torsdag 27 juli 2017

Djurplågeri


När jag nu ändå är igång och spyr galla över TV-reklamen kan jag lika gärna fortsätta. Den här gången gäller det reklamen om kaffe. Jag har alltid tyckt det varit kul att titta på reklam med djur och småbarn, för de är så naturliga och gör sig aldrig löjliga. I den här kaffereklamen står en liten silkyterrier på båtdäcket och helt plötsligt sprutas det en massa vatten mot honom. Givetvis ska det föreställa att båten går på grund. Någon lyfter på det här "däcket" som den lille vovven står på och han springer för livet för att komma längre fram men rasar ner över kanten. Någon står klart där påpassligt och tar emot honom, men har de tänkt på hur rädd den här lille krabaten måste ha varit? Han kan omöjligt ha en susning om att han är med i en reklamfilm för kaffe. Han dricker ju inte ens kaffe.

Efter detta vådliga äventyr dyker han och "husse" upp i en pool på en ö. Då är pälsen dyngsur och han ser precis ut som min Milou gjorde när jag hade badat honom. Men jag lyfte min hund försiktigt upp i badkaret och duschade honom med ljummet vatten. Hur mycket jag än pratade lugnande med honom så darrade han som ett asplöv. När han kom upp på "torra land" igen och jag virat badlakanet runt honom snirklade han sig snabbt därifrån och rusade runt i huset och torkade sig på mattorna i stället. Det var ingen nådig blick jag fick direkt efteråt, men han var tack och lov inte långsint.

Jag undrar så vems hund det är som är med i reklamen. Aldrig i livet att jag hade utsatt min lille Milou för något sådant....inte för alla pengar världen.

14 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i det förra inlägget, behöver inte gå in på det i detalj, men jag hör till dem som inte direkt ääälskar sport. Däremot motion.
    Och så detta med reklamen, som kan vara både rolig och hur dum som helst.
    Stackars vovve.
    Sommarkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motion är härligt, men man behöver inte tävla i allt. Reklamen kan verkligen variera.

      Radera
  2. Kan bara hålla med!Jag ogillar lika mycket den lilla hästen som är med i vissa reklamfilmer. Under all kritik att djur ska behandlas så!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det verkligen vara tillåtet? Det brukar finnas regler för allt.

      Radera
  3. Har inte sett reklamen.
    Djurplågeri är hemskt!

    Jippi! Solen är här!

    Jag har en gran som jag vill ta bort!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen förlust....de dricker Gevalia.

      Radera
  4. Jag har inte sett den reklamen! Men jag håller helt och hållet med dig. Och jag avskyr när man gör så mot stackars oskyldiga djur!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djur är helt beroende av människan så det är fult att behandla dem så. Då kan man inte vara djurvän.

      Radera
  5. Eftersom jag inte tittar så mycket på TV´n så har jag missat den reklamen, säkert ingen förlust.
    Jag är periodare med kaffet, periodvis dricker jag 14-16 koppar kaffe om dan, men nu är det inte alls god, smakar inget vidare, så nu blir det typ max en kopp till frukosten.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, vilken kaffemoster du är. Jag dricker på sin höjd 2-3 koppar om dagen.

      Radera
  6. Undrar om jag sett reklamen, kanske, När du får oväntat besök? Jag håller fullständigt med dig, nyligen var det en svensk regissör som fick massiv kritik för hans sätt att använda hund i sin långfilm. Där var också vatten inblandat, tror dom skulle flyta iväg i en fors eller dylikt...visst vill man ha dramatik, men det är vanskligt att använda djur som inte kan förstå, det kan ju förstöra deras nerver för livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den om oväntat besök jag menar. De kunde lika gärna haft en människa som for av båten. Förstår inte vad hunden har med kaffet att göra.

      Radera
  7. Den reklamen har inte jag sett. Nu vill jag inte det heller. Låter hemskt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den borde förbjudas helt från att visas.

      Radera