fredag 28 juli 2017

Mannen på taket



Göran envisades med att klättra upp på taket och göra rent och måla den plåt som behövde göras vid.  Givetvis är det enklare att ta sig upp dit innan plasttaket är lagt, så i och för sig förstår jag hans syn på det hela. Det är inget fel i att sträva efter att komma högre och högre, men jag tycker det är överkurs när en 75-åring ger sig upp på taket.

Jag var inne och höll på med mitt men hade altandörren öppen så jag skulle höra ifall han dråsade ner.  Rasmus förslag om att sätta en studsmatta på altanen funkade inte eftersom jag inte känner någon som har en sådan. Jag hade laddat upp med plåster och värktabletter om utifall att...Nu var det inga problem, för Göran klättrade hur enkelt som helst upp till taknocken och fick gjort klart den där plåten.

Under tiden har jag hunnit bli mitt gamla vanliga jag, så nu kan jag agera hjälpreda när skivorna ska upp. Givetvis ska jag inte lyfta i något utan bara hålla i skivan så den håller sig på plats tills den är helt fastskruvad. Det kan inte vara så svårt. Jag har redan testat att klättra på stegar när jag satte upp gardiner och det var inga problem. Jag tror inte man ska vara alldeles för försiktig, för då tar det nog längre tid innan man blir frisk. Det är klart väldigt individuellt.


18 kommentarer:

  1. Så skönt att du är återställd och att "mannen på på taket" inte trillade ner.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har allt återgått till det normala. Känns riktigt bra.

      Radera
  2. vi fick sonen upp på taket och måla högst upp på nocken - fast maken bara 57 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran är vig och hade inga problem. Det var mest jag som tyckte det var lite för bra. Men visst känns det skönt när man själv kan göra så mycket som möjligt.

      Radera
  3. Ja, du Gunnel :-) Jag finner att du håller stilen här på bloggen. Gott att vige Göran klarade strapatserna på taket och att du nu är ditt vanliga igen - jag får söka lite bakåt vad hände?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är fullt av överraskningar ...både bra och dåliga. Det är bästa är ändå när det återgår till det vanliga och bekväma.

      Radera
  4. Så härligt att du är på gång igen, men var rädd om dig!
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är extra försiktig och tänker mig för innan jag gör saker och ting.

      Radera
  5. Så skönt att höra att du är är på väg att bli som vanligt igen! Var rädd om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, var rädd om dig. Det är lätt att det blir ett bakslag annars...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ber hellre om hjälp en gång extra för jag vill inte vara med om samma sak en gång till.

      Radera
  7. Du.. var rädd om dig!Skynda långsamt!
    ....Det är trevligt med allsångskvällar!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Nu först läser jag att du haft besvärligt med ryggont. Så skönt att det går åt rätt håll och att du är bättre. Du hade behövt ett sådant där elryggstöd som jag fått låna från kommunen. Förstår din oro över makens klättring. Håller med min ena sjukgymnast som säger att det spelar ingen roll hur mycket en äldre person tränar och springer, ramlar de är deras kroppar inte unga och de blir rejält skadade.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hör ju alltid talas om att när äldre ramlar oh ofta bryter lårbenshalsen så tar det en evinnerlig tid innan det läks. Det är nog bra om man inte är för våglig. Hur fungerar ett elryggstöd?

      Radera
  9. Glad blir jag av att du är återställd igen och att Göran fortfarande är vig som en katt, trots åren han lär vara.
    Hoppas sommarn biter sig fast ett tag nu, när den tycks ha kommit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är det lite svårt att tro på sommaren. Vi har varannandagsregn. Augusti brukar var en fin månad, så jag sätter mitt hopp till den.

      Radera