torsdag 15 mars 2012

Virkcafé


Alla kommuner med självakting anordnar numera stickcaféer. Men det är ju inte bara stickning som är på modet, även virkning har ju fått ett uppsving. Idag har jag besökt ett virkcafé. Jag har nämligen varit hos min "frissa" och fått gjort slingor i håret. Det börjar med att hon drar ner nåt över huvudet på mig som liknar en stor tesil i gummi. Sen kommer virknålen fram och handarbetandet startar. Hon drar ut små hårtestar genom hålen i "tesilen". Jag brukar alltid tycka det är så obehagligt. Kanske för att jag är "ömhårad". Men den här gången kändes det inget speciellt. När geggan målats på testarna så fick jag en kopp cappuccino medan jag läste skvallertidningarna. Efter en stund var det dags att tvätta bort gojan och dra av gummihatten. Jag fick sätta mig i en ovanligt bred lädervadderad stol. Liknade inte alls de stolarna man normalt sätter sig i när håret ska tvättas. När jag väl var på plats så fällde hon upp stolen så jag nästan halvlåg och sen satte massagen igång. I stolsryggen! Från nacken och ner blev jag masserad hela tiden hon höll på med håret. Sömnvarning!!!!! Flera minuter senare fick jag åter flytta tillbaks till den vanliga frisörstolen. Hon började med att klippa topparna och sen fönade hon håret torrt.

Vilken förmiddag jag har haft! Om ni någon gång besöker Åstorp, så måste ni bara gå till Salong Moneé. Ljusterapi och Spa i all ära, men att ett frisörbesök kan vara så behagligt hade jag ingen aning om. Inte nog med att man går därifrån avstressad och lugn...man är dessutom väldigt snygg i håret.

18 kommentarer:

  1. låter superskönt och det på köpet när man blir fin i håret :)
    Sv: jag måste ju tillstå att jag fuskat för jag köpte mina penséer färdigplanterade, det blev dessutom billigare än att köpa dem till styckpris :)
    kramar

    SvaraRadera
  2. Härligt , härligt och att bli fin i håret är ju bara så himlans kul och man får ny energi...

    Ha d gott.

    SvaraRadera
  3. Ansepanse: Vi har köpt för att plantera i fönsterlådorna, men det fixar min man.

    Rantamor:Man känner sig verkligen som en ny människa efter ett frisörbesök.

    SvaraRadera
  4. Och din plånbok var garanterat tunnare efter besöket hos frissan.

    Tittar ofta på min hög av olika garner. Men det kommer alltid något emellan.
    Man kanske borde anordna en stickjunta, så jag får arslet ur vagnen

    SvaraRadera
  5. Ömhårad, vilken underbart ord. Jag är också det! Oj, vad jag kände igen hela denna procedur för att bli fin...dock ej massagen i stolsryggen.
    Må väl och ha det gott.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  6. WOW! Vad härligt besök du hade.Jag hade somnat!! Svar:Då har du kanske fått lite av deras talang?Natti!

    SvaraRadera
  7. Zoega. Det kostar ju en del att bli tjusig.

    Monica: Det var ett lite annorlunda frisörbesök.

    Yvonne: Hade det inte varit så dyrt skulle jag kunna gå dit hur ofta som helst.

    SvaraRadera
  8. Vår förening har startat ett stickkafé så det kommer jag nog att kolla in,kanske jag får lust att virka igen som jag alltid tyckt är så roligt.Vilken lyx med massagen...wow!En sån stol borde alla ha.Både snygg och avslappnad,vad mer kan man begära :-)
    Ha nu en riktigt skön helg också,kram!

    SvaraRadera
  9. Det var en riktig drömdag.

    SvaraRadera
  10. Vårfin må jag säga. Visst är det njutning att bara bli omhändertagen. När jag började läsa inlägget trodde jag på fullaste allvar att du varit på ett riktigt virkcafe. Man vet ju aldrig nu för tiden
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag var bara åskådare. Det var frissan som "virkade".

    SvaraRadera
  12. Förstår att du kommer bli en trogen besökare där, när du fått ypperlig behandling. Har aldrig hört talas om att få sitta i en massagestol hos frissan, men det låter underbart.

    SvaraRadera
  13. Det var verkligen en annorlunda upplevelse.

    SvaraRadera
  14. Själv har jag aldrig fått slingor i håret men jag har sett hos frissan hur det går till.Jag blir bara klippt hos frissan,aldrig permanentad heller för jag har självfall och så mycket lockar att det inte behövs. Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera
  15. Mitt hår är spikrakt, men det går ju tack och lov att avhjälpa med en lockborste.

    SvaraRadera
  16. Det låter som din frissa verkligen har insett hur man gör besöket njutbart och inte bara för att håret ska bli fint. Litet långt att åka för mig. Men har Åstorp mer att erbjuda? Fladdermössen kan jag vara utan, även om jag tycker det låter hur spännande som helst.
    Jo, dockan är ungefär babystorlek.

    SvaraRadera
  17. Här finns jättefina promenadvägar uppe på Björnås, men affärer är inte mycket att hurra för. Det får bli Hyllinge eller Väla centrum.

    SvaraRadera
  18. Va lyxigt! Att inte fler salonger gör så, det måste ju snabbt sprida sig och locka fler kunder.

    SvaraRadera