måndag 24 juli 2017

Hemtjänsten fungerar perfekt


De senaste veckorna har varit lite annorlunda här hos oss. Både Göran och jag är i stort sett aldrig sjuka och när det någon gång händer så drabbar det oss inte samtidigt, som tur är. Det är en fördel om åtminstone en i familjen kan hålla sig på benen. Att alla sysslor som normalt hinns med får ligga och vänta ett tag är ingen större katastrof, men en del saker som städning, tvätt och matlagning är lite svårare att hoppa över. Det är då hemtjänsten rycker in. Vi behövde inte ens ansöka om att få hjälp, utan vi fick helt enkelt bara en förfrågan och naturligtvis tackade vi ja.


Det finns sådana där armband man kan ha runt handleden och trycka på när man behöver hjälp med något.....trygghetslarm.Vad jag har hört är de inte alltid så "trygga". Många gånger går inte signalen fram och den som har larmat får ligga och vänta länge. Jag fick lyckligtvis tag på något som fungerade till 100%......nämligen Rasmus.  Han bodde här på vardagarna och jag behövde inte vänta länge efter att jag "larmat" innan han stod bredvid sängen. Precis som anden i lampan så uppfyllde han mina önskningar. Dessutom var han inte så snål så jag bara fick tre önskningar utan det var obegränsat antal. Ibland tyckte han jag behövde livas upp lite och då satte han sig och berättade roliga historier. Tyvärr fick jag be honom sluta efter ett tag, för jag skrattade så jag fick ännu mer ont i ryggen.


Efter jobb kom Ulrika hit och lagade middag och tog hand om tvätt och städning. På så vis kunde Göran fortsätta med altanjobbet. Vädret har inte varit det bästa, och det har nästan blivit varannandagsjobb där ute, men någon gång blir den klar och vi har ingen brådska. Inomhus har allt således flutit på som normalt. Det är mest trädgården som fått känna sig lite åsidosatt. Den klarar sig utan någon större tillsyn några veckor eftersom växterna står så tätt.....ogräset har inte en chans. Det enda som såg riktigt anskrämligt ut var häckarna, men de förbarmade Bo sig över, så nu är de nyklippta och fina.


Tack och lov går jag nu obehindrat utan kryckor. Jag måste bara tänka på att inte lyfta något tungt och helst vila lite då och då. De här veckorna har varit rejält tålamodsprövande. Jag, som normalt kan göra i stort sett vad jag känner för, har fått känna på hur annorlunda allt blir när inte kroppen fungerar som den ska. Man får sig en tankeställare. Det finns ett uttryck som passar väldigt bra in.

Den friske har många önskningar, men den sjuke bara en.

18 kommentarer:

  1. Så bra med fungerande hemtjänst. Skönt att du sluppit kryckorna.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känns allt nästan normalt igen.

      Radera
  2. Vilken bra hemtjänst du har! Nu hoppas jag att du fortsätter att krya på dig och snart är i form igen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den bästa tänkbara. Jag känner att det blir bättre för var dag som går och det höjer humöret avsevärt.

      Radera
  3. Vilken service du har haft! Skönt att ha nära och kära i närheten!
    Hoppas nu verkligen att du snart är helt återställd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt bekvämt att kunna få hjälp snabbt. Snart är jag alldeles säkert som vanligt igen.

      Radera
  4. så gott med så god och effektiv hjälp! Mycket klarar vi själv men inte allt...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ibland måste man få lite hjälp och då är det skönt att ha någon i närheten.

      Radera
  5. Nämen usch så trist med en strejkande rygg! Sådär kan du ju inte ha det, oavsett att hemtjänsten fungerar prickfritt, "ler" Vad säger doktorn? Sjukgymnasten? Krya på dig snabbt, det är tålamodsprövande att bli liggande. På tal om det var det tre år sedan prick som jag snavade och armbågen både åkte ur led och bröts. Inte blev den helt återställd men de flesta funktioner finns bara jag slipper sträcka ut armen helt för si det går inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hade som mest ont kunde jag inte ta mig till doktorn, och när det sen blev bättre tänkte jag att det fixar sig nog med tiden. Jag försöker undvika läkarbesök i det längsta.

      Radera
  6. Härligt att ni fått så bra hjälp! Ibland måste man få hjälp och då känns det skönt att inte behöva tjata :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Bra att ni får hjälp!
    ....Bläää det har regnat hela dagen här!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så upplyftande att läsa om bra hemtjänst som fungerar! ;) Oftast hör man bara om det motsatta. Och fantastiskt att personalen t.o.m. har tid att sitta ner och berätta roliga historier för att muntra upp vårdtagaren. (Jag vägrar att använda benämningen "brukare"! Avskyr det ordet!)
    Skönt att du börjat vandringen (försiktig, hoppas jag!) efter Bättringsvägen. Heja dig, fortsätt så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sortens hemtjänst skulle det vara lag på att alla hade tillgång till.

      Radera
  9. När nöden är som störst är hjälpen som närmast, tänker jag på. Underbart att barn och barnbarn ställer upp för er. Krya på dig!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera