söndag 23 juli 2017

Trädgårdsdags


Den filosof som kom fram till att ett väl utfört arbete aldrig behöver göras om hade nog aldrig haft en trädgård.  

Vi har ändrat om i vår trädgård femtioelva gånger på de här 44 åren vi bott här. Der beror lika mycket på att vi ändrat uppfattning om hur den ska se ut som att växterna växt och blivit alldeles för stora....eller inte växt alls. När barnen var små hade jag en stor köksträdgård. Den är nu väldigt minimerad och består av ett plommonträd, en rabarberplanta och några bärbuskar. En del år drabbas jag av överskottsenergi och anordnar en liten kryddträdgård. Varje år försöker vi ändra om på något i trädgården och det tycker jag är tjusningen med det hela. Det får inte se likadant ut år efter år. Man ska kunna bli överraskad även hemmavid. 

20 kommentarer:

  1. Lite dill, persilja, sallad, rädisor, gräslök är ett måste i landet.
    Ha en bra dag, och hoppas att du är bättre i ryggen.

    SvaraRadera
  2. det är som diska och städa - men i trädgården arbetar jag inte, bara njuter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dert finns olika slags "arbeten" i trädgården.

      Radera
  3. God förmiddag!
    Jag har kommit i den åldern då jag inte flyttar runt buskar i trädgården..
    Solen är här och det är 27.4 +
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag nog inte nått den åldern än, för jag planerar redan att gräva upp och plantera nytt vid inkörseln. Men det blir nog att Göran gräver och jag mest tittar på.

      Radera
  4. Visst är det roligt att ändra om lite även i trädgården. Där ute "bor" man ju på sommaren :)
    Hoppas ryggen är bättre!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dert är härligt med en trädgård. Tack, jag mår mycket bättre nu.

      Radera
  5. Så är det! Trädgården är föränderlig och det är nog en del av charmen med allt jobb man lägger ner. Det är ständigt något som ska flyttas och ändras på.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är kul att "möblera om" lite i trädgården.

      Radera
  6. Har man en trädgård blir man aldrig sysslolös. Och det kan man säga om att äga hus också. Det finns alltid något att göra. Men oftast är det ganska trevligt arbete.
    Fint att höra att din rygg kommit på bättre tankar. Hoppas den fortsätter så.
    Kram från soligt norr! (Verkligen på tiden!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det oftast är kul att jobba både med husfixning och trädgård. Det får aldrig kännas som ett tvång, för då är det nog dags att flytta. Jag tar det extra försiktigt, men det är så skönt att äntligen kunna göra något förutom att ligga i sängen.

      Radera
  7. Även vår köksträdgård är väldigt minimerad numera. Mina ambitioner ligger på ett annat plan ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte samma lust att pyssla med en köksträdgård som när jag var ung.

      Radera
  8. Minsann att du 'tog orden ur min mun' eller kanske tankarna, för visst är det precis så som du beskriver en trädgård, ja den förändras lite för varje år.
    Efter att jag blivit pensionär har trädgården verkligen förändrats riktigt ordentligt hos oss, det blir mer varje år, men jag vet att den tiden kommer när det blir mindre arbete. Grönsakslandet har definitivt blivit större, allt som vi sår äter vi upp.
    I år är det mer än vanligt och grönsakerna växer så det knakar till min och Rolfs glädje, det kommer bli en riktig skördefest snart.
    Du har ju dina barn och barnbarn långt ifrån dig och du reser ju mycket, antar att man måste planera då för den tiden.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har verkligen en stor trädgård och det måste vara mycket jobb med den. Det tror jag aldrig vi skulle ha klarat av. Vi är inte riktigt lika trädgårdsintresserade.

      Radera
  9. Vi ändrar inte så mycket numer ... annat var det förr när vi bodde i ett villasamhälle, då fixade vi och planterade :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kanske mer press då. Vi har jättehöga häckar runt tomten så ingen ser ändå hur det ser ut inne i vår trädgård. Ganska skönt.

      Radera
  10. Jag läste just i tidningen om Gunilla Dahlgren som skriver en bok om sin trädgård. En trädgård får se ut hur som helst - det gör min." Kanske vore något för dig då den kommer ut.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera