fredag 24 februari 2017

Helsingör nästa?


Den här tjusiga klänningen stod som en reklampelare utanför en blomsterbutik. Väldigt passande! Fast jag tyckte nog att det var en lite omodern modell. Julgranar var modernt för två månader sedan. Nu vill vi ha vårblommigt.

Vi har haft nästan vår i ett par dagar, men nu varnas för det där årliga bakslaget med snö och blåst. Egentligen borde man inte bli förvånad eftersom det alltid blir så. Trots det så är det svårt att acceptera. Jag hade planerat åka till Helsingör idag och strosa runt lite. Det är länge sen jag var inne i tygaffären där och när jag var i Luxemburg i helgen hittade jag en ponchomodell som jag gillade skarpt. Jag planerade att leta efter ett snyggt tyg i Helsingör, men med tanke på att väderexperterna utlovat busväder med snö och annat elände så får jag kanske hålla mig på hemmaplan.

Färjeturen på 20 minuter till Helsingör brukar vara behaglig även om det blåser en aning. Endast en gång har jag tyckt det kändes lite oroligt. Då gungade båten från sida till sida och man fick hålla sig i stolen man satt på. En kvinna som kom körande med en städvagn ställde den ifrån sig en kort stund och då smet vagnen iväg. Hon fick springa och jaga den. Det var på den tiden när jag gick på Tillskärarakademin i Köpenhamn, så jag hade inget val utan var tvungen att ta mig hem på kvällen.  Jag är definitivt ingen båtmänniska, men det är närmaste vägen till Helsingör, och då är det bara att bita ihop och hoppas på lugnt väder.

30 kommentarer:

  1. Snygg klänning men kanske är en aning stickig. ;) Låter trevligt (och lite exotiskt för en norrbottning) med en tripp till Helsingör. (Jag har passerat där men det var väldigt länge sedan.)
    Här har det snöat i två dagar och det ska visst fortsätta. SMHI har gått ut med klass-1-varning. Vi har ofta rejäla snöoväder i mars men nu verkar de ha tjuvstartat. Tack och lov ligger ju snön inte så länge när den kommer under vårvintern.
    Hoppas du kan göra Helsingör-trippen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att materialet nog inte är det behagligaste. Solen skiner och det ligger en hel del snö på marken...men det blåser inte, så det blir säkert en Danmarkstripp idag.

      Radera
  2. Kul klänning, men jag håller med - den borde uppdateras lite :)
    Önskar dig en fin resa till Helsingör och jag hoppas du slipper snöoväder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vackert med den snö som ligger på marken nu, men det är mer än tillräckligt.

      Radera
  3. Ja, det var ju en intressant klänning! :)
    Håller med om att den känns litet passé.
    Hoppas att du kommer iväg snart. Hur är det förresten att resa med färjorna nu med tanke på passkontroller och liknande?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att åka till Danmark är inga problem, men när vi ska tillbaka så måste vi visa någon slags ID handling. För svenska medborgare räcker det med körkort eller annat giltigt ID-kort, men för andra resenärer måste pass visas upp. Det löjligaste är att först måste vi visa det i Helsingör för att komma på färjan och när vi sen går av färjan i Helsingborg måste vi visa det igen i den svenska tullen. Vad tror de har hänt under resans gång egentligen?

      Radera
  4. Roligt med kreativa idéer även om klänningstyget borde bytas ut mot sälg och björk. Den känns lite dammig.
    Önskar en fin resa till Helsingör i vackert väder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja se ett annat material på den klänningen.

      Radera
  5. Jag är definitivt ingen älskare av sjön.Det var en bragd av mig att åka till Bornholm!
    Sv....Jag fick ju kramp i handen av att hålla mobilen så länge.
    Nöden är uppfinningens moder.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tur till Helsingör är precis lagom....20 minuter.

      Radera
  6. Snö och sol verkar gälla idag, vad det verkar när jag tittar ut. Men jag vill absolut tro att det vita bara är på snabbesök. Jag hoppas det blir möjligt för dig med en tur till Helsingör, det låter så mysigt. Men om inte har du kvar något bra. Hoppas du får en fin fredag i vilket fall! :)
    Kram Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar åt att jag tar båten till Danmark.

      Radera
  7. Det är så snabb överfart så även vid relativt hårda vindar går det bra. Hoppas du får en härlig dag i Helsingör!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut att bli soligt och fint i varje fall.

      Radera
  8. Vilken tjusig "klänning"!
    Jag är inte heller något båtmänniska, men att tura gillar jag :)
    Ha en fin dag i H-ör!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Helsingör ligger en lagom båtresa bort.

      Radera
  9. Hej Gunnel, håller med dig, den klänningen borde ha en vår-styling.
    Har du jobbat med mode och tillskärning ? trodde du jobbade i vården men kan ha fel.
    Så nära och bra du har till 'kontinenten' Gunnel, trevligt att ta en tripp när andan faller på.
    Vi ska faktiskt på en dagstur den 1 mars till Danmark, Fredensborgs Slott där jag aldrig varit innan, och sen ska vi frossa i orkidéer för det är blommor jag älskar.
    Jag är inte heller en båtmänniska, för minsta lilla blir jag yr, så jag tar hellre flyget. Det kan faktiskt storma så bra över sundet att båttrafiken blir inställd.

    Du skrev i kommentaren till mig att du läst om den damen Alva 'fotomodellen' i en tidning. Då måste det väl varit i någon 'större' dagstidning, det har jag inte sett.
    Vår lokala tidning hade uppmärksammat detta och kanske de större såg denna 'notis'.
    Kul för henne för hon är en riktigt pigg och glad tant, man undrar hur man själv blir

    Idag skiner solen och njuter, Rolf tvättar bilen och jag städar i den,
    det är ett riktigt vårtecken, hi hi . . .
    Ha en trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid gillat att sy och har gått en utbildning på Tillskärarakademin i just mönsterkonstruktion. Man lär sig att rita mönster efter personliga mått. Så har även Ulrika gjort och ett tag så sydde vi på beställning till en butik och privatpersoner. Det stämmer att jag jobbat på Barnsjukhus, men de sista 26 åren jag jobbade var jag på skola och fritids.

      Radera
    2. Aha då fattar jag ditt intresse för mode m.m. och du är duktig Gunnel.
      Sen är du bra på att skriva och berätta och på många andra områden.
      Tack för info.
      Kram/ Eva

      Radera
  10. Jag gillar inte sjön jag heller, men turen över till Helsingör tar väl inte så många minuter.
    Klänningen ser lite malplacerad ut och får i alla fall mig att tänka på julen.
    Ha en fin fredagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den båtturen tar 20 minuter. Helt perfekt.

      Radera
  11. Vi får hoppas att meteorologerna skojar med oss igen, för visst vill vi ha dagens underbara väder hela helgen.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft fint väder hela dagen. Hoppas det fortsätter så helgen ut.

      Radera
  12. Tjusig klänning även om det är litet julstuk på den. På trädgårdsmässan såg jag flera liknande. Den ena finare än den andra. Jaså du har gått på tillskärarakademin. Inte konstigt att du syr så fint.
    Vad kul att så lätt att ta sig Helsingör, vilket är en trevlig by. Vad heter tygaffären? om jag kommer dit. Jag suger liksom i mig allt om tyg.
    Vädret är upp och ner. Här har vi inte fått en snöflinga, men eftersom jag har kontakter med både Blekinge o Skåne, vet jag att där finns bra med snö. För min del är jag nöjd då det är barmark.
    Hoppas det blev en tur över sundet o att du hittade ett fint ponchotyg. /Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tygaffären heter Stoff 2000. Vi hann tyvärr inte dit igår, men vi planerar att snart åka över igen. Det blir i regel så att man fastnar inne i en del butiker och det tar längre tid än man räknat med.

      Radera
  13. Problem med kommentaren,via Fb gick det bra..Jag tror man ska ta fingeranalysen med en stor nypa salt.Jag har problem att kommentera i din blogg,har gått bra tidigare med Open ID men inte nu.Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visst mycket strul med många bloggar för tillfället.

      Radera
  14. Men vilken fiffig idé Bara älskar kreativa människor, o florister brukar ju ha mycket av den varan. Du kan ju börja drömma om ljumma vårvindar, här har vi snögaranti i backarna fram till sextonde april! Sug på den karamellen du, "ler"...Underbara dagar nu, isande kalla nätter garanterar hårda fina underlag både för spark, skidor eller bara promenader på dagtid. Ingen dagsmeja ännu, men det kommer väl snart. Och skuggorna, de blir bara längre och längre, alltså blir jag bara smalare och smalare...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är ju en fördel att skuggorna blir längre, men det hade varit ännu bättre om de hade överensstämt med kroppsformen på riktigt.

      Radera