lördag 14 december 2013

Konstverk i trädgården


Inte visste jag att vi hade ett konstverk i vår trädgård. Men det har vi, nämligen ett duvslag. Den sortens hus är numera uppgraderat till konst. En brittisk konstnär köpte tre duvslag i Helsingborg, som han fraktade till Stockholm. Nu står de staplade ovanpå varandra utanför Arkitektur-och designcentrum i vår huvudstad i bästa Lars Wilks anda. Först ville han ha dem placerade uppe på taket på designcentrum, men av säkerhetsskäl så placerades de på marken i stället. Simon Starling, som konstnären heter, tyckte att duvslagen såg ut som "små ufon" när de stod i hamnområdet i Helsingborg. Då ser de väl ut som "stora ufon" nu när de är tre gånger så höga. Hans förklaring till konstverket är att han tänker på de här byggnaderna som "nomadiska strukturer, saker som kan byta mening och värde när de förflyttas". Jag fattar ingenting. Ett duvslag är väl ett duvslag var det än placeras.

Sen kom jag på att jag skulle kanske också göra en konstinstallation. Om jag blandar idéer från både Simon Sterling och Lars Wilks, så skulle jag kunna få till ett konstverk som gjorde Åstorp vida känt. Jag ska redan i morgon börja ringa runt till brevduveklubbarna i närheten och höra om de har några duvslag till försäljning. Sen staplar jag dem ovanpå varandra. Då blir det nåt i stil med Nimis. Inte tror jag att byggnadsnämnden i kommunen har något emot det. Wilks har ju spikat ihop sin skräphög inne på naturskyddat område, och ingen kan få honom att ta bort det. Jag tänkte göra det i vår trädgård och vi äger själv vår tomt, så det är säkert lugnt.


Det är väl tveksamt om duvorna kommer att gilla det. Efter sina flygturer brukar de sitta på taket och spana in omgivningen. Jag tror inte att deras idé om ett duvslag påminner det minsta om en skyskrapa, så jag får nog lägga mina vilda planer på is.

16 kommentarer:

  1. Jag har ett duvpar som har bo i vår stora höga gran.Så jag behöver inte bygga "höghus" till duvorna......Svar:Ibland kommer den smarta hönan in!! förmiddagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra bor i en "enplansvilla" och det verkar som de trivs där.

      Radera
  2. gör du det :) jag menar, det kan ju inte vara särskilt vackert heller
    Sv: mm, det är onödigt att betala dyra pengar för en hemtelefon som man ändå inte använder sig av
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ska det påminna om Nimis så är det långt ifrån vackert.

      Radera
  3. Nej... inte fega ur nu... man ska förverkliga sina idéer - och det kommer att bli en stor turistattraktion!

    SvaraRadera
  4. Du kanske blir lika känd - fast det är inget att stå efter.
    På din bild, tycker jag du fått till ett väldigt fint konstverk dvs duvskuggan på dörren.
    Har ni duvvillor över alla fönstren? Bor duvorna alltid i samma hus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bara ett duvslag som är inrett med tre avdelningar. Duvorna är väldigt noga med att gå in i rätt lägenhet.

      Radera
  5. Glömde. Jo lussekattorna är hembakade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Urtjusiga! Måste planera in ett sådant bak efter helgerna.

      Radera
  6. Tror nog att det är bäst med sånt som dom är vana med :)

    SvaraRadera
  7. Ser framemot duvslaget, kan Lars Wilks kan väl du!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Ska blir spännande att följa utvecklingen på ert konstverket a la Wilks! Han lyckades överrumpla bygglovsbestämmelserna men det är nog inte så för alla. Duvslag var ett konstigt konstverk. Det låter lite lortigt också men kanske ingår även den avdelningen i själva verket.
    Ha en fortsattt trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att han gjorde rent dem innan han staplade dem ovanpå varandra. Men man vet aldrig. Det skulle ju föreställa konst och där är tydligen allt konstigt ok.

      Radera