tisdag 28 februari 2017

Mord på menyn...TV-menyn


Min kvällsrutin är alltid att avrunda med lite mord. Det är inte så farligt som det låter. Jag brukar slötitta på Mord och inga visor. Den serien spelades in mellan 1984 och 1996 med Angela Lansbury i huvudrollen som deckarförfattarinnan Jessica Fletcher. Det är en ganska harmlös serie....förutom morden då förståss. Men det är inget större våld och jag slipper se en massa obduktioner.

De har visats på TV tidigare men nu kan jag se dem igen varje måndag-torsdag kväll. De startar kl 22.00 och slutar vid midnatt. Det visas alltid två avsnitt direkt efter varnadra. En del gamla avsnitt minns jag från tidigare och då brukar jag slå över till en annan kanal. Vi den tiden på kvällen är det ganska lätt att hitta en deckarserie. Det verkar som om alla spännande filmer visas så sent som möjligt på kvällen och gärna samtidigt på alla kanalerna, så man känner sig aningen splittrad. Jag har aldrig märkt att det görs på samma vis med sportprogrammen, för Göran kan se på sina favoritprogram i normal tid och det brukar sällan kollidera med något annat program....förutom med något som jag gillar. Då gäller det att kunna argumentera för sin sak. Vi skulle klart kunnat skaffa en extra-TV, men jag tycker det är lite onödigt. Så väldigt ofta händer det inte att vi vill se på olika program och det går att se en del på datorn också, så det brukar lösa sig utan någon större dramatik.

Efter midnatt är det fortfarande deckartid och det har faktiskt hänt att jag suttit kvar framför TV:n ganska länge. Idag gör det inte så mycket, eftersom jag aldrig behöver bli väckt av en väckarklocka. Jag sover tills jag slår upp mina ljusblå helt frivilligt. Vad klockan då hunnit bli har ingen större betydelse. Det är en av pensionärslivets förmåner.

24 kommentarer:

  1. Jag brukar också se TV tills ögonen sluter sig.
    S...Tokigheter gör man hela livet ut1
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Just den här serien är en av dem jag gillar - annars så tittar jag sällan på deckare. Tycker de nya är alldeles för blodiga och fulla med hemskheter och det finns det nog av i verkligheten som drabbar oss via nyheterna.
    Visst är det förunderligt det där med sport på tv och att den kan knuffa allt annat framför sig eller få andra program att helt försvinna.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar engelska serier för de är aldrig så våldsamma, men den här är riktigt bra för att vara amerikansk.

      Radera
  3. Mord och inga visor har jag aldrig sett på. Tittar gärna på deckare. Nu följer jag Innan vi dör. Fast det blir på tv-play. Datorn är bra till mycket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gammal serie, som nog alltid kan ses.

      Radera
  4. Jag gillar också Mord och inga visor, fastän jag brukar se den på fredag eftermiddag då den sänds nu och då. Den är harmlös och man vet ganska snart vem som är mördaren. Det är skönt med lite mindre våldsamheter än vad de nyare varianterna av deckare bjuder på. Jag klarar inte av våldsscener särskilt bra, stiger hellre upp och gör någonting annat då. Columbo är också en snäll sak, om man bortser från morden förstås. Där får man veta vem som är mördaren allra först och så kommer kommissarien in i bilden och nystar sig fram.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Columbo är också en av mina favoriter med sina skrynkliga regnrock och :"One more thing".

      Radera
  5. Ja, deckare gillar jag också! Det är lagom spännande och inte en massa blodiga scener!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste inte vara så realistiskt. Det blir bara äckligt.

      Radera
  6. Mord och inga visor är snäll mitt i hemskheten och en slipper spekulativa besök i obduktionssalen som du skriver.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lagom lite småputtrig serie.

      Radera
  7. Det finns faktiskt mysiga deckarserier som Mord och inga visor, Columbo, Morden i Midsomer, m.fl. Och, för det mesta, rör de sig även i mysiga miljöer. De kan visserligen innehålla riktigt bestialiska mord men TV-rutan fylls inte med detaljer. Det är inget våldsfrosseri. I mitt tycke är svenska deckare alldeles för våldsamma och miljöerna är grå och trista. Efter två-tre avsnitt av Bron, Midnattssol och Innan vi dör så struntade jag i dem. Och saknaden är noll.
    Numera tittar jag allt mindre på våld och hemskheter, dem får jag nog av i Rapport och Aktuellt.
    Må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare har alltid fascinerat mig ända sen jag var tonåring. Redan tidigt fastnade jag för Agata Christie och engelska deckare över huvud taget.

      Radera
  8. Jaså det är såpass länge sedan filmerna visades, ja tiden den flyr.
    Har givetvis sett dem då, kanske inte alla och det händer jag någon gång på serien nu.
    Däremot ser vi båda på den Svenska serien 'Innan vi dör', den är hemsk men samtidigt jätte spännande. Vi såg första avsnittet och kände oss nyfiket tvingade att de hur det går. Sen ser vi på 'Bonusfamiljen' det är mer som en komedi eller kanske en parodi på hur det kan vara med nutidens många 'bonusfamiljer'. Vi är ingen bonusfamilj så därför kanske vi vill se hur det kan vara, skådespelarna är bra.
    Jag glor rätt länge på tv om kvällarna, Rolf lägger sig i tid, han är ju 'lärkan'
    jag är nattugglan. Håller med dig, vem behöver väckarklocka nu som pensionär,
    nej den har jag lyssnat till så det är räcker och bli över.
    Nu är tiden våran Gunnel och det får vi verkligen unna oss utan samvetskval, jag skäms inte ett enda dugg, en del tycker det är hemskt, inte jag . . . .
    När nu våren och sommaren kommer får vi ändå lite mer att göra ute, mindre tv-titt.

    ha det fint vännen/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som du att vi har rätt till att vara egoistiska och bara göra det vi vill nu.

      Radera
  9. Just Mord och inga visor är jag inte så hemskt förtjust i, men jag följer alla kommissarier med stort intresse: Foyle, Morse, Frost, Lewis det är killar det.
    Visst är det härligt att kunna sova så länge man vill.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Har tyvärr bara 5 kanaler att titta på och tar man bort Barnkanalen blir det bara 4. Men jag skulle nog ha svårt att se engelska eller amerikanska deckarprogram utan svensk text eftersom jag har svårt att höra vad de säger på grund av bakgrundsmusiken. Skådespelarna talar ju väldigt fort också. Men det blir lite tid över till läsning på det sättet.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alla engelska eller amerikanska TV-program brukar ju ha svensk undertext.

      Radera
  11. Den serien minns jag mycket väl! Den var spännande och bra men ändå inga överdrifter när det gällde våld och annat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om den har några år på nacken så är den sevärd.

      Radera
  12. Tack för ett deckartips! Såg att den visas på svt.play så även jag som inte har nån TV-tjänst kan se den :) Instämmer vad gäller de alltför blodiga och våldsamma serierna, de har jag svårt att titta på innan jag ska sova.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte mer spännande för att det visas mer blod.

      Radera