tisdag 14 februari 2017

Det var inte ens Alla hjärtans dag



Mitt omdöme om en affär beror inte enbart på varusortiment och pris, utan det handlar lika mycket om bemötandet från personalen. Det är nästan det som väger tyngst ibland. Här i samhället har vi två mataffärer som jag brukar handla i. Den ena är en ICA affär och ICA har ju som regel att om det blir något fel prismässigt, så ska det rättas till (givetvis) och kunden ska också ha 25 kr som kompensation. Det fungerar fullt ut i de flesta affärer utom den i Åstorp. Ja, numera går det nästan med automatik, men det dröjde väldigt länge innan det blev accepterat. När det blev fel i kassan fick man varje gång själv säga till om den här 25-kronan. Det fanns t.o.m. expediter som började diskutera med kunderna om det. Inte alls smart! Har huvudkontoret satt en sådan regel, så ska givetvis affärerna rätta sig efter den.

Det är mycket rån i Åstorp dygnet runt i stort sett. För inte så länge sen var det en man som skulle ta ut pengar i en automat mitt inne i samhället mitt på tjusa dagen. Då tycker man det skulle vara helt ofarligt. Tyvärr var det inte så, för en kille kom fram och hotade honom med en kniv. Den här mannan var snabbtänkt och gav rånaren en smocka så det blev inget byte den gången. Jag tror inte jag hade varit lika modig. Men det gör ju att jag aldrig tar ut pengar i en uttagsautomat. Rånrisken är mycket stor eftersom polisen i vårt samhälle är helt osynlig. Det är så bra att då kunna ta ut pengar i kassan när man betalar med sitt kort. Naturligtvis går det inte att göra så i den här ICA-affären. Det hade jag inte förväntat mig heller.

Tack och lov har vi en mataffär till i samhället. Här är personalen hjälpsam och vänlig. Om man undrar var en vara finns går de ibland med och visar eller pekar och förklarar väldigt ingående. I den andra affären skulle det aldrig hända. Här får man ett vresigt svar och ibland pekar de lite vagt åt ett håll och sen får man klara sig själv. Ofta har man mer hjälp av andra kunder. Idag behövde jag ta ut 700 kr och det bad jag om i kassan när jag skulle betala. Tyvärr fick de bara betala ut 500 kr åt gången, men då tog kassörskan tillbaka en vara och gav mig först en femhundring, och sen slog hon in den ensamma varan vilket gjorde att jag då kunde få ut 200 kr till. Så glad man blir när man träffar på så trevlig personal. Det bemötandet får man där alla dagar och inte bara när det är Alla hjärtans dag.

18 kommentarer:

  1. Kan tycka att ICA skulle vara rädd om sina kunder, och ge ett trevligt bemötande.
    Bra att du fick ut dina pengar, affärerna vill väl inte ha för mycket kontanter.
    Ha en fin Alla Hjärtans Dag!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tur att det finns mer än en affär i samhället.

      Radera
  2. Så härligt att höra hur trevliga de är i den butiken!
    Men trist att inte alla butiker är lika kundvänliga :(
    Och hemskt med alla rån!
    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte särskilt tryggt att ge sig ut ensam i samhället.

      Radera
  3. små mataffärer ska man vara rädd om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Där har man oftast den bästa servicen.

      Radera
  4. I våra affärer har jag alltid blivit vänligt bemött.
    Rånrisken ökar på små orter Tyvärr!
    S....Joo det blåste på havet när jag åkte över.Det var värre hem än dit!
    Det var kallt.. Men jag återkommer till Bornholm när det är varmare!

    Ha en ♥lig dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så den regeln gäller fortfarande? Det var synnerligen intressant för i vår butik blir det ofta fel. Några pengar har jag dock inte sett röken av... Bemötandet är verkligen A och O. I stora ICA-butiken är personalen alltid vänlig men i den mindre varianten viftar de också lite svävande och ser lätt besvärade ut. Tråkigt sätt att bi bemött på.

    Önskar dig en fin alla hjärtans dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Regeln måste gälla ännu, för i vår ICA butik på köpcentrat så får man automatiskt en utbetalning på 25 kr utan att behöva nämna något om det.

      Radera
  6. Visst är det bemötandet som är viktigast både i restauranger och i affärer. Härligt att rånaren fick sej en smocka, kanske skrämmer det några skurkar så Åstorps inbrottsstatistik förbättras till nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det vore så väl ändå. Än så länge har det inte skrämt bort några oönskade element från Åstorp.

      Radera
  7. Vilket konstigt bemötande i ICA-affären! De måtte inte vara angelägna om att behålla kunderna. Här fungerar det alldeles utmärkt i både ICA och Konsum och det är aldrig något snack om ersättning vid fel i prissättningen eller ersättning för en dålig vara.
    Hur kan det vara att det är så hög brottslighet i Åstorp??
    Ha en fin Kerlaiksdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dt är lite obegripligt att det är så mycket rån och överfall här. Förklaringen att det var så nära till Danmark håller inte. Det är inte det lättaste att ta sig över sundet, för nu måste alla visa ID handlingar.

      Radera
  8. Det är konstigt att vissa affärer är så lite måna om sina kunder. Det är ju kunderna de lever på. I min lokala Coop-butik är det oftare fel än rätt och flera gånger har jag ringt och talat med huvudkontoret. "Varje gång det är fel ska du ha en ersättning på 25 SEK", sa man där. "Om jag hade fått det så skulle denna affär gått i konkurs", svarade jag. Men nu säger jag till, varenda gång det är fel. Det har blivit åtskilliga "25-kronor" under årens lopp. :/
    Kram från varma norr! Igår hade vi +8! I Norrbotten! I februari! Helt sanslöst! Idag lite svalare men fortfarande plusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt också sol här sen två dagar tillbaka. Den får gärna stanna kvar.

      Radera
  9. I vår lilla lugna stad Söderköping har vi också haft ett rån för några år sen - just i en ICA-affär. Men rånaren kom inte långt förrän han blev fast. Än så länge har vi inte haft några incidenter vare sig vid uttagsautomaterna eller med skimning. I Söderköping bor ju mest pensionärer och de är väl kanske inte så intressanta för de professionella rånarna. Men man vill inte gärna gå ut ensam sent på kvällen.

    Här i lilla Mogata finns varken affär eller uttagsautomat så här behöver man inte vara rädd för att bli rånad. Inte heller behöver man vara rädd för promenad sent på kvällen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Åstorp är det tyvärr ofta äldre personer som blir rånade. Väldigt fegt gjort.

      Radera