fredag 10 februari 2017

En liten Dallastös


Jag brukar lägga mig runt halv 1 på natten. Då har jag hunnit se de deckarserier jag är intresserad av. Så gjorde jag igår natt också, och hade precis somnat in när jag väcktes av ett pling från mobilen. Jag fick krypa ur sängen, ta på mig glasögonen och gå ut i köket så jag kunde tända taklampan. Det var min son Peter som skickat sms:et. Anne och han var på sjukhuset och läkaren hade sagt att det tog nog inte så många timmar innan förlossningen var över. Jag blev klarvaken med en gång. Vi hann att skicka några sms till varandra när jag helt plötsligt fick ett med texten:"Babyn är här!" Det gick väldigt snabbt.

Vi visste ju sen tidigare att det skulle bli en flicka. Nu fick jag veta att hon var 49,5 cm lång och vägde 3 kg. Peter skickade även över två foton på henne när hon är alldeles nyfödd. Hon är jättesöt! Det är den absolut sötaste tjejen i hela Dallas. Hos mig var det väldigt tidig torsdagsmorgon, men p.g.a. tidsskillnaden var det i Dallas onsdag kväll när hon föddes, så hennes födelsedag blir den 8 februari.

Namnen har varit hemliga fram tills nu. Hon ska heta Hanna Lou. Min svärmor hette Hanna och när Ulrika föddes ville jag att hon skulle heta så, men där var Göran och jag inte riktigt överens. Ulrika föddes på Hanna dagen den 5 januari så det kändes som en liten kompensation. Att mitt barnbarn nu får det namnet tycker jag är underbart. Det är lätt att uttala både på svenska och engelska och det är en fördel.

Nu har jag två flickbarnbarn som fyller år i februari...den åttonde och den femtonde och två pojkbarnbarn som fyller år i september...den tredje och den trettonde. Jag kan alltså titulera mig både dubbelmormor och dubbelfarmor.

24 kommentarer:

  1. Grattis till lilla Hanna! Så skönt att förlossningen gick smidigt och snabbt. Hanna är verkligen ett bra val uttalsmässigt med tanke på båda språken.

    Kram och glad fredag!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är alltid bra med namn som är lätta att uttala och inte har å, ä eller ö med i stavningen.

    SvaraRadera
  3. Stort Grattis, vilken glädje!
    Hanna, ett fint namn. Jag har lätta och internationella namn på både barn och barnbarn också och är både mormor och farmor. Stor lycka 💚

    SvaraRadera
  4. Grattis!! Så skönt att allt gick så fort. Vilken lycka och glädje <3
    Kan undra om den nya resväskan tänker åka till Dallas inom en snar framtid.
    Många grattiskramar!

    SvaraRadera
  5. Varmt grattis till det nya barnbarnet. Hör till livets absolut lyckligaste ögonblick! Jag förstår att du tänker åka till Dallas om inte en alltför avlägsen framtid :-).
    Kram och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Grattis :)
    Så underbart att väckas av en så härlig pling :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var mysigt. Ikväll har vi Skypat så jag har fått se när Hanna vinkade med ena armen.

      Radera
  7. Grattis! Så fantastiskt roligt att få läsa det här inlägget och jag blir så glad för din skull :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Härligt! Stort Grattis till det nya barnbarnet!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Grattis Farmor Gunnel! Vad kul för er och för Daniel o hans föräldrar. Synd på avståndet bra. Hälsn. Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var kul att få se henne på Skype, men det blir ännu roligare när jag får krama om henne på riktigt.

      Radera
  10. Stort GRATTIS till Hanna Lou, sötaste flickan i Texas, och alla hennes nära och kära. Jag förstår att det snart bär iväg över Atlanten. Med splitter ny resväska dessutom! :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En stor väska med plats till mycket.

      Radera
  11. Grattis till en nybakad Hanna! Jättefint namn! Och så härligt att det råkat bli just två av varje sort, egentligen har det ju inte så stor betydelse men ändå...Min lilla släkt har ju bestått av bara döttrar, en dotter per generation ända bak till min mormor, men min dotter blev undantaget som bekräftade regeln genom att skaffa tre barn varav två killar! När ska du åka till Texas och besöka underverket, till sommaren? Hoppas champagnen stod på kylning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har inte bestämt någon tid för resan ännu.

      Radera
  12. Grattis till barnbarnet! Inte dåligt att du kan titulera dig dubbelmormor och dubbelfarmor. Och så praktiskt att de fyller i samma månader. :)
    Låter som ett bra namn som också fungerar i USA. Jag är tacksam att mitt namn fungerar och att jag inte har de svenska bokstäverna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Å, Ä och Ö kan ställa till lite problem ibland.

      Radera
  13. Underbart! Grattis! Det är lika magiskt varje gång när en liten familjemedlem anländer!
    Då blir det väl en USA-resa snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir nog en tur lite senare.

      Radera
  14. Åh ... stort grattis :D
    Jag blev själv mormor för första gången i september. Kändes enormt stort!
    Om du nu har 4 barnbarn så hoppas jag för din skull att inte alla är så långt bort.
    Jag tycker att det är väldigt jobbigt att ha mitt enda barnbarn i Tel Aviv ... :(
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Rasmus knappt en mil från där jag bor, men Hanna och Daniel är ju i Dallas och Zoé i Luxemburg.

      Radera