fredag 17 februari 2017

Varför är det så ont om Z?


 Det finns nyckelringar i olika utföranden där man har satt fast en stor bokstav. Jag tänkte att jag skulle köpa ett Z till Zoé. Nu tror jag inte hon ståtar med egen nyckel, men hon har en skolväska och där kunde hon hängt bokstaven i kläppen på blixtlåset. När jag var och handlade på Familia idag så gick jag in i en bokhandel och letade. Där hängde massor av bokstäver i olika material och färger......men inga Z! Underligt! Det finns många namn som börjar på Z både flick-och pojknamn som Zoé, Zanna, Zack osv. Dessutom är det många som har ett efternamn med Z som begynnelsebokstav. Att inte Å, Ä och Ö finns med har jag full förståelse för. Den där extra utsmyckningen på toppen är kanske inte lika lätt att fixa till....fast det går att få som berlocker så det kan inte vara helt omöjligt. Jag hade nog bara hamnat i en anti-Z butik.

Det här köpcentret ligger bara knappt en mil från Åstorp och öppnades för drygt 10 år sedan. Redan då var det många som undrade varför någon satsade på det. Cirka en mil längre bort ligger Väla som är ett jättestort köpcenter. Det tillhör de större i Sverige. Det är lite ruljangs på butikerna där också men det går inte att jämföra med den karuselleffekt som är på Familia. Den ena butiken efter den andra snurrar iväg bort och in snurrar en annan...ibland. Idag när jag gick runt och tittade så var det otroligt många tomma skyltfönster där. Det var även väldigt mörkt i gångarna. Tycker ledningen kanske att det behöver inte vara upplyst när det inte finns affärer längs gången eller de ville bara spara el så där i största allmänhet?

20 kommentarer:

  1. Man tycker att ALLA bokstäver borde finnas. Annars är det diskriminering. Klart att Zoé ska ha ett fint Z.
    Här försvinner också en och annan butik och ibland blir det tomt och tyst ett längre tag innan någon ny flyttar in. Men inte så ofta i större och populära gallerier eller köpcenter. Dit vill många affärer. Det ser trist ut när affärslokaler står tomma och mörka.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite onödigt med två stora köpcenter som ligger så nära varandra. De har många affärer som är samma, och eftersom Väla är så mycket större är de butikerna där också större och har mer att erbjuda. Bor man inte precis granne med Familia eller Väla så måste man ta sig dit med antingen buss eller bil och då väljer jag klart där jag har störst utbud.

      Radera
  2. Du och din han får göra ett eget Z till lilla Zoé. Du är ju påhittig och händig, likaså är ju din man också det.
    Vid de färdiga nyckelringarna, muggar mm som finns att köpa fattas det många namn. Jag har aldrig kunnat köpa något till mig, om jag nu inte tagit mitt smeknamn "Lisa". För dels så har jag en udda stavning, och dels så har jag ett dubbelnamn, Anne-Louice. Inte många som kallar mig för det, utan det är Lisa som gäller.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt namn är också ganska ovanligt på muggar och liknande. Vi är kanske lite anonyma?

      Radera
  3. Vår äldsta dotter har ett namn som börjar på Å så jag vet hur svårt det är att hitta den bokstaven i alla fall. Kan tänka mig att det är samma sak med Z.

    Tråkigt med tomma skyltfönster men så är det även i stora staden. Förmodar att det finns en gräns för marknaden och att det blir en överetablering...

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i NV Skåne hade vi klarat oss bra med endast Väla. Det är ändå dit de flesta kunderna åker.

      Radera
  4. Jag tycker också att det är mörkt och tråkigt inne på Familia. Väla känns öppnare och trevligare!
    Hoppas du hittar bokstaven Z :)
    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väla är alltid kul att besöka. Jag letar vidare efter Z.

      Radera
  5. Jag tror att det handlar om förutfattade meningar när det gäller bokstäver och i ditt fall bokstaven Z. Många namn börjar på Z i dagens läge, många föredrar att skriva sina namn med Z i början. Jag känner flera Zelmor som har ändrat från Selma för att lite skilja sig från mängden. Zoe är också vanligare nu än förr. Zjälvklart ska alla bokstäver finnas.
    Också här har vi flera stycken köpcentrum och troligen är det några för mycket, för många står bara där och ser väldigt tomma ut. Bara till stora helger som jul och påsk, samt på sommaren ett tag tycks ruljangsen komma igång. Omsättningen är stor på dem som hyr affärslägenheter i dem.
    Dessutom far ålänningarna ofta till Sverige och handlar för att utbudet är större där än här.
    Ha en fin helg Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra från dig. Z har nästan blivit lite modernt. När jag var barn minns jag ingen som hade ett namn som började på Z och det var jättesvårt att hitta på ord som började på den bokstaven. Det är samma här att till större helger är det fullt i nästan alla affärer, men det går klart inte att driva en butik så.

      Radera
  6. Det kan nog vara så att det är svårt att hitta Z.Men du som är så händig och fiffig hittar säkert på något.
    Tänderna är ju ett måste Så det är bara att finna sig i det
    och sätta sig i stolen och gapa!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Z i någon butik, men nu minns jag inte i vilken. Jag får fortsätta att leta.

      Radera
  7. Trist när man inte kan hitta det man letar efter. När vår äldsta var liten var detnpå modet med "namnarmband". Hon heter Mikaela men de enda Mikaela som fanns var med ch. Michaela. Ungefär lika surt.
    /P

    SvaraRadera
  8. Så konstigt att det ska vara så svårt med bokstaven Z ... känns väldigt orättvist tycker jag!
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Z är en väldigt viktig bokstav.

      Radera
  9. Dåligt att du inte kunde hitta Z. Det blir ju fler och fler om har ett namn som börjar på just den bokstaven.... Bättre lycka i en annan butik! Kram

    SvaraRadera
  10. Nu ska jag berätta om z i mitt liv...En gång som gift hetter jag Zekraoui, det gillade jag iofs, men, jag fick ju bokstavera mitt namn lite väl ofta...
    Min syster har döpt sina barn till Zabina och Zacharias, mycket trevliga namn på mysiga människor. Zoe är ett vackert namn, känner dock ingen här i landet som heter så. Det är lite skoj med modet inom namn, snart har vi säkert alla dubbelnamn tillbaka igen, jaja, allt går igen i vår snurrande värld. Ha så trevligt i Luxembourg

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del namn som alltid förr stavades med S ser jag nu att det stavas med Z i stället. Det går mode i allt.

      Radera