onsdag 5 juli 2017

Extrahjälp


Det är tydligen inte bara i Sverige som polisen har det tufft. I Dubai har man tagit till så drastiska åtgärder att man anställt en robot. Den ska bl.a. hjälpa till med att identifiera efterlysta brottslingar. Det låter som en bra idé. Robotar har redan tagit över många av jobben som förr utfördes av levande personer. Jag tycker det är helt ok när det gäller tunga och farliga jobb där människor förr kom till skada. Faran är klart att många blir överflödiga på sina jobb och det var väl inte så man tänkte sig från början. Det är meningen att det nya ska hjälpa och inte stjälpa.

Jag vet inte hur många kvinnliga poliser det finns i Dubai, men det måste finnas en del, annars hade inte teknikchefen där kunnat uttala sig så korkat som han gjorde. Någon gång måste han ha stött på den här sortens "problem" som han beskriver. Han lovordade nämligen den nya roboten och sa att den kom varken att be om semester, sjukledighet eller mammaledighet. Den kan kanske t.o.m. jobba som teknikchef utan att be om varken hög lön eller fallskärm.

15 kommentarer:

  1. Väldigt korkat sagt!
    ....SVAR..Många klokord finns det!!!

    SvaraRadera
  2. Han tänkte sig inte för, men jag tror att han tyckte så. Spara in på kostnader, till vilket pris som helst. Många tänker, men alla säger inte vad de tänker.
    Undrar bara hur en robot kan skilja på om det är en tjuv eller inte?
    Ha en bra dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många pratar utan att tänka efter innan.

      Radera
  3. Ja, det var korkat sagt.....
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har inte läst om detta uttalande, på sommaren är jag väldigt frånvarande från radio och tv, när jag är ute i trädgården vill jag bara ha ljud från naturen. Har precis återvänt från Polen där jag varit 5 dar, Rolf och Ludde var hemma.
    Jag fnissar åt din robot berättelse, hi hi . . . hmm om jag skulle ta och 'anställa' en robot . . . ! ? !
    Kanske tråkigt i längden för mig att inget behöva göra men jag har ju egentligen en robot hemma, min man. Han är omöjlig med att alltid syssla med något var eviga dag, jag får faktiskt dåligt samvete, (ibland).Jag borde vara van vid hans grejande och tacksam för en som vill jobba, det är ju själva livet för oss människor.
    Hmm hur ska det gå om robotarna tar över världen ???
    Jag är tacksam för att få bo i Sverige och våran frihet.

    Solsken/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon robot vill jag inte ha här hemma. Roligare med någon man kan prata med.

      Radera
  5. Det finns snart robotar till nästan allting. jag skulle kunna tänka mig en robot till att rensa ogräs. //Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, nog är det bra när robotar tar över tunga och farliga jobb och är de korrekt programmerade är de säkert bra till en massa andra saker också. Men om de nu inte behöver semester och mammaledighet, behöver de säkert en massa annan service. Ingen robot kan väl fungerar i all evighet utan lite olja i maskineriet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller att det är helt problemfritt med robotar.

      Radera
  7. Robotar är nog bra ... vid rätt slags arbeten, men man man kan kan aldrig ersätta mänsklig värme och kontakt med dem.
    Korkad teknikchef förresten! Urbota dumt sagt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs människor också Robotarna kan vara ett bra komplement ibland, men jag tro inte man ska lita för mycket på att de är lösningen på allt.

      Radera