fredag 14 juli 2017

Ombyte förnöjer


Jag fick tag på snygga ljusturkos tallrikar på IKEA, och nu gällde det att få plats till dem i skåpen. Det var en utmärkt anledning för mig att möblera om i alla köksskåp och lådor. Det var mycket som jag kunde slänga både för att det var naggat i kanten och för att jag inte använt sakerna senaste året. Då behöver det inte vara kvar och ta upp plats.

Jag vet inte hur jag bar mig åt, men jag fick plats till mycket fler saker nu och det är så bekvämt och smart ordnat så jag tror knappast jag behöver göra fler omändringar i de skåpen.....men det är det bara jag som tror. Efter varje omändring brukar jag ha svårt att komma ihåg vilka nya platser redskap och servis har fått. Så är det inte denna gången. Jag har full koll på varenda pinal, för deras nya placeringar är så självklara. Det tycker tydligen inte alla för när Göran och Rasmus hjälptes åt en kväll att laga middag kom de och frågade mig med jämna mellanrum var kastruller och vispar och allt möjligt fanns. Middagen lyckades de däremot utmärkt med utan min hjälp.


20 kommentarer:

  1. Så trevligt att förnya med nytt porslin i köksskåpen! Inte lätt att hitta var grejorna finns om man inte använder dem så ofta :)
    Härligt att bli bjuden på middag!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det har du så rätt i. Naturligtvis får de träna och laga middag fler gånger så de lär sig hitta.

      Radera
  2. Var sak har sin plats, men jag ändrar också om ibland. Till familjens förtret.
    Jag byter också ut lite ibland, men då bär jag ner något ifrån vinden, och bär upp något annat. Det behövs många olika skålar och serveringsfat, ibland är det bara Stefan och jag, men så kommer ungdomarna hem 2, 3,eller 5 personer.
    Förstår att du nu har fint i dina köksskåp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul att kunna duka med lite olika porslin. Vi är också ganska många när vi samlas alla....tyvärr alldeles för sällan.

      Radera
  3. Skönt att få ordning i köksskåpen som ofta innehåller mycket som inte används. Tyvärr är våra skåp ganska så grunda så dagens lite större mattallrikar får sällan plats.

    Kram och ha en trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som att lägga pussel ibland för att få plats med allt.

      Radera
  4. Svar
    1. När jag inte klarar av att flytta möbler får jag flytta på mindre saker.

      Radera
    2. (jag sätter sockar på möbler och drar :) )

      Radera
    3. Jag lägger handdukar och drar iväg med dem, men det får dröja länge innan jag ger mig på det igen.

      Radera
  5. Hmm.. påminner om att jag behöver gå igenom skåp och lådor..
    ....Bra förslag om kloka gummor och gubbar
    Sjukvården har stor brist på personal idag.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs med en genomgång ibland.

      Radera
  6. Så bra att få gå igenom köksskåpet, men det är klart att det ställde till det för Rasmus och Göran. De lär sig nog snart vad du har gjort för ommöbleringar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Visst är det roligt att köpa lite nya kökssaker!
    Och turkost gillar jag också, får nog kolla efter såna tallrikar nästa gång jag är på IKEA!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket nöjd med mitt inköp.

      Radera
  8. Hej, jag brukar ju flytta så ofta att jag bara då behöver städa i köksskåpen. Men nu har jag faktiskt bott här över tre år, o vad har jag ändrat? jo jag har plockat bort skåpluckorna som bara var i vägen...
    Turkos låter som en trevlig färg att äta på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med tagit bort luckorna till ett skåp där jag har stora glasburkar med skafferivaror i.

      Radera
  9. Hi hi det där känner jag väl igen när Rolf eller barnen frågar vad finns det eller det . . . . och varför jag ändrat om ???
    'Vill du ha hjälp med något' frågas ofta, 'nej tack det tar längre tid med den hjälpen', blir svaret. På sommaren görs inga större 'projekt' inne, det är ute som gäller här som du förstår.
    Trevligt för dig med lite nytt och ändrat.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en sån regnig sommar i år så vi är nästan tvungna att hitta på lite saker inomhus.

      Radera