söndag 2 juli 2017

Problemlösning


Storleken på dina problem är ingenting i jämförelse med din förmåga att lösa dem.

Underskatta aldrig dig själv. I regel dyker det upp de mest fantastiska lösningar på i stort sett alla problem. Om man tror på att man ska klara av en uppgift så gör man det i regel också. Ibland kan jag dock tycka att jag nog är lite väl optimistisk, och litar för mycket på min egen förmåga. I och för sig vet jag inte förrän jag har provat på ifall jag klarar av uppgiften eller inte. Det har blivit en del "floppar" under årens lopp, men också många "succéer". Det bästa är att med tiden så bleknar minnet av de där misslyckade försöken och det som fastnar för gott är alla gånger man har lyckats. Det höjer självförtroendet rejält.

19 kommentarer:

  1. Med god vilja, och lite envishet så brukar det gå.
    Hoppas att du mår bättre nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är snart i gång som vanligt.

      Radera
  2. Ja man klarar mer än man tror :)
    Hoppas du är på bättringsvägen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns betydligt bättre nu.

      Radera
  3. Absolut, så sant och så positiva ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan lura sig själv att göra storverk ibland.

      Radera
  4. "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge", skaldade Erik Gustav Geijer. Jag är nog lite som du, ger mig inte i första taget och "kan själv".
    Ha en skön söndag!
    (Nu plingade det in ett mejl om att du kommenterat hos mig!)
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Två själar, samma tanke. Jag tror det är bra att man är lite envis.

      Radera
  5. Oftast kan och klarar vi mer än vad vi tror när vi står inför en utmaning!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att man blir stark inombords när man behöver det.

      Radera
  6. Intressant inlägg om något viktigt. Vi har alla våra personligheter och förmågor. Att våga misslyckas tror jag är en styrka. Dessutom kan det bli roliga minnen senare i livet.
    Söndagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många "misslyckanden" i bagaget som numera har blivit roliga historier. Dessutom är jag kanske lite för impulsiv ibland och tänker inte förrän efteråt. Det är så dags då.

      Radera
  7. Faktiskt är det väldigt sällan man inte lyckas lösa sina problem, på ett eller annat sätt :) Som du så fint skriver, man vet inte om man klarar av det som man inte försöker Bra sagt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att misslyckas nån gång är inte så farligt.

      Radera
  8. Som tur är så glömmer man de flesta av sina misslyckande!
    Hoppas att du har haft en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tur att inte allt etsar sig fast i minnet.

      Radera
  9. Problem är utmaningar som man växer av att klara av. Och de gånger man misslyckas så lär man sig alltid något. Förhoppningsvis hjälper alla erfarenheter — och floppar — en att lyckas bättre nästa gång.
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra. Har någon vis person sagt. (Antagligen beror tidsaspekten på att man måste samla på sig de floppiga erfarenheterna först.)
    Må väldans väl i Skåne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningvis så kommer man ihåg vilka fel man har gjort så man slipper upprepa dem.

      Radera