torsdag 2 februari 2017

Överraskningsmiddag.


Det är svårt att räkna ut exakt hur mycket som går åt till middag. I regel lagar jag alldeles för mycket mat. Jag tycker det är bättre att det räcker och blir över än tvärtom. Det som är för mycket går alltid att frysa in eller om det är väldigt mycket över så kan man äta samma middag två dagar på rad. Då tjänar jag in en matlagningsdag.

Plastlådor med lock passar perfekt till överbliven mat. Ibland är jag tyvärr lite slarvig och märker inte upp burken med innehåll och datum. Så skulle aldrig min mor ha gjort. Hon var så noga med sådant. Jag skriver ibland men oftast tänker jag att det går alltid att lyfta på locket och kika efter vad som finns. Men ibland kan det vara svårt att gissa sig till vad som gömmer sig där....speciellt om det är någon slags gryta jag har fryst in. Vad det är för slags kött ser jag ju, men inte vad för slags kryddor jag använt. Jag gillar grytor av allehanda slag, och det är precis lika gott att ta upp från frysen och äta vid ett senare tillfälle. Det enda man behöver göra då är att koka potatis eller ris att servera till.

Det är inte alltid vi äter samma middag, Göran och jag, för ibland räcker det jag fryst in bara till en person. Igår hade jag biff med lök över från dagen innan som räckte till en person. Jag letade i frysen och hittade en burk utan etikett. En överraskningsmiddag! Jag lyfte på locket och såg att det var ris och grönsaker och något som såg ut som det var inbakat. Jag funderade så på vad det var för ett recept jag hade testat till denna måltiden. Jag kunde inte för mitt liv komma på vad det kunde vara. Jag har aldrig mat infryst så länge, så det kan vara högst två veckor sen vi ätit den här sortens middag. Men mitt minne sträcker sig ibland inte så långt bakåt. Det beror sig helt på vad det gäller.  Det hade varit en helt annan sak om det gällt sömnad eller inredning. Sånt är viktigt!!!

Eftersom Göran inte är så mycket för överraskningar så serverade jag honom biffar och värmde den "hemliga" maten till mig. Nu kom jag ihåg vad det var för något. Jag hade gjort köttfärssås som jag lagt på tortillabröd och rullat ihop. Rulladerna hade jag sedan lagt i en eldfats form och hällt hemmagjord tomatsås och riven ost över. Det fick stå i ugnen en kvart och sen var det klart. Till det hade jag stekt ris och wokgrönsaker. En helt ok överraskningsmiddag.

20 kommentarer:

  1. Det kan ju vara trevligt med överraskningsmat. :)
    Min frys är inte så stor så det är enkelt att veta vad som finns.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde vara mer ordentlig att märka upp. Det hade sparat in mycket onödig tid senare.

      Radera
  2. Jag är också dålig på att märka upp vad som finns i "restlådorna", så det blir lite överraskningar här också emellanåt :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Då behöver jag inte ha så dåligt samvete.

      Radera
  3. En till som inte märker upp vad jag frusit ner, tror ju att jag ska komma ihåg. Men inte ofta det händer för om jag gör för mycket så blir det två dagar i rads middag.
    Det där med att ha tillräckligt med mat när flera ska äta, jag gör för mycket. En gång hände det att maten inte räckte :-(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar tro att jag kanske är ganska normal och ingen slarvmaja. Känns riktigt bra.

      Radera
  4. Jag är också slarvig på att märka mat som jag lägger i frysen.Så jag får också överraskningsmiddagar.
    Sv...En snabb dator är fantastiskt att ha
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag lagar också hellre för mycket mat än för lite. Det som blir över blir till matlådor som Husse äter i veckan. Själv äter jag pedagogisk lunch och behöver inte tänka på den lilla detaljen. Väldigt skönt faktiskt. Dock märker vi aldrig matlådorna så man får öppna om man inte vill bli överraskad eller få samma mat två dagar i rad ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Livet kan vara fullt av överraskningar.

      Radera
  6. Perfekt med överraskningsmiddag :) Och visst är det bra när man kan frysa in rester som blir över!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onödigt att kasta mat. Idag är det så lätt att förvara livsmedel.

      Radera
  7. Jag har ett antal överraskningsmiddagar i frysen. Ibland tar jag fram dem, tittar och grunnar ett tag, sen åker de tillbaka igen. Men visst är det bra att kunna frysa in rester. Jag måste säga att för det mesta äter jag upp det infrysta ganska omgående, men som sagt, det finns överraskningar också.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligen ett ganska vanligt fenomen.

      Radera
  8. Jag märker i princip allt. Vi har alltid färdiga matportioner i frysen, eftersom Stefan nästan alltid har mat med sig på jobbet. Visserligen så äter vi middag på kvällen, men det är inte allt som passar att micra. Överraskningsmiddag kan bli lite fel för min del, då jag inte äter griskött, men det gör Stefan.
    Jag vill ha koll på vad som finns i frysen.
    Smaklig måltid! Kram

    SvaraRadera
  9. Det lät som en god överraskningsmiddag, kanske skulle prova att göra köttfärssås rullader själv någon dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt gott och enkelt att göra.

      Radera
  10. Här finns det också hemliga lådor, som inte ens jag kan lista ut vad det är i dem. Min man vill inte heller ha sådana överraskningar, så de får jag också ta själv.
    Det har varit trevligt att läsa o kommentera, men jag tror att jag ger upp nu. Min fantasi är precis bortblåst. Men det har varit roligt att känna dig o många andra. Ha det bra! Hälsn. Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättetråkigt att du försvinner från bloggvärlden, men det måste kännas kul att skriva. Det får aldrig bli ett tvång.

      Radera