldrig man tröttnar att se på Luciatåg.

      Radera
  5. Jag blir fortfarande matt när jag minns alla stressiga luciamorgnar när alla barnen skulle utrustas och det alltid var något ljus, batteri, glitter osv som fattades. Nu njuter jag av att det är över och i kväll ska jag njuta av kröningen av Umeås lucia i Tegskyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också att det alltid var något ljus som inte lyste, fastän man kollat kvällen innan.

      Radera
  6. Och så mjuk och skön den kronan måste vara att ha på ett litet barnahuvud. Så fin både krona och ljus. Jag blev medbjuden på barnbarnets luciatåg på förskolan idag.. Klockan 7:45 fyra mil hemmifrån. Jag tackade faktisk nej till det. Hade fått starta med buss vid 4:30 då :-) Skönt att sitta framför tv och se och höra lucia på morgonprogrammet istället. Och foton lär jag nog få se. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite tidigt att ge sig iväg för att se och höra Lucia. Foton duger bra. Skolan bjuder in alla som jobbat där och nu gått i pension på Luciafirande varje år. Nästa år är det Rasmus som ska gå i Luciatåget, för det är alltid femteklassarna som står för det. Då måste jag dit, men det tar mig bara 10 minuter med bil.

      Radera
  7. Den luciakronan och ljuset får säkert högsta betyg av Brandskyddsföreningen! Fina! Bergis gjorda av återvunnet material dessutom. Jo jo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag är en brandsäker mormor! Nja, det är nog lite si och så med återvinningen den här gången.

      Radera
  8. Har ju aldrig haft någon liten Lucia... men två rara stjärngossar :) Calle var knappt en månad när han fick Staffansstrut på sitt lilla huvud och var väldigt söt :)
    Såå otroligt fina de är luciakronan och tärnljuset... tror Zoé blev världens sötaste Lucia :)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sött med små stjärngossar i Luciatåget. Tyvärr blir de mer och mer sällsynta.

      Radera
  9. Du är pysslig och får verkligen till det också. Jättefin luciakrona blev det och Zoé blir säkert väldigt glad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att höra om hon vill ha den på sig.

      Radera