torsdag 8 mars 2012

Siwan och jag


Idag har Siw Malmkvist och jag namnsdag. Vi heter båda Siv, Gunnel, Margareta, så vi samsas om ett par namnsdagar till. Naturligtvis behöver man inte heta Siv för att bli firad idag. Det är ju Internationella kvinnodagen eller Damernas Dag, som Rasmus säger. Kvinnor har fått det bättre i jämförelse med hur det var förr...i vissa delar av världen i varje fall. Det finns mycket kvar än som kan förbättras. Framför allt ska alla flickor ha rätt till samma utbildning som pojkar, och räknas som lika mycket värda. Tyvärr kommer det säkert att dröja väldigt länge innan alla inser att både män och kvinnor behövs för att allt ska fungera. Det nedvärderande sätt man har att se på kvinnor i vissa länder hör inte hemma i vår tid. Men så länge det finns gamla kufar kvar, så länge håller det synsättet i sig. Tack och lov så finns det många intelligenta karlar, och målet är såklart att ALLA män i HELA världen börjar använda sin hjärna att tänka med och inte bara har den som nån slags fyllnadsvadd i skallen.



21 kommentarer:

  1. De här dagarna när det uppmärksammar problemet är jag extra glad att var svensk. Trots allt har vi kommit en bit. Det verkar stå helt stilla i vissa delar av världen. Visst finns det mycket att göra även här men som det ser ut i Sverige med missförhållanden så kommer nog kvinnofrågan rätt långt ner.
    Grattis på Siv dagen
    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis på namnsdagen. Hoppas din dag har känts värdefull. Blev litet nyfiken på det där med alla mönstren. Vad var det?
    Inatt o idag snöar det här. Har faktiskt inte varit ute alls.

    SvaraRadera
  3. Grattis på namnsdagen.
    Visst är det kul att bli ihågkommen. Men det behövs väl inte speciella dagar för det ,eller?
    Man borde ju komma ihåg varandra ändå

    Tack, jag mår bättre idag, har varit inne hela dagen

    kram

    SvaraRadera
  4. Grattis på namnsdagen.

    Håller med om att det fortfarande finns arbete med att få världen jämlik. Men en bit på väg är vi. Och det finns fortfarande fullt av karlar även i Sverige som har fyllnadsvadd i huvudet. Det vet jag för jag jobbade som byggnadsingenjör och på vissa möten kunde inte karlarna titta på mig eller prata direkt till mig. Sen fanns det andra karlar som drog ut stolar och fjäskade som bara den.

    Lovar att berätta mer om yogan vartefter jag lär mig...:-)

    SvaraRadera
  5. Så sant som det är sagt!

    SvaraRadera
  6. PS Och grattis på namnsdagen ;)

    SvaraRadera
  7. Tack alla
    för namnsdagsgrattandet!

    SvaraRadera
  8. Svar på din fråga: Barnbarn. En som finns o en som inte finns än.

    SvaraRadera
  9. Lisbeth: Håller med om att vi hunnit väldigt långt i Sverige.

    Lavendia: Det är både stick och virkmönster som man kan skriva ut helt gratis. Igår fick jag ett ryck och hann med en hel del...men det finns mer.

    Zoega: Vi firar inte namnsdagar här, och hade jag inte läst det i tidningen, så hade jag inte vetat om att jag hade namnsdag idag.

    Raija: Ser fram emot mer info om yogan.

    Maria: Blir förhoppningsvis lite bättre för var generation som kommer.

    SvaraRadera
  10. Grattis på namnsdagen!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så nu väntar vi alla på en inbjudan, vi vill ha prinsesstårta och kaffe!!

    SvaraRadera
  12. Ingrid: Tack för det.

    Zoega: Men eftersom det är jag som ska firas så förväntar jag mig att bli bjuden på det.

    SvaraRadera
  13. Visst är det underligt att två som har samma jobb inte ska ha samma lön.Att en ska få mindre bara för att den är kvinna..Vi har lite av det vita kvar..Kram!

    SvaraRadera
  14. Begriper inte att det ska vara så svårt att ändra på det.

    SvaraRadera
  15. Bra rutet...

    Och grattis på namns- och kvinnodagen! :)

    SvaraRadera
  16. Tror det är första kvinnodagen då jag inte köpt blommor ... till min man :)

    SvaraRadera
  17. Fruntimret: tack så mycket.

    4U2: Ojdå, det har jag aldrig gjort nån gång.

    SvaraRadera
  18. grattis på namnsdagen :) och till Siw också förstås :) och sedan
    grattis till alla oss kvinnor, visst finns det fortfarande otroligt många orättvisor men förhoppningsvis kommer det att bli mer och mer jämlikt
    kramar

    SvaraRadera
  19. Grattis Siv. Egentligen är det vansinnigt att det måste finnas en kvinnodag. Det borde vara självklart att vi kvinnor är lika mycket värda som männen. Det finns ju ingen männens dag. Kram

    SvaraRadera
  20. Ansepanse: Tack! Det har ju blivit betydligt bättre, så man kan ju hoppas att det bara fortsätter så.

    Annika: Tack! Jag tycker också att det egentligen inte skulle behövas en speciell dag.

    SvaraRadera
  21. Ja, kvinnan har fått det mycket bättre här i Sverige, om man jämför mot förr...
    och om man jämför mot hur många kvinnor har det i andra länder
    även om det också här finns mycket som fortfarande kan bli bättre
    och ute ivärlden det finns många kvinnor som lider p.g.a gamla kulturer, synsätt osv.
    kram

    SvaraRadera