måndag 10 juli 2017

Äntligen!



Jag vet inte hur många år vi pratat om att plocka ner altantaket och lägga nytt. Nu har det äntligen blivit av. Göran klättrade upp och skruvade av alla skruvar. Han har själv lagt taket en gång för sådär en 40 år sen, så jag tänkte att han vill klart plocka ner det själv också. Jag agerade hantlangare i stället, och höll mig på marken den mesta tiden. Det var bara någon enstaka gång som jag var tvungen att klättra upp och dra i skivorna så att de lossnade. När allt var nästan klart la batteriet i skruvdragaren av och jag fick springa ner i källaren och hämta ett nytt. Då var jag sen tvungen att klättra ända upp på taket för att ge det till Göran. Vilken utsikt!


Vi rullade ihop plasttaket och körde iväg med det till tippen. Nu återstår en hel del jobb för Göran. Vissa reglar behöver bytas och en del måste laseras på nytt. I vinkeln på själva hustaket behövs det också målas. Jag föreslog att vi skulle skaffa ett sånt där förlängbart handtag som man kan fästa på först en skurborste och sen en målarpensel. Det måste klart göras rent innan det går att måla. Jag har sett reklam på TV om en kille som förlänger och förlänger skaftet på sin målarpensel och i bakgrunden skymtar Eiffeltornet. Kan det räcka upp att måla det tornet så räcker det alla gånger upp till taknocken på vårt hus. Göran har för sig att han ska klättra upp på hustaket och skrubba och måla. I katten heller! Det går jag aldrig med på.


Rasmus hade ett bättre förslag. Han tyckte att vi kunde låna en studsmatta och sätta på altanen. Ifall morfar då ramlade ner så borde han snabbt studsa upp igen och kunna fortsätta med sitt jobb.

18 kommentarer:

  1. Ibland behöver saker förnyas. Bra ändå att det hållt så länge..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska köpa samma kvalitet på det nya taket, så vi inte behöver tänka på fler takbyten.

      Radera
  2. Det finns alltid något att göra när man bor i hus - och det blir säkert väldigt bra med ett nytt altantak! Smart idé av Rasmus :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetslös behöver man aldrig känna sig, och det är faktiskt skönt.

      Radera
  3. Godmorgon!
    Bra förslag av Rasmus. Smart kille !!!
    ....Det är en mycket trevlig sysselsättning att ligga och dra sig .Blir det sol så drar jag mig i solstolen.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är så säkert precis med en studsmatta.

      Radera
  4. En smart kille, mycket bra förslag.
    Ha en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  5. Haha! Rasmus är en smart kille :)
    Skönt att få taket utbytt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har lösningar på allt. Det ska bli så skönt att få gjort vid på altanen.

      Radera
  6. Han har många fiffiga idée den där Rasmus!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Så skönt med nytt tak! Ibland tar det tid att komma till skott men när man väl är där så...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns riktigt bra att ha kommit igång.

      Radera
  8. Oj, nu har ni inga fritidsbekymmer ett tag framöver. Ni tar verkligen det här med "arbetslinjen" på allvar. :) Men ni får inte glömma att även njuuuta av sommaren.
    Och så härliga Rasmus, idésprutan!
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar pauser lite då och då och har inget bestämt slutdatum, så det känns inte stressande.

      Radera
  9. Hej, varför tog du inte foton när du ändå var däruppe bland den fina utsikten? Så hade vi också fått ta del av den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkade inte klättra ner och hämta kameran och sen upp igen.

      Radera