fredag 6 december 2013

Taket blåste av


Ja, inte på vårt hus utan på fågelhuset. När jag tittade ut genom köksfönstret i morse, såg jag att det hängde på trekvart. Det är ju i och för sig lätt åtgärdat, så vi kom nog ganska lätt undan stormen igår. Den här gången hade SMHI rätt. Det har blåst rejält, och man känner sig ganska liten då. Vilka krafter det finns i vindarna! Det är otäckt när det stormar så när det är mörkt tycker jag. Det känns så spöklikt på nåt sätt. Man kan inte se vad som händer så man har absolut ingen koll på nånting. Ljuden förvärras också alltid när det är mörkt. Jag upptäckte igår att det hörs faktiskt som om vinden ryter.

När jag slog upp tidningen i morse så var det inte så många sidor som handlade om stormen. Det som hade irriterat folk mest var alla inställda buss och tågtider. Men det var kanske också detta som gjorde att det inte blev så många olyckor att skriva om. Det blåser fortfarande en del, men inte alls i den omfattningen som igår. Nu irriterar jag mig mest på mina fönster. Innan jag satte fram adventsljusstakarna så putsade jag samtliga fönster. Det kan man inte tro ifall man försöker se ut genom dem idag.

Min son, som bor i Dallas, har berättat om hur det ibland ljuder varningssignaler när en orkan eller tromb är på ingående. Hoppas det aldrig händer när jag är på besök. På TV visas ofta filmer från katastrofområden som drabbats av översvämningar, orkaner och allt annat otyg. Då tycker jag vi kom mycket lindrigt undan även om vindstyrkan enligt experterna ibland var uppe i orkannivå. Och egentligen är det futtigt att irritera sig på skitiga fönster.


34 kommentarer:

  1. Ja bäst är att träna lite varje dag!! Här har "Sven" lagt sig i internetkopplingen. Man blir utslängd i ett .. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det inte varit några större problem efter stormen.

      Radera
  2. Hej du,,Här blåser det som 17:on men det snöar inte så mycket just nu,Men längre upp efter kusten är det kaos..Men vi har det ändå rätt så hanterbart väder,om vi jämför med många andra platser på vår jord..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor nog på ett ganska lugnt område när det gäller naturkatastrofer.

      Radera
  3. jag tvättade också fönster häromdagen, fast jag hade tänkt att låta bli, det hade varit lika bra att låta bli, kan jag ju säga idag
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lätt att vara efterklok.

      Radera
  4. Här har snön satt igång igen nu. Blåser inte sååå farligt men så pass så snön yr och polerar vägbanorna. Vi skall få nya fönster efter jul i hela huset... så jag har inte ens brytt mig om någon fönsterpust! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, så överenergisk behöver du inte vara. Men vi fick nya fönster för inte så länge sedan, så jag har inte mycket val. Kan ju vara kul att kunna titta ut under julen åtminstone.

      Radera
  5. Vi har även denna gång drabbats rätt lindrigt. Snö, blåst och allmänt äckligt väder bara. Och taket är kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att man inte har fått så mycket fördärvat. Tack och lov så har vi för det mesta varit ganska förskonade från sådan förstörelse.

      Radera
  6. Jag tänkte som du i morse. Mina fönster som är rent nyputsade. Men det går ju att göra om. Fast det är inte roligt. Det blåser ganska friskt här ännu. Jag gick i skogen i middags med hunden. Det kändes lite obehagligt. Vi kom kvickt igenom och ut på gröningen istället. En hel del träd och stora grenar var knäckta i skogen. Några mindre som jag lyfte upp och kastade ifrån gångstigen. Nu har vi ett tunt lager snö. Det kunde jag varit utan. Ha det bra. kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte varit inne i skogen, så jag vet inte hur det ser ut där idag. Snö har vi inte sett till någon än, och det är jag tacksam för.

      Radera
  7. Naturkraften är oberäknelig. Inga problem här den här gången:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kusligt med sånt som man inte kan styra alls.

      Radera
  8. Usch ja, det har blåst och snöat här också, inte som i södra Sverige men det räcker för att jag inte ska sticka näsan utanför dörren!
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det haglar mest här hos mig. Nu mot kvällen till så har blåsten tagit fart igen.

      Radera
  9. Jepp. Skitiga fönster är en oviktig bagatell. Om våra hus inte var så bra byggda skulle vi råka mycket värre ut. För en gångs skull är det bra med kallt klimat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns onekligen säkert när man är inomhus.

      Radera
  10. Hos mej har det inte varit mycket blåst och snön har pudrat backen litet.
    Svar: Jag lag in Nix på mobilen för jag får så många samtal från tråk försäljare. Har en IPhone5 är bra med dom för där kan man blockera dom som ringer. Många försäljare jag blockerat.
    Ha en bra kväller.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog göra så med, för det är så irriterande.

      Radera
  11. Tyckte nog det blåste tillräckligt här hos mig igår. Var tvungen att släpa in trädgårdsmöblerna i Lyan för de höll på att blåsa över altanräcket. Jag är glad att det lugnat sig nu och förhoppningsvis går det bättre att sova inatt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis så slutar väl blåsandet i morgon, men fy vad det är kallt nu.

      Radera
  12. Sven var en envis en. Fönstren blev ju inte renare precis. Nu har det slutat blåsa här.
    Ha en skön helg.
    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har lugnat ner sig betydligt här också.

      Radera
  13. Åh fy sjutton va de har blåst!!! Här hemma i södra Dalarna har det blåst värre än vanligt, men inte alls såsom på västkusten där mellansonen bor! Såg att hela Henåns busshållplats stod under vatten! Ja skönt att jag hann hem innan detta kom. Som du såg så byggde jag hus i går, och du skrev på min blogg att du aldrig lyckats hålla huset helt....och då kan jag tala om för dig att i år var första året som inte mitt gick sönder också!! Få se hur det går nästa fredag då det är dax igen med Norbergsbarnen!!! ha en fin helg kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert bra nästa vecka. Du har ju vanan inne nu.

      Radera
  14. Hej, jag gillar egentligen när naturkrafterna visar sin fulla styrka, men jag vill inte att någon ska bli skadad eller råka illa ut! Nu var det ju både drunkningstillbud och dödsolyckor under fallna träd, helt oacceptabelt! Alldeles förfärligt, sådant ska inte ske i vårt fridfulla land där vi är ganska ovana vid värre naturkatastrofer.
    Idag var det nästan vindstilla, det kändes nästan overkligt. Sparken är framplockade och premiärturen avklarad, jag älskar att susa fram med den!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt. Jag har inte åkt spark sen jag var barn.

      Radera
  15. Jag tycker också att det är läskigt när det stormar i mörkret - i synnerhet sedan vi flyttade ut på landet. Det känns ibland som om jag är ensam kvar på en övergiven planet - helt utlämnad åt naturens krafter ...

    Jag har bott i Texas och hade kontakt med min bästis där i går. De har tydligen också riktigt kallt just nu. Fast inte så kallt som här - vi har tolv minus nu på morgonen - burr!!!

    Hoppas du får en riktigt fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pratade med Peter igår och då var det minusgrader i Dallas, men i torsdags kväll satt de ute och grillade korv för det var ca +20 grader. Märkligt väder där borta.

      Radera
  16. Klarade oss från busen Sven som härjade nere i söder... bara lite snö - och visst blåste det, men någon storm blev det inte och det är jag bara glad och tacksam för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis här där jag bor var det inte så mycket obehagligt som hände, men jag läste att de som bodde nära kusten hade fått rejäla översvämningar.

      Radera
  17. Vi har tur som bor här i Sverige, där det inte inträffar så många naturkatastrofer. Men nog förstår jag irritationen över att fönstren blivit smutsiga, för så roligt är det inte att tvätta dem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar med putsandet till närmre jul, annars får jag kanske göra om det fler gånger.

      Radera