tisdag 7 februari 2017

Nej, se det snöar!


Nu blir det vinter i Skåne...säkerligen både idag och i morgon. I går förmiddag började det att snöa. Först såg jag inte riktigt vad det var. Det såg ut ungefär som när Göran städat inne i duvslaget och det flyger runt lite fjädrar i trädgården. Men det var ingen duvstäddag idag, så det måste var något annat. Det var SNÖFLINGOR! Något väldigt exotiskt här numera. Fortsätter det att snöa med samma intensitet så ligger det alla gånger snö på gräsmattan så jag kan krama ihop till en liten snöboll ikväll. Borde kanske lägga den i frysen och ha som minne av vintern 2017?

Jag sörjer inte nämnvärt över den uteblivna vintern. I min kalender har jag antecknat fullt med kul saker som ska ske den närmaste tiden, och då finns ingen tid över till snöskottning och andra störande moment. Det är visst ganska snöfattigt på många ställen i landet i år, så hela Sverige är lite som Skåne då.

Vi har haft rejäla vintrar här, men det är ett antal år sen. När jag var barn kom det alltid snö i massor, och vi firade alltid jularna på Österlen hos farmor. Där snöade det vissa år så mycket att det nådde upp till hustaket. Jag minns ännu hur min syster och jag kravlade oss upp på snöhögarna i trädgården, promenerade över taket och ner på andra sidan huset. Där fick vi åka kana på byxbaken för att komma ner i marknivå. Farfar skottade en gång från ytterdörren till stallet och vidare ut till mjölkbordet. Hur mjölkbilen kunde ta sig fram och hämta alla bönders mjölk förstår jag inte. Det var nog inte lika roligt för de vuxna som för oss barn.


När mina barn var små hade vi rejäla vintrar och även Rasmus har fått uppleva det.


Men oftast ser det ut som på bilden ovan. Då gäller det att vara snabb och utnyttja tiden och byggmaterialet.


16 kommentarer:

  1. Nästan all vår snö har försvunnit nu! Regn och varmare temperaturer har verkligen hjälpt till.
    Det ser litet “försiktigt" ut med snö där du bor. :)
    På 60-talet när jag var barn hade vi alltid en hel del snö.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Försiktigt var ett passande ord.

      Radera
  2. Här kom det också några flingor häromdagen. De la sej som ett förrädiskt täcke över den is som fortfarande finns kvar och gjorde det nästan livsfarligt att cykla. Jag vill ha VÅR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är en till som också vill ha vår nu.

      Radera
  3. Ja, nu snöar det men för min del hade det gärna fått vara. Fast barnen uppskattar det väl skulle jag tro. Minns hur glada våra egna var när snön kom och pulkorna åkte fram :D

    Ha en bra tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som barn gillade jag vinter och snö, men som med de flesta intressen så ändrar det sig med tiden.

      Radera
  4. Vi fick någon cm igår och tidigare i dag kom det lite små flingor, men nu skiner solen!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta måste väl ändå vara slutklämmen?

      Radera
  5. Usch för snö och kyla :( Nu hoppas jag verkligen att ni snart får vår där hemma :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den där snön blev det inte mycket av! Och ändå var här två stora traktorer igår som saltade och skottade gångbanorna. Onödigt arbete, för snön har idag blåst vidare, det är mycket vind här.
    Grattis till en utmärkt VC. Det kan vi inte skryta med i Oxie.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det snöar lite lätt fortfarande, men det syns inte mycket som ligger kvar. Vi är lyckligt lottade att ha en perfekt vårdcentral.

      Radera
  7. Det snöar här idag..men snön försvinner nog snart.
    S....Jag har accepterat att jag kort Men alla andra har inte det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir förhoppningsvis ingen vinter. Det är alldeles för sent nu.

      Radera
  8. Jag sörjer inte heller den uteblivna vintern.
    Vad tråkigt att det inte gått att kommenterat. Nouw måste ha haft något knas. En av dina kommentarer kom fram dock ��. Ha det bäst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag plockade bort min bloggadress verkade det som det gick bättre.

      Radera