måndag 3 juli 2017

Bättre och bättre dag för dag


Det har blivit några väldigt lugna dagar. Jag fick hålla mig i sängen den mesta tiden tillsammans med vetekudden. Det hjälpte faktiskt en del. Några tabletter vågade jag mig inte på efter att ha mått så illa när jag testade en starkare variant. Jag vet ju sen gammalt att det onda försvinner så småningom. Det är bara det att det kommer alltid så olämpligt. Av läkaren har jag fått veta att det är inte bra att bara ligga hela tiden, utan man tjänar på att gå upp och gå och röra sig lite med jämna mellanrum. Det blev lite småpromenader mellan sängen, soffan och datstolen. Ingen sträcka som fick stegräknaren att hoppa högt av glädje precis.

Efter någon dag kände jag ändå att det hade lättat betydligt i ryggen. Jag var lite stel, men inte värre än att jag kunde sköta lite inomhussysslor. Då steg humöret betydligt. Det är inte så att jag inte gillar att slappa....tvärtom. Det är det bästa jag vet. Men det ska vara självvalt och inte påtvingat.

Det har inte varit något trädgårdsväder de här dagarna och det kändes helt ok för min del. Kan undras hur den här sommaren kommer att bli. Det är mer som om det är sensommar med blåst och svalare väder.  Denna tiden kan man vanligtvis njuta av långa och ljusa sommarkvällar. Någonstans på vägen har det gått galet.

Idag ska vi passa på att uträtta en del ärenden, och vi startar direkt efter frukost. Listan är skriven med affärerna ordnade i turordning efter hur de ligger i förhållande till varandra. Det gäller att vara effektiv. Jag behöver förnya vardagsporslinet, så IKEA är att givet mål. Då passar det utmärkt att äta lunch där också. Jag tror inte att jag är så bra i ryggen att jag kan stå nån längre stund vid spisen idag.

20 kommentarer:

  1. Vad skönt att din rygg rättat till sig.
    Inget roligt att slappa om man inte själv valt det.
    IKEA har jag ingen alls i närheten. Närmaste ligger ca 40 svenska mil söderut.
    Har förstått på folk i USA att restaurangmaten på IKEA här i USA har blivit sämre.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sällan vi äter på IKEA så jag vet faktiskt inte hur det är här nu.

      Radera
  2. Skönt att det går på rätt håll.
    Jag skulle också vilja åka till IKEA, det är mysigt att gå där och bara strosa omkring. Fast det är lite långt att åka bara för att det är kul att gå där. Vi har 8 mil till Älmhult och 9 mil till Kalmar.
    Det gör ni rätt i, att luncha på IKEA, de har bra mat, tom jag kan äta där.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har knappt 2 mil till IKEA och det ligger granne med Väla, så jag kan slå två flugor i en smäll om jag känner för det.

      Radera
  3. Så bra att det går åt rätt hål! Kan nog vara lagom med en shoppingrunda för att komma igång igen :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara skönt att komma hemifrån och göra något annat.

      Radera
    2. Härligt att ryggvärken försvinner mer och mer.
      Planera sitt handlande är något som är praktiskt och sparar tid. Min mysing brukar göra en lista på det vi ska handla i den ordning varorna finns i affären.
      Sommaren ja, den är lite hit och dit, verkar inte riktigt vilja komma igång. Men, kanske nu i juli?
      Ha det fint.
      Varm kram!

      Radera
    3. Jag hoppas verkligen att juli blir en sommarmånad värd namnet.

      Radera
  4. Så skönt att höra att du känner dig lite bättre!
    Och en tur till IKEA är alltid roligt :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ha en riktigt bra måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du haft en bra shoppingdag! Lunch på Ikea är aldrig fel.
    Fortsätt krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Synd att du inte kan få någon tablett som hjälper utan att du behöver må dåligt av den. Jag brukar också ta vetekudden till hjälp när jag får ont i ryggen. Det kommer bara plötsligt konstigt nog. Ofta när jag står länge.
    Så här dags för två år sedan var det 29 grader i skuggan. Det påminde mig Facebook om. Iofs mår jag mycket bättre av svalare väder men det kunde ju blåsa lite mindre.
    Styrkekram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vetekudden är bättre än elektrisk värmedyna, tycker jag. Det hade varit skönt med lite mindre blåst...och regn också för den delen.

      Radera
  8. Så bra att du är på bättringsvägen. Jag som är så otålig av mig blir rabiat när jag måste ligga pall. Slöar gör jag däremot gärna, länge och ofta, fast jag kallar det något annat, kontemplera kanske. Det blev rätt kladdigt att färga själv kan jag säga. Hade ju hjälp av min granntjej, annars hade jag inte fått till det alls. Men, trots att jag sköljde och sköljde så färgade det av sig på örngott och på blusen jag hade på mig nästa dag. Nu är jag spända på hur mycket som går ur i tvätten imorgon, jag tvättar håret bara ett par gånger i veckan, tycker det räcker. Här finns ju inga avgaser som pyr och luktar, utan håret luktar fräsch natur, onödigt att shamponera för ofta. Ha en fin tisdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sen jag färgade håret själv just p.g.a. att jag hade färg överallt. Nu får frissan ta hand om det.

      Radera
  9. Bättringsvägen är en trevlig adress. :) Hoppas nu att din rygg bosätter sig där. Permanent! ;)
    En tur till IKEA låter jättemysigt! Vi har nästan 15 mil till närmaste IKEA, det ligger i Haparanda, just vid finska gränsen, kallas IKEA HaparandaTornio. Lätt som en plätt att hitta något man vill ha i dessa varuhus.
    Vi har haft några soliga och fina sommardagar men nu är det riktigt busväder igen. Blåst och ösregn — för att riktigt se eländet skulle man behöva vindrutetorkare på fönstren!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vindrutetorkare hade jag med behövt höär vissa dagar...om det funnits så stora. Det gäller att veta vad man ska köpa när man måste åka så långt. Lite surt att komma hem och upptäcka att man glömt något "viktigt". Jag har bara 2 ynka mil till närmsta varuhus.

      Radera