måndag 5 mars 2012

Kanonfotograf


När min äldsta dotter gick på högstadiet fanns det något som hette "fritt valt arbete" eller nåt liknande. Eftersom Ulrika alltid varit intresserad av att fotografera, så var det ett givet val. Hon sparade till sin första kamera när hon var sådär 8-9 år. Då var det en kamera med filmrulle, som skulle lämnas in för framkallning. Vilka bilder det blev! Naturligtvis många jättebra foton, men också många som vi har skrattat gott åt. Bilden som hon tog av Milou, min lille Silkyterrier är min absoluta favorit. På högstadiet fick hon inte bara lära sig att fotografera utan de framkallade bilderna själv också. Så bekvämt det är nu att bara föra över sina foton på datorn och sen klicka i vilka man vill ha framkallade. Jag får erbjudanden från Fuji film stup i kvarten om 100 eller 50 bilder gratis. Det enda jag behöver betala är portot.

Min svärson är också väldigt intresserad av fotografering, så det är helt naturligt att Rasmus också blivit en kanonfotograf. Utan att skryta så tar han faktiskt mycket bra foton. Hela motivet är med på bilden, vilket jag kan missa ibland. Ibland har vi varit ute på fotoexpeditioner. Rasmus har så kul idéer om vad man kan fotografera. Barn tänker inte så stelbent som vuxna kan göra ibland.


Han fotograferar rakt upp i luften.


Det blev en tjusig trädkronebild.


Sen hittar han nåt på marken.


Det blev en SKITBILD!


20 kommentarer:

  1. Barn är fantastiska och kan lära oss "gamlingar" att se men nya ögon.Jag gillar att fotografera och har otroliga mängder i datorn som nu sparas på USB.
    Ha en skön dag vännen,kram :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, man behöver alltid få lite nya idéer.

    SvaraRadera
  3. ja, tänk vilken skillnad, nu kan man ju fota och fota och sedan bara ta bort de bilder som inte blev bra och som man inte vill spara
    Sv: nejdå, du är inte lat, jag skulle heller inte vilja vara utan tidsbesparande maskiner
    kramar

    SvaraRadera
  4. Så praktiskt att bara klicka och klicka tills man får en bild man är nöjd med.

    SvaraRadera
  5. Egentligen har vi ingen snö här heller. Blev därför förvånad själv över att det blev så isiga bilder. Att det var snö i slalombacken förväntade jag mig. De har snökanoner o skulle ju ha tävling. Men jag trodde att jag skulle kunna ta litet mer vårliga bilder på vägen. T ex tussilago, men det såg jag inga. Jag tycker att Rasmus´motiv är väl valda och mer annorlunda än mångas motiv.

    SvaraRadera
  6. Det som är bra är att det inte kostar ett öre att se sina bilder på datorn. Jo, för mig kostar mms från mobil till datorn men man ser hur bilderna är redan på mobilen. :)

    SvaraRadera
  7. Ha,ha det var ju riktigt roligt med skitbilden. Visst har du rätt i att barn ser nog världen med lite andra ögon. Vi krånglar ju till det så. Kram

    SvaraRadera
  8. Det är så härligt med barnfotografer. Synd bara att en del försöker dirigera dom till att ta bilder på ett visst sätt. Nu när man kan radera som man vill är det bara att knäppa hej vilt. barn ser ju allt ur ett annat perspektiv. Just därför är det så härligt att göra utflykter och resa med dom. Helt plötsligt öppnas ögonen för nya detaljer
    kram

    SvaraRadera
  9. Lavendia: Jag tycker det ser ut som om vårblommandet har stannat upp nu ett tag, men det är ju inte heller några vårvindar som blåser här mer.

    4U2: Roligt att testa när det inte blir för dyrt.

    Annika: Ja, vi tror nog att det ska bli så bra om vi regisserar allting. Naturligt är bäst.

    Lisbeth: Barn är perfekta "reseledare".

    SvaraRadera
  10. Barn ser med andra ögon på saker och ting. Även om deras frågor ibland kan vara konstiga, så får det en att tänka till.

    Håller med dig, fattar inte de som måste ha superkoll på allt och alla. Har ett konto på Facebook, men de gånger som jag har använt kontot är lätträknade

    Ha en trevlig kväll, och må så gott tills vi hörs igen

    mvh

    SvaraRadera
  11. Man lär sig mycket av barnen.

    SvaraRadera
  12. Barn är underbara...vi har ju barnbarnet Colin 5 år hos oss just nu...och idag har vi haft en kanondag ute på havsisen...vi har skrattat så mycket och det kommenterade han så här....
    "om man ska gå ut och ha roligt, måste man skratta mycket..."
    visst är han lite Nalle Phu ????
    Trädkronebilden var ju kanon...

    SvaraRadera
  13. Att kunna ta en bild uppåt och själv komma med på bilden är det nog bara Rasmus som kan.

    SvaraRadera
  14. Barn har inte hämningar som vi vuxna och kan ta kanonfina bilder, just av den anledningen.

    SvaraRadera
  15. Ja, som vuxen tänker man alldeles för mycket och för länge. Bättre att vara impulsiv.

    SvaraRadera
  16. Jag hade också fotografering och framkallning som fritt valt arbete. Det var kul! Inte riktigt samma sak numera.

    SvaraRadera
  17. Det fodrade lite mer av fotografen förr.

    SvaraRadera
  18. Fantastiskt är det att det numera går att fotografera nästan gratis. Förr var det så dyrt med framkallning, även av bilder som var dåliga. Och länge fick man vänta på att få dem.

    SvaraRadera