söndag 16 juli 2017

Strålande



Var inte rädd för att glänsa. Kom ihåg att solen struntar i att den bländar dig.


Jag vet inte om det är något typiskt svenskt att man inte ska berömma sig själv. Det är inte skryt för att man talar om vad man är bra på. När man söker ett jobb måste arbetsgivaren få veta vad man kan. Hur ska det annars gå att välja ut vem som ska få den lediga platsen? Det gäller samma i vardagslivet. Om jag berättar vad jag kan kanske någon hör det och ber om min hjälp och när jag sen berättar vad jag inte kan så kanske någon annan erbjuder mig sin hjälp. Alla blir glada för beröm och det får man om man gjort något bra. Varför då inte sola sig i glansen av berömmet så länge man kan?

20 kommentarer:

  1. Visst är det lite konstigt. När man berömmer sig själv så blir det lite pinsamt. Men har man täckning för det så borde man inte behöva skämmas. Det är något vi alla skulle behöva träna på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi alla hade tjänat på det.

      Radera
  2. Bra skrivet! Tyvärr, vi är slavar under Jante och bör helst inte alls framhålla oss själva. Annat är det i många andra länder. Vi borde ta efter det. Men med måtta, givetvis.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man behöver ju inte överdriva.

      Radera
  3. Jag håller med dig, samtidigt som jag inte håller med dig fullt ut. Det beror precis på hur det görs, som med det mesta.

    Att berätta vad man är bra på behöver inte vara skryt, inte om man har täckning för det. Men det finns folk som skrävlar om det mesta och där det inte finns täckning, i de fallen tappar jag respekten för dem. Det hade varit de hade varit tysta! :-)

    Kanske är det så att de som aldrig eller sällan lyfter fram sig själva borde göra det betydligt mer medan de som framhåller sig själva i det mesta borde dämpa sig! Då blev alla synliga och trovärdiga... (Litet tillsetsat)! Bäst att tillägga att jag inte upplever att du överdriver dina förmågor, jag uppfattar det inte som skryt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Precis som Annica skriver så bör det vara med måtta, för visst är det jobbigt med personer som alltid framhåller sig själv utan att ha fog för det.

      Radera
  4. jorå, när jag gjort nåt bra får alla veta det :)

    SvaraRadera
  5. Ja, du har alldeles rätt! Men tyvärr är vi Svenskar väldigt dåliga på att framhålla oss själva....man skulle nog behöva gå en kurs :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Blygsamhet är väl en dygd, men till en viss gräns. Och visst är det kul att få beröm för något man gjort samtidigt som man egentligen inte bryr sig eftersom man själv vet med sig om man gjort något som är bra eller inte. Jag brukar tala om för folk, om de ger mig beröm, att jag blir väldigt glad för det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som har svårt att tacka för beröm och i stället viftar bort det.

      Radera
  7. Det är som när man har gäster, och de säger att maten är god, hur många gånger har man inte sagt- nja, det vet jag inte.
    När jag nu mera får beröm för god mat, så tackar jag, och säger att jag tyckte att det var gott. För inte bjuder jag på något som jag inte gillar.
    Det har tagit tid, men nu kan jag med glädje säga att jag är nöjd med mitt arbete, om det gäller mat, stickning, sömnad eller vad som helst.
    Det gäller att lyfta fram självkänslan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Nej, inte serverar man mat som man inte själv gillar.

      Radera
  8. Tänk, att här läser jag, när jag precis har haft en dust med min väninna om detta ämne! Tala om telepati. Jag tog upp en sak som hänt för en tid sen och skrev att vi borde berömma varandra lite mer istf tvärsom (som hade skett) och passade på att skriva ett beröm. Fick till svar, att "du vet inte hur jag är i detta". Alltså, goddag yxskaft.

    Nu handlade ju ditt "braiga" inlägg om att berömma sig själv. Och det är något man får jobba på. Bort med Jante och bort med de riktiga skrytmånsarna!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt! Jag tycker också vi borde berömma varandra mycket mer. Det är alltid roligt att känna sig uppskattad.

      Radera
  9. Hej, jag fick med mig mycket konstigt i ryggsäcken, eget beröm luktar illa, och en väldig respekt för överheten., dvs. läkare, jurister, direktörer osv. Därför har jag blivit ett mähä när det gäller att säga ifrån när folk är riktigt dumma! Försöker ibland men blir oftast så häpen över hur folk är...hemma fick jag som barn sällan beröm, är rädd för att jag blivit likadan med min dotter, men jag hoppas jag har fel och berömmer mycket mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och hoppas att de flesta har lättare för att både ge och ta emot beröm idag än för några decennier sedan.

      Radera
  10. Klart att man får klappa sig själv på axeln om man gjort något bra!
    .......Små spår av kärlek är viktiga!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man kan vara stolt när man gjort något bra.

      Radera