onsdag 11 december 2013

Gäddhäng och djupa urringningar


Vi tittade på Nobelfestligheterna igår kväll och det var lite annorlunda mot vad det brukar. Det första jag la märke till var att publiken var väldigt livlig och visade högljutt att de ville hylla pristagarna. Det lät nästan som på teatern efter föreställningen. Kul när det inte är så stelt. Visst var de värda all uppskattning. Jag tycker det är intressant att lyssna på de som presenterar pristagarna. Även om det som de forskat fram är helt obegripligt för de flesta, så lyckas presentatören berätta om det på ett humoristiskt och målande sätt. Att de jämför och drar in vardagliga saker när de förklarar gör att man faktiskt lyssnar på vad de säger.

Jag vet inte om vett och etikettgurun Magdalena Ribbing var medbjuden på banketten eller om hon såg den på TV. I vilket fall som helst så måste det ha varit hennes livs värsta kväll. När jag jobbade på Fritids ordnades Nobelmiddag för barnen, och då pratade vi med dem innan om bordsskick och hur man skulle uppföra sig på en större fest. Jag måste säga att de var mycket läraktiga och de hade mycket väl platsat på gårdagens fest. Det var en dam, placerad vid honnörsbordet, som inte hade tagit skada av att ha varit med på vår genomgång. Hon satt med båda armbågarna på bordet och stödde huvudet i ena handen när hon pratade med en person på andra sidan bordet. På första sidan i tidningen idag kunde jag se att det fanns fler "trötta" gäster på banketten....både herrar och damer.

Herrarna har det väldigt bekvämt när de är bjudna på stor gala. Det är bara att ta på sig fracken som döljer nästan hela kroppen. Bara huvud och händer syns. De behöver inte fundera på varken skrynkliga halsar eller gäddhäng. Damernas klänningar var urtjusiga som vanligt, med en del märkliga undantag. Idag vill väl de flesta se betydligt yngre ut än vad de i verkligheten är. Det lyfts både här och där. Trivs man med det så tycker jag det är helt ok. Men ofta glöms halsen och dekolletaget bort. Det går givetvis att dölja men det var det en hel del damer som hade missat totalt. Jag la speciellt märke till en dam som säkerligen passerat pensionsåldern för väldigt länge sen. Hon bar en klänning med en urringning som inte var av denna världen. Det var inget fel på klänningen, men det skrynkliga skinnet som syntes i urringningen var ingen vacker syn. Dessutom var urringningen så djup att brösten levde farligt där. Minsta lilla häftiga rörelse och de hade hoppat över kanten.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför man inte klär sig så det passar ens ålder och figur. Vår drottning är snart 70 år, men fortfarande lika vacker. Hon klär sig alltid mycket snyggt. Hennes röda klänning med tjusig, lagom djup urringning och långa ärmar tillhörde de snyggaste modellerna. Hon har säkerligen en stylist som hjälper henne med klädvalet, och jag förstår att alla inte kan ta hjälp av ett proffs. Men om man är bjuden på fest så vill man väl se i spegeln hur man ser ut i helfigur innan man åker hemifrån. Det verkade som en del av damerna på gårdagens fest bara hade kastat en snabb blick i fickspegeln.

30 kommentarer:

  1. Såg ju inte på Nobelfesten så jag kan inte uttrycka mig om klädval,
    men jag skrattar gott åt att dom glömmer att stryka det skrynkliga skinnet,
    men botoxar ansiktet så att det är så slätt å overkligt.
    Tänk hur dom ska se ut på hemmet,
    alldeles släta i ansiktet,
    resten skrynkligt förutom brösten som perfekt pekar rakt upp....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att se ut som ett gäng Frankensteins monster.

      Radera
  2. Det är alltid lika roligt att titta på Nobelbanketten som på Självständighetsbalen i Finland.
    Vardagen blir litet glittrigare! Med tanke på vad du mycket riktigt påpekar om vad åldern gör med våra kroppar och att man borde klä sig därefter, kanske se sig i en större spegel än i fickspegeln innan man går på bal, så är det ändå roligt att se på detta som skär en i ögonen lite grann. Att förfäras en liten gnutta hör också till i de här sammanhangen.
    Sveriges drottning är urtjusig och det är svårt att tro att hon blir sjuttio om några dagar. Otroligt!
    Ha det gott nu dagen efter!
    kram
    Karin som börjar bläddra här på din blogg och läsa fast sig. Jag har saknat detta!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att titta på alla galablåsor. Även om jag aldrig kommer att klä mig så fint nån gång, så är det roligt att se alla fantasifulla skapelser. De flesta klänningarna är urtjusiga, men det blir klart alltid något bottennapp.

    SvaraRadera
  4. Jag tittade och förstår vilken urringning du menar. Annars var det mesta väldigt vackert och inte minst drottningens klänning.
    Jag missade tyvärr maten då jag försökte se Äntligen hemma också.
    Hur var det på er Nobelmiddag? Kanske enklare klädsel kan jag tänka. Maten var ju på topp vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var betydligt enklare klädsel här...snudd på myskläder.

      Radera
  5. Jag var inte på festen! Var bjuden men fick inte ta med hundarna, så då fick det vara!! Damen med det skrynkliga skinnet hade glömt att stryka det innan hon gick på festen... SV:Ja vi är verkligen unika ,man förundras över varje baby! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte haft något emot att bli bjuden på en sån stor fest. Men det lär väl aldrig bli verklighet.

      Radera
  6. jag tittade inte så jag kan inte säga något om den där urringningen
    ha en bra dag
    kramar

    SvaraRadera
  7. Vet du, jag reagerade också starkt på den där kvinnan som satt med armbågarna på bordet och pratade med någon på andra sidan. Jag sa till och med högt:"Hur sitter du? Vet du inte att man inte får sitta med armbågarna på bordet", men hon låtsades inte höra mig.

    Jag tittade lite från och till på festligheterna och den där urringningen missade jag.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Hon slog dövörat till. Jag blev också väldigt paff. Har aldrig sett det tidigare om åren....men jag har kanske inte varit så uppmärksam.

      Radera
  8. Läste i går några råd från Magdalena Ribbing angående hur man ska uppföra sig på en nobelfest. Inte för att risken är så där alldeles överhängande att man blir bjuden men man vet ju aldrig ;)
    Har inte tittat på det men tänker på de skrynkliga damerna. Kanske är det så enkelt att de accepterar hur de ser ut och struntar i att skyla sig? I vår tid när skönhetsoperationer blir allt mer vanligt så känns det lite befriande när några törs vara naturella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte alls det är fult med rynkor på en äldre människa, men jag tycker däremot inte det är snyggt med de där djupa urringningarna och det spelar ingen roll om damen i fråga är skrynklig eller inte. Det är mycket snyggare på en yngre människa, som i regel har en snyggare figur.

      Radera
  9. Tur att jag aldrig blir bjuden på sådana tillställningar:) Tycker att dom borde ha vett att klä sig passande till ålder och plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket snygga modeller för alla åldrar och figurer. Jag tyckte att de flesta hade valt mycket passande klädsel. Smaken är helt klart olika.

      Radera
  10. Det är vackert med Nobelfest, som ett skådespel. I år hann jag inte kolla så mycket men det är roligt att höra berättas om de kungligas olika smycken och kläder. Ibland är ju till och med klänningar omsydda och omgjorda för olika tillfällen. Det köps tydligen inte nytt varje gång. Silvia har en fin stil, säkert goda medhjälpare.

    Jag är lite glad att jag aldrig behöver ha den typen av kläder på mig, skulle inte fixa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och höra berättas om hur de ändrar om så olika personer kan använda på både smycken och kläder. Det ligger ju lite i tiden.

      Radera
  11. Birgit Friggebo blev ju inte bara känd för sin bod utan även för sin svart-vitrandiga nobelklänning med generöst dekolletage… jag googlade fram en bild på denna och nu, idag var den inte alls fullt så häpnadsväckande som då… men ändå, nog kan man tänka sig för lite.

    Drottningen var mycket vacker i sin röda klänning och tänk, hon satt helt rak, utan att luta sig mot ryggstödet en enda gång under hela prisutdelningen. Vackert också med det mörka håret. Jag tycker att det är så synd att hon ganska snart efter giftermålet stylades om, det långa håret klipptes av och tonades ljusare brunt. Oj, det blev långt, detta. Stopp på mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drottning Silvia är mycket vacker. En av de vackraste kungligheterna i Europa.

      Radera
  12. Hmmmm måste erkänna att jag somnade ifrån alltihop var lite sömnmedel över det hela.. Önskar dig nu en fin tredje advent och en fin Lucia.. Kram //Nicki..

    SvaraRadera
  13. Så tyckte nog en del av gästerna med.

    SvaraRadera
  14. Visst är Nobelfestligheterna ett litet avbrott i det vinter(?)grå, och att se damernas vackra klänningar och juveler är ögongodis. Jag är lite kluven till detta med "ATT klä sig efter ålder", om någon trivs med sina rynkor, tycker jag INTE att hon ska behöva bry sig om vad andra kan tycka vara fult, Nobelfest eller ej. Vår drottning är ju faktiskt en av de vackraste, men inte utan hjälp -det har ju under åren varit många resor till Brasilien, och då inte endast för släktbesök. Hon har alltid kommit hem vackrare än när hon for...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt aldrig funderat över om drottningen var vackrare efter de här Brasilienresorna. Det finns ju plastikkirurger att tillgå på närmare håll, så det verkar ju lite onödigt.

      Radera
  15. Apropå fadäser så hörde jag att någon dam kom i kort klänning. Det är väl märkligt ändå. De får ju klädkoden med inbjudningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Accepterar man inte klädkoden förstår jag inte varför man går på festen. Då hade det väl smartare att gå på en fest som man tyckte passade ens egen stil bättre.

      Radera
  16. Håller verkligen med dig om att en del klär sig väldigt konstigt på såna här tillställningar som Nobelfesten. Jag tittade också och blev förvånad över vilken smak en del har. Själv skulle jag nog titta en och två gånger i helkroppsspegel om jag skulle köpa en långklänning och välja modell så jag döljer en del skavanker, för det är ju inget man vill framhäva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill väl vara så snygg som det bara går när man ska på fest......både för sin egen och andras skull.

      Radera
  17. Hej, jag är glad att jag aldrig fått en inbjudan till Nobelbanketten, eller någon annan bal för den delen, men jag tar också gärna del av spektaklet från tevesoffan. Blå hallen, där hade Nordea personalfester på 80-talet så där har jag svängt mina lurviga till Leif Kronlunds orkester. Jag håller helt med dig om att de flesta damer väljer ärmlöst även då det inte är så snyggt. Jag har länge haft komplex över mina fula överarmar och har svårt att hitta sommarkläder som döljer dem. Alla får göra som de vill, men man vill ju ändå framhäva det som är snyggare än det som tagit stryk genom åren. Brukar med intresse följa även den finska självständighetstillställningen, de går av stapeln nästan samma vecka så då är man liksom inne i festbruset!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att titta på alla tjusiga kläder och allt överdåd.

      Radera