måndag 26 mars 2012

Lille Skutt har hittat på hyss


Även om jag tycker att kaniner är söta, så gillar jag inte när de kalasar på mina blommor i trädgården.


I morse när jag tittade ut genom köksfönstert fick jag se en domherre promenera på marken bland mina krokusar. Han brukar ju annars bara visa sig när det är mycket kallt eller på väg att bli kallt. Jag hoppas verkligen inte att detta stämmer. Hur som helst så var det så färggrant på marken. Vi har planterat krokusar längs med hela infarten och det lyser verkligen upp om det är en gråtrist dag. När jag tittade ut strax före lunch såg det ut så här.


Alla blommor var puts väck! Det enda som fanns kvar var bladen. Vi misstänkte genast en liten kanin som hoppat runt här tidigare i veckan.


När vi planterade vårt apelträd, så satte vi också krokusar runt om stammen. De har kommit upp nu och börjar blomma så fint. Kvickt fram med nät! Här ska inte kalasas på krokusar mer!

28 kommentarer:

  1. Ja de där lille skuttarna de kan allt hitta på en massa hyss...
    Önskar dig en fortsatt skön vecka.
    Må väl och det så gott i vårsolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen härligt vårväder nu.

      Radera
  2. Lille Skutt hyss.
    Har ni vilda kaniner hos er ???
    Här tror jag att det är mest rådjur som kalasr
    på vårlökar...

    Tjingeling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns gott om vildkaniner här, men vi har klarat oss ifrån dem annars om åren. De har hållit till hos grannarna. De har kanske blivit vräkta.

      Radera
  3. Ja, kaniner (här har vi "bara" harar, stora som ponnyhästar), men det hjälps inte att de är söta. De har en förskräcklig aptit på det dom inte får ta.
    Roligt att du tycker mina bilder är fina. Jag tycker själv att jag blivit mycket bättre. Kameran är en Nikon. Det är en bra kamera, men ingen värstingkamera med objektiv o grejer. Det som jag gjort sedan några veckor, är att jag beskurit bilderna, vilket jag aldrig gjort förut. Då kan man ta bort ovidkommande saker i utkanten av bilden. Man ska ju tänka på att om bilden beskärs blir den ju mindre, men när det är klart blir den lika stor. Och kan därmed bli suddig. Man kan kopiera bilden innan, så man har originalet kvar om det skulle bli fel.

    SvaraRadera
  4. Harar ser jag bara inne i skogen. Jag tycker de är "läskigt" stora. Jag kan inte zooma så mycket med min kamera, så det är svårt att få så tydliga bilder som du när jag beskär dem.

    SvaraRadera
  5. Vi har en hare i omrädet här han/hon är lika stor som våra hundar.....Undrar varför inte fler folk lämnar in sina saker på Eriskhjälpen eller Röda korset? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har satt nät runt blommorna nu. Hoppas inte kaninen kan ta jätteskutt.

      Radera
  6. vad tråkigt när skutte kommer och äter upp dina fina vårblomster, sätt du upp nät på en gång så att du får ha fägringen kvar
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade som tur var nät hemma så det kom upp fortare än kvickt.

      Radera
  7. Hejsan Gunnel !

    Ja det må jag då säga, att vi inte kan få ha våra vårlökar som kommer upp och ska glädja oss att den annalkande våren är på väg.
    Men de har inte bättre vett bakom de långa öronen.

    Förra året vimlade det av kaniner i alla storlekar här i Geneta.Men det vimlar av utekatter ochså. Det verkar inte ta slut, lika många kvar som vi fångat.30 tal.
    1 stor råmande blev fångsten förra helgen och en nu.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska klart få finnas till också, men de behöver ju inte nödvändigtvis proppa i sig mina blommor.

      Radera
  8. Vilken lite rackare!
    Det var väl synd på dina fina krokusar.

    Här retar jag mig på katterna som gräver djupa gropar i rabatterna och vräker ut jorden på gräsmattan. Jag har haft ett nät över, men tog bort det häromdagen, men nu har de varit där igen.

    Hoppas att du får ha dina påskliljor ifred!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir ganska besviken när man ser vad de kan åstadkomma på kort tid.

      Radera
  9. Åh, det är så trist när de vilda djuren är inne i trägårdarna och äter upp blommorna. Första åren vi bodde här fick jag ha nät över alla tulpaner och hur snyggt är det. Nu har vi staket runt tomten och hundar, som är avskräckande.

    SvaraRadera
  10. Vi har ju tyvärr varken staket eller hundar, så jag får hoppas på att jag ser när de kommer inskuttande så jag kan skrämma iväg dem.

    SvaraRadera
  11. Det stämmer nog att ur led är tiden. En domherre nu? Om jag förstår rätt så är det vildkaniner du pratar om. De finns inte här hos oss. Kanske man ska var glad för det men de är ju så söta
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vi har ganska gott om vildkaniner och visst är de söta....så länge de låter bli mina blommor.

    SvaraRadera
  13. Vi kan inte ha tulpaner i rabatten för rådjuren älskar dem. Så fort vi har domherrar i fågelbordet brukar det bli oväder. Men det kanske inte stämmer jämt. Kram på dig.

    SvaraRadera
  14. Det ska visst bli lite svalare, så det där med domherrarna stämmer kanske lite ändå.

    SvaraRadera
  15. Nej, även om kaniner är söta så är det ju inte så roligt att de kalasar på blommorna i trädgården
    och särskilt trist säkert nu när de första krokusarna kikar upp..
    Kram

    SvaraRadera
  16. Man vlll ju gärna se lite färg i trädgården nu.

    SvaraRadera
  17. Har tyvärr också haft besök av djur, så trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite onödigt jobb att plantera när man sen inte själv får njuta av det.

      Radera
  18. Tacksam att jag bara har balkong just nu....f,resten läste jag att kaninpesten härjar för fullt.Hemsk sjukdom men den decimerar förstås antalet.Vi brukar se massor runt gårdarna men nu är det tomt.
    Ha en skön dag,kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har inte mycket att sätta emot de här "hopparna". Vi har inhägnat alla lökar nu, men det är inte lika vackert att se nät runt allting.

      Radera
  19. Inget roligt när man inte får ha sina blommor ifred. När jag hade trädgård hade vi besvär med rådjur som åt upp tulpanerna. På balkongen försöker jag ha lite vårblommor. Jag tar en promenad bland villaträdgårdarna som nu pryds av krokus och vårlök och intill husväggarna har påskliljor börjat slå ut. Välkommen härliga vår!
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  20. Våren är en härlig årstid!

    SvaraRadera