söndag 25 mars 2012

Sommartid



Så har vi då sommartid. Det verkar ju lovande, för solen skiner för fullt idag. Nu är det spännande att se allt som dyker upp i trädgården. Jag gick en liten inspektionsrunda idag och upptäckte att vissa träd och buskar faktiskt är snyggare innan löven börjar komma, som ormahsseln t.ex.


Nu ser man alla snirkliga grenar och de vackra hängena. Varje år måste vi rensa bland grenarna och de är perfekta som dekoration både i buketter och att använda som smyckeställ eller att hänga upp saker på i taket. När man ser vad några ormhasselgrenar kostar i blomsteraffären inser jag snabbt att jag har en förmögenhet i trädgården.

Vi har en buske som jag egentligen önskade aldrig fick några blad , nämligen röd kornell.


När bladen slagit ut helt ser man inte det vackraste på busken....grenarna. Varje gång den gallras så plockar jag undan grenar som jag kan använda att göra dekorationer av. Jag skulle vilja ha gul kornell också. När jag tittar i trädgårdstidningar letar jag mest efter småträd eller buskar som jag ser att jag kan ha nytta av i mitt pysslande. Trädgården ska inte bara vara snygg att se på den ska fylla en funktion också...som lager för pysselgrejor t.ex. Som tur är så finns ju ett outtömligt lager av allehanda prylar i skogen, och det är åtskilliga kilon jag har släpat hem under årens lopp. Jag ser mig själv lite som en skogsröjare, för visst behövs det städas upp lite där med.


Precis innan jag skulle gå in hörde jag hör det prasslade vid häcken. Där kom "vår" lille igelkott smygande. Ifall det är samma som i fjor vet jag inte, de ser ju likadana ut. 


Jag kunde smyga mig alldeles tätt inpå och fotografera. Den satt helt stilla.


Jag lyckades t.o.m. få en riktig närbild. Vilken gullig liten nåldyna!

18 kommentarer:

  1. Gunnel, först måste jag säga: Wow vad duktig du är på att fotografera! Så vackra bilder! Sen att du är en liten skogsröjare är inte dumt de heller...tänk vad mycket vackert som vår natur bjuder oss på. Du kommer säkert att fixa till många läckra "saker" av det. Ormhasseln...ja där har du onekligen en förmögenhet! Har själv köpt någon gren ibland & vet att det inte är billiga!
    Nu önskar jag dig allt gott! Njut av att våren är här!
    Varm kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns förvånansvärt mycket "bra-och-ha-grejer" i skogen. Jag hade en väldigt tålmodig fotomedell idag.

      Radera
  2. WOW! Vika fina härliga bilder!!!Solen skiner här med.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad lite sol och värme kan höja temperaturen på humöret.

      Radera
  3. Håller med tidigare kommentarer. Så fina bilder!! Igelkottar är faktiskt söta. Mysiga när de vaggar omkring bland buskarna. Zoe´är litet för liten för att tycka att det är något. Men det kommer. Finns det igelkottar i Luxenburg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte om det finns igelkottar i Luxemburg. De bor inne i stan, så det är nog inte så vanligt där i så fall.

      Radera
  4. Nu vet jag vad jag vill ha i min trädgård, både ormhassel och kornell.

    Så söt, den lilla taggiga saken. Men jag ser att han har ett par fästingar ovanför ögat. Tydligen drabbas de också av dessa kryp.

    SvaraRadera
  5. Jag såg också fästingen. De ger sig tydligen på allt varmblodigt.

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar trädgård du har. Helt i min smak. Du får väl dryga ut kassan genom att sälja lite ormhassel. Kanske det räcker till att besöka lilla prinsessan din
    Kram

    SvaraRadera
  7. Igelkottar är söta djur

    Taskigt väder hos mig på förmiddagen.Himlen var ganska grå och ingen direkt värme ute.
    Men det blir väl strålande sol i morgon när det är dags för kursen igen

    SvaraRadera
  8. :) jag har både ormhassel och röd kornell i min trädgård
    ibland smyger sig sådana söta kottar in i vår trädgård också
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en igelkott som brukar övervintra i lövhögen bakom våra rhodedendronbuskar.

      Radera
  9. Sååå söt den är. Här ser vi nästan aldrig igelkottar. Ser att gräset nästan är grönt. Men nu har iallafall snön försvunnit så snart är vi nog i kapp. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år fick den 6 små ungar. De fräste så fort man kom i närheten.

      Radera
  10. Ännu ingen ny aktivitet från AF, men det dyker väl upp nåt ´´skoj och givande´´ som ett brev på posten.

    Om jag måste välja, är en kurs bättre, eftersom jag har haft 3 praktikplatser som inte givit något annat än sveda och värk

    SvaraRadera
  11. Ja, nu har vi fått sommartid igen...så fort tiden går...
    Men skönt att veta att vi går mot ljuvliga tider...
    och det har varit härligt vårväder de sista dagarna
    En så söt liten igelkott du hittade, och den njuter säkert också av vårsolen
    kram och ha en fin ny vecka som kommer

    SvaraRadera
  12. Ormhassel är så dekorativ - tyvärr trivs den inte här i norr. Får hålla mig till korallkornell och liknande säkra kort. Och dyrbetala för en kvist eller två i blomsterbutiken....

    Kul med kottebesök! Gillar de sär små sötnosarna. Länge sedan jag såg någon här nu. Ändå har vi bjussat på bäddmaterial inför vintervila.

    SvaraRadera
  13. Men sååå otroligt fin! Det är länge sedan jag såg en igelkott live! De ser ut som riktiga urtidsdjur och är väl ett av de äldsta också.

    SvaraRadera