söndag 22 december 2013

Adventsutmaning

4:de advent

 Idag är det den fjärde advent och dags för sista inlägget i adventsutmaningen som Annica med bloggen Det grå huset på kullen står för. Klicka på bilden här till höger så ser ni fler som är med i utmaningen

I år har jag fått tag på en stor fin kungsgran. Ibland kan det vara lite si och så med utseendet på granarna. Helst ska den ju vara jämn och fin och påminna om den granen som Disneyfigurerna Piff och Puff busar runt i. Jag vill förståss inte ha den sortens filurer med mig in i granen.


I toppen sätter jag en spira. Det hade vi alltid när jag var barn. När jag flyttade till min första egna lägenhet letade jag efter en spira som påminde om den min mor haft, och den har sedan funnits med i alla år. Den och en liten röd fågel är de äldsta julgransprydnaderna jag har.






 Det hänger många kulor och hjärtan i min gran, men det är roligt med lite variation. Jag brukar varje år köpa några nya och hänga upp.















I år fick jag tag på en hel del lite annor-
lunda jul-
prydnader.


























Den guldfärgade skon köpte min dotter till mig när hon var i Dallas. 


Till barnbarnen köpte jag en liten plastgran som bara är dryga metern hög. Det passade bra med en snögubbeljusslinga i den, och några små sidenäpplen som inte går sönder även om de behandlas lite ovarsamt.


Nu vill jag passa på att önska alla mina bloggvänner och trogna läsare en riktigt 

God Jul

31 kommentarer:

  1. Mors..Tack jag önskar dig detsamma..En riktigt God Jul..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina prydnader du har. En riktigt God och Glad Jul till dig, kram

    SvaraRadera
  3. Vad många saker du har i granen!! Ha en trevlig mysig helg!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg!:)

    Önskar dig detsamma Gunnel! En skön och fin julhelg, med fötter som inte gör ont och många barnbarnskramar!
    God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka tjusiga julgransprydnader du har. Här kör vi utan gran, för vi har för trångt och för många djur för att det ska fungera.

    SvaraRadera
  6. Hejsan Gunnel !
    Det var mycket specifika julgransprydnader Du har.
    Men roligt att ha något som ingen annan har.

    Önskar Dig ocks en GOD JUL
    Kram Mi

    SvaraRadera
  7. Så härliga julgransprydnader! Det är så trivsamt med granar där pynt får komma tillbaka och fyllas på år för år. De blir så personliga och mysiga. Barnbarnens var underbar den med!
    En riktigt God Jul önskar jag dig Gunnel!

    SvaraRadera
  8. åh så mycket fint julgranspynt :) gillar de där nya pynten du skaffat
    EN RIKTIGT GOD JUL till dig också
    kramar

    SvaraRadera
  9. Så många fina gamla julprydnader du har.....var rädd om dem!

    Julkram!

    SvaraRadera
  10. Vi har också köpt en kungsgran för de är så fina. När jag växte upp hade vi också spira i toppen. Julgranskulor i alla möjliga former har dykt upp de senaste åren. Kul. Vi hade sådana där fåglar i glas med vippstjärt.
    Önskar även dig en riktigt god jul Jag antar att de kommer kanske redan imorgon från när och fjärran till er.

    SvaraRadera
  11. Visst är det mysigt med julpynt!
    Nu tar jag en liten paus på ett par veckor. Så jag vill önska dig och din familj: en riktigt God Jul och Gott Nytt År!!!
    Kramar från Susan

    SvaraRadera
  12. Vad många häftiga och tuffa julsaker du har. Det är roligt att blanda nytt och gammalt.
    God Jul på dig.

    SvaraRadera
  13. Vilken fina julgransprydnader du har, alltid kul att köpa lite nytt varje år och dryga ut det gamla med. Ibland får en del gammalt pynt vila något år innan det åter igen dyker upp i granen.
    Önskar dig en trevlig fjärde advent och en riktigt God Jul!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  14. När jag såg din lilla trumpet, så kom jag att tänka på de små trumpeter som vi hade i julgranen när jag var liten. De kunde man få ljud i, när ingen var i närheten, för man FICK INTE blåsa i dem, för de var gjorda av glas, och tänk om man hade råkat bita!!!
    Önskar dig nu en riktig mysig och GOD JUL med dina nära och kära!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Jag fick ärva en gammal spira av min moster för tre år sedan. Tyvärr var ett av mina barn (Då var han 19 år) lite hårdhänt på spiran så den gick sönder. Är ganska ledsen för det.
    Hoppas du får en jättefin julhelg.

    SvaraRadera
  16. Fina bilder på dina originella julprydnader.
    Kram från Ingrid som önskar dig en riktigt God Jul med dina nära och kära.

    SvaraRadera
  17. Ville bara titta in och önska dig en riktigt God jul
    Kram

    SvaraRadera
  18. Spännande saker du har i granen!! Och en riktig gran dessutom.
    Vi som själva har skog har en i plast.....
    Hoppas eländet med hälsporren(?) snart är över. Det går ju inte an
    att inte kunna röra sig när barnbarnen är på besök!
    Önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  19. Kul att blanda gammalt och nytt i granen :)
    Hoppas du snart blir bättre med den onda foten...
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
  20. En God Jul och Ett Gott Nytt År önskar jag dig...
    Nicki med Familj..

    http://www.youtube.com/watch?v=B0zaDApGBbI

    SvaraRadera
  21. Önskar dig en riktigt GOD JUL..Kram.

    SvaraRadera
  22. Vilka fina annorlunda julgrans 'kulor' du har, fantastiska.
    Vi har ingen gran i år, firar hos dottern i år. Men vi klätt vår Rumsgran från Madeira det fick duga.
    God Jul Gunnel !
    Jul kram/ Eva

    SvaraRadera
  23. Hej! God fortsättning säger jag förstås, hoppas julen varit god.
    Julgranen var fin, o riktigt läckra prydnader. Dalahästen framför allt förstås...
    Jag har inte haft julgran inne på många herrans år, kan det bero på ex antal katter som bor i pörtet tro? En bekant till mig fick förskansa granen upp i taket för att inte kattungen hon hade kunde klättra i det och välta det vilket den förstås gjorde några gånger...
    Usligt julväder, jag blir mer o mer väderkänslig ju äldre jag blir, jag kräver vit vacker julesnö! Alltså måste jag börja åka långt norrut för att vara säker på att få som jag vill..
    Kram

    SvaraRadera
  24. Hoppas att du har haft en riktigt underbar julhelg,
    med dina kära barnbarn och din underbara familj.

    Ha nu en underbar fortsättning på veckan önskar RANTAMOR...

    SvaraRadera
  25. Jag hoppas du har haft en underbar jul. Det har jag haft tillsammans med barnbarn och barnbarnsbarn. Det var fina julpynt du har. En del julpynt har jag också men däremot ingen julgran. Jag har en i plast men har inte tagit fram den på några år nu. Tycker det är tråkigt att jag inte kan ha en vanlig gran. Då kan jag lika gärna vara utan. Jag vill absolut inte bli sjuk av den orsaken. Jag önskar dig en bra fortsättning och ett GOTT NYTT ÅR !

    SvaraRadera
  26. Vilka fina julgransprydnader blir du trött på dem så hör av dig!
    Hoppas du haft en god jul?
    Vi drabbades av magsjuka juldagen men nu är man på benen igen och inte ett hekto plus!
    Gott Nytt År
    Kram Agneta
    PS lägger till dig i min blogg lista.

    SvaraRadera
  27. Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  28. Nu är ju julen slut så jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År nu.
    Har varit frånvarande pga en flytt som blev en flopp.
    Fina granar du har och fint pynt. Den till barnbarnen var suverän.

    Må så gott så hörs vi nästa år.

    Kram

    SvaraRadera
  29. Kikar in ikväll och önskar dig
    ETT GOTT NYTT 2014
    och en trevlig kväll i morron.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  30. Jag hoppas att du har det bra och mår bra. Önskar dig ett fint 2014. Nyårskramar

    SvaraRadera
  31. Jag vill önska dig ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År! Jag uppskattar dig verkligen min bloggvän!
    Kram

    SvaraRadera