fredag 7 juli 2017

Ögondroppar för alla


Rasmus är allergisk mot pollen; speciellt gräspollen. Han nyser väldigt och hans ögon rinner och kliar. Som tur är så har han medicin han kan ta. Tyvärr hjälper den inte fullt ut. Jag har fått hjälpa honom med ögondropparna när han har varit här, men den andra medicinen tar han själv hand om. Allergi är ett elände. Det spelar ingen roll vad man är allergisk mot. Att hela tiden komma ihåg att försöka undvika vissa saker är inte det lättaste.

När min dotter Katarina var liten blev hon en sommar allergisk mot de jordgubbar vi odlade i vår trädgård. Så fort hon ätit en jordgubbe fick hon fullt med nässelutslag. Det underliga var att ifall vi köpte jordgubbar i affären så kunde hon äta dem utan problem. Inte ens läkaren kunde komma på en vettig förklaring till det hela. Det gällde bara en sommar, sen var jordgubbar inte med på allergilistan mer. Nu kom det i stället pollen in i bilden, och det hänger tyvärr med fortfarande. Precis som Rasmus så tar hon näsdroppar och ögondroppar för att hålla det i schack.

Katarina klarar själv av att droppa sina ögon, och det har hon gjort sen hon var tonåring. Jag måste också droppa mina ögon, men det beror inte på någon allergi. Mina ögon är väldigt torra och ögonläkaren sa, att det kunde göra att jag såg lite sämre. Jag har fått konstaterat starr på båda ögonen, men eftersom det var så lite, så var det inte aktuellt med någon operation än. Det kunde försämras väldigt snabbt eller också kunde det dröja väldigt länge. Det kunde jag inte få något besked om. Jag, som är livrädd för all slags nålstick och läkarbehandling, hoppas givetvis att det ska dröja väldigt länge innan det blir riktigt dåligt. Av läkaren fick jag rådet att använda ögondroppar, för det skulle göra att jag såg aningen klarare. Det hjälper faktiskt, och jag försöker komma ihåg att droppa ögonen minst två gånger per dag. Ja, jag gör det inte själv, utan det är Göran som står för det. De gånger jag själv har provat så hamnade dropparna på kinden i stället för i ögat. Jag har försökt åtskilliga gånger, men det är för mig en omöjlighet att pricka rätt.

Igår kväll kom Göran in med en av sina duvor och undrade ifall jag kunde droppa ögonen på den. Vi vet inte riktigt vad som hänt med ögat, men förhoppningsvis så ska dropparna hjälpa. Synen är lika viktig för både djur och människor.

20 kommentarer:

  1. Fy, det där med allergier är hemskt. Jag hade pollen allergi, tills jag fick Therese, då försvann det. Då Therese var 8 år fick hon sin pollenallergi, senare kom stenfruktsallergi. Det var så jobbigt att vi påbörjade en vaccination, den pågick i 3 år. Efter hennes cancer och cellgiftsbehandling försvann all allergi, tyvärr så har pollen kommit tillbaka lite, men som tur är inte i den omfattningen som innan.
    Hoppas att duvans öga blir bättre. Ögonen är ju så viktiga att ha.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas med att duvan blir hjälpt av ögondropparna.

      Radera
  2. Jobbigt med allergi - vilken sort det än är. Lasse har pollenallergi, men fixar det ganska bra med tabletter (han kan inte använda dropparna ... då får han en hemsk klåda!) Jag har allergi mot allt möjligt - vilket orsakar jobbiga handeksem och det är inte heller kul - speciellt inte när det alltid är värst så här på sommaren.
    Hoppas duvan blev bättre med din behandling!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. All slags allergi är ett elände. Det sätter stopp för mycket. Som vuxen har man väl lärt sig att acceptera det, men det är besvärligt för mindre barn.

      Radera
  3. Jag led hemskt av allergi när jag var barn och det var näsdroppar och ögondroppar som gällde. Speciellt känslig var jag för katt - och jag som älskade djur hade ju svårt att låta bli dem.
    Men efter en träff med en duktig och engagerad läkare fick jag under 5 år gå igenom en hyposensibilisering, så nu är jag i stort sett besvärsfri.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det åter härligt. Jag visste inte vad hyposensibilisering var för något så jag var tvungen att googla. Så bra att det hjälpte dig.

      Radera
  4. Jag har haft allergi men har fått en sån där sprutomgång, så jag är snabbdesensibiliserad, eller vad det nu heter. Några dagar på sjukhus.

    Men jag droppar mina ögon morgon och kväll sen 8 år tillbaka, då jag har glaucom. Har även opererat gråstarr i ena ögat och fått aninens efterstarr på det. Det går att få bort med laser, när det är moget, så inga problem. Jag vet jag kommer att få en gråstarrsoperation på andra ögat också, men där tar det tid.
    Jag droppar själv, finns ingen som kan göra det åt mig, och det funkar, tacksam för dropparna. Ibland tar jag också mjukgörande droppar mitt på dagen.

    DroppelidroppKram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka lära mig att droppa själv någon gång, men just nu är det väldigt bekvämt att Göran droppar åt mig.

      Radera
  5. Allergi är hemskt att ha! Jag hade också väldiga besvär med nässelutslag som barn, men nu är det väldigt sällan jag känner av det....som tur är!
    Men så bra att ni kunde hjälpa duvan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att duvan blev hjälpt av dropparna.

      Radera
  6. Hoppas att det hjälpte på duvan!
    .....Jag hoppas att du har haft en positiv dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har droppat ögat på den idag med, så får vi se hur det hela avlöper.

      Radera
  7. Det kan vara svårt att droppa i sina egna ögon men jag brukar ta en spegel till hjälp. Den gör det lättare att pricka rätt.
    I torsdags var jag till optikern för koll eftersom jag tycker att TV-texten har blivit lite suddig. Men jag fick veta att några nya glasögon behöver jag inte. Det är nog sviterna efter glaskroppsavlossningar med efterföljande laserbehandlingar plus den grå starren som börjar "grumsa till" det. Och det är mest på TVs textremsor jag märker det. Även om jag inte är det minsta rädd för nålstick så fasar jag ändå för starroperation. Trots att alla säger att den är inget att oroa sig för. Jag säger bara: Usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner exakt likadant. Det lugnar inte mig det minsta att så många tycker det är en enkel operation,

      Radera

  8. Allergier är inte roliga.
    Mina pollenallergier blev mycket bättre när jag kom till USA. Troligen pga att det är annorlunda växter här. Men jag har fått en vinterallergi som beror på cedar trees. Den allergin är inte rolig eftersom den är nästan värre än “vanlig" allergi.
    Nej, att få in saker i ögonen på egen hand är väl inte det lättaste. Tur att du kan få hjälp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allergi är nog en väldigt utbredd sjukdom. De flesta verkar ha någon slags problem.

      Radera
  9. Hej, alla allergier är skit. Min dotterdotter har både astman och medföljande olika allergier, bl.a pälsdjursallergi av vilka katt och häst är värst. Därför har hon inte besökt mig här i pörtet utan vi träffas bara hemma hos henne i Falun. Det är tolv mil till lasarettet om hon får ett svårt astmaanfall nämligen...Jag har vad jag vet endast en allergi, mot nickel, o det är inte svårt att undvika!
    Jag har också torra ögon, har provat alla ögondroppar som erbjuds på apotek men inte funnit något som hjälper. Nu på sommaren går det ganska bra, mycket jobbigare när kylan kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ögondroppar jag tar hjälper hyfsat bra.

      Radera
  10. Jag har varit allergisk mot fåglar och pälsdjur i hela mitt liv. Det har jag struntat i för jag har alltid velat ha husdjur. Då får man ta kliandet och eksemet.
    Men när jag var 60 då fick jag pollenallergi och det tyckte jag var riktigt besvärligt. Nysande och snorande och rinnande ögon. Huvva. Jag brukar ta en tablett när det blir riktigt illa.

    Jag är också otroligt spruträdd (trots att jag jobbat som uska) men för några veckor sedan så opererade jag mitt högra öga för starr. Inte ens jag som är en enda stor jädrans pipgris kan säga att det gjorde ont. Inte någonstans någongång. Det gick jättebra. Efter sommaren ska jag operera det andra. Det är fantastiskt vilken skillnad det är när jag håller för ögat som inte är opererat....då ser jag allt som är vitt och klara färger. Håller jag för det opererade ögat så är det vita smutsgult och färgerna dovare. Så jag ser fram emot att få det andra ögat fixat också för då kommer jag inte att behöva ha glasögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visste så glad jag blev av att läsa din kommentar! Någon gång måste jag klart operera mina ögon och då ska jag gå tillbaka och läsa din kommentar igen. Tusen tack!

      Radera