tisdag 25 juli 2017

Zzzzzzzzzz


Jag har haft gott om tid att läsa tidningen sista tiden, och det är fantastiskt så mycket tokigt man kan läsa om. På IKEA i Shanghai händer det saker minsann. Under sommaren när utetemperaturen stiger upp emot 37 grader vallfärdar människor till IKEA´s luftkonditionerade lokaler. Man skulle tycka att det vore bra för affärerna, men de ger sig inte direkt dit för att köpa något. Lite här och där syns både barn och vuxna slumra i sängarna på bäddavdelningen eller sitta och småslöa i sofforna där.

Jag tycker att IKEA-maten är billig, men i Shanghai tar folk trots det egen mat med sig och dukar upp inte inne i restaurangavdelningen utan vid köksmöblerna som står uppställda för visning. Det är då ingen brist på fantasi.

Detta har företagsledningen ändå ignorerat, men en sak har de satt stopp för, nämligen dejtingen i ett av deras caféer. Det är inte helt stopp, men det har införts vissa krav. Man får inte slå sig ner där utan att först ha beställt nåt från serveringen. Caféerna har nämligen blivit populära bland äldre änklingar, änkor och frånskilda. Här samlas de i hopp om att hitta en ny partner.

Ifall man vill lära känna en ny person, tycker jag det måste vara trevligare att göra det med en kopp kaffe (eller vad man nu dricker i Shanghai) framför sig. Det verkar mer naturligt. Så sköna är faktiskt inte IKEA-stolarna så man kan sitta på dem i evigheter och bara prata. De duger så länge man har något att äta eller dricka, men sen lämnar jag i varje fall stället snabbt.

Jag ska snart ge mig ut och leta efter en ny säng, men jag åker inte till IKEA...i varje fall inte i Shanghai. Givetvis måste jag provligga den så jag vet att den känns skön. Risken att jag ska somna är minimal. Då måste jag nog i den här småkalla sommaren först be om ett duntäcke att dra över mig så jag inte ligger och huttrar.

24 kommentarer:

  1. Morsning..Helmulet här,+16,8..Jag hoppas att "Enstaka" är någon annanstans och skurar.Men inte hos dig..Haé Kram..

    SvaraRadera
  2. Jag kan rekommendera Carpe Diems sängar. Det är ett svenskt företag från Lysekil och man blir inte missnöjd. Tyvärr inte helt billiga men man tillbringar mycket tid i sängen så vi är supernöjda! Kallt och grått här med tyvärr...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha en bra säng och speciellt när man har ryggproblem. Jag får kolla upp det märket.

      Radera
  3. Visst är det kallt och ruggigt väder här.....vi har +33 i Torrevieja, så detta kändes inte okej att komma hem till! Men å andra sidan har jag ju lilla prinsessan som värmer mig :)
    Hoppas du hittar en säng som passar. Och speciellt nu när du har ont i ryggen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten prinsessa uppväger varmt väder många gånger om.

      Radera
  4. Jag såg ett program på tv om det här fenomenet. Man har full sjå att få iväg alla "kunderna" på kvällen, för det gömmer sig i sina försök att få övernatta på sängavdelningen.
    Lycka till med sänginköpet!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är en snårskog med alla modeller. Det gäller att välja rätt.

      Radera
  5. Vad mycket spännande du skriver. Nästa gång vi åker till "lilla butiken" ska jag prova både det ena och det andra. ;) Är bara rädd att S inte kommer att gå med på någon av mina idéer. Lycka till med sängvalet. Znogges tips låter intressant. Skönt att du blivit bättre.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske ses i köksavdelningen över en kopp kaffe.

      Radera
  6. Skönt att du blivit bättre! Nu får sängen ha hög prio!
    Jag opererade ögonen för starr för tre veckor sedan, och har inte fått böja mig, inte ta i jord, inte anstränga mig. Men detta har varit svårt. Så efter två veckor var jag i farten igen. Nu rensar jag lilla trädgården mot gatsidan. Tar den i etapper. Gårdsidan är klar. På onsdag ska jag till ögondoktorn igen, och ska kryssa alla tummar och tår, om han frågar om jag har följt förhållningsreglerna. Jag ser inte bättre efter op, men förhoppningsvis ska nya glasögon göra att det blir normalt.
    Kramar till dig!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som du haft stora problem efter operationen. Hoppas nya glasögon ska hjälpa.

      Radera
  7. Haha tack för skrattet, de verkar lite små tokiga där borta.

    SvaraRadera
  8. Lycka till med sängen!
    Du kunde väl skicka ner några solstrålar hit!!?
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Det finns många sköna sängar att välja emellan. Och i alla möjliga prisklasser också.
    Lycka till, och hoppas att du sen sover gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att hitta min drömsäng.

      Radera
  10. Men, herregud, inget förvånar mig längre! Din beskrivning var ju häpnadsväckande. Egentligen.
    Är folk så illa snåla, eller så fantasilösa??
    En god säng är i alla fall en bra investering!
    Kram, och hopp i säng!

    SvaraRadera
  11. Med 37 varmgrader förstår jag att folk tar till vilka tricks och lösningar som helst för att svalka sig. Ja, är det inte för varmt så är det för kallt. Läste igår i min morgontidning att på ett korttidsboende för gamla och sjuka här i stan var det så kyligt att en av vårdtagarna sett sig tvungen att skicka en anhörig att inhandla en elektrisk kamin för att värma upp rummet. Och det är mitt i sommaren.
    Själv väljer jag glatt en kall (och t.o.m. regnig!) sommar framför en 37-plusgradig. Fy så hemskt! Nu har dock gradantalet ökat även här, runt 24-26 är prognosen för onsdagen. Enligt mig är det också för varmt.
    Lycka till med sängköpet! Största kruxet är att utbudet är så stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller väder är jag nog typiskt svensk...jag tycker det ska vara lagom.....året om.

      Radera
  12. Det skulle nog inte bara vara IKEA-personalen som skulle hört av sig om man hade haft matsäck och dukat upp på matsalsavdelningen där :-). Vi svenskar är väldigt lydiga och skulle nog aldrig någonsin ens kommit på en sådan tanke!
    Jag är väldigt tacksam för att sommaren inte är varmare - fungerar inte alls när det är över 25 grader varmt i skuggan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Det är säkert många andra kunder som hade haft synpunkter på det hela.

      Radera