söndag 5 februari 2017

Minne


Jag har sett allt, hört allt och gjort allt. Jag kommer bara inte ihåg det.


Just så förvirrad kan jag känna mig ibland. Jag kan se en film t.ex. och vet precis vem som spelar med i den, men namnen på personerna är totalt borta. Det är så irriterande. Likadant är det med saker jag gjort tidigare. Jag minns exakt vad jag gjort och hur jag gjort, men när jag gjorde det kan jag inte komma på. Det bästa är helt klart att släppa tankarna på det glömda för ju mer man tänker desto mer förvirrad blir man. Plötsligt kan den här glömda informationen dyka upp i ett helt annat sammanhang. Strunt samma att man inte har nån nytta av den just då. Det känns bara så bra att komma på det man hade glömt tidigare. Jag vet inte om det varit enklare ifall man haft hjärnan indelad i mappar, och sorterat in minnena i respektive mapp. Risken hade klart varit att man kanske tappade bort en hel mapp i stället för som nu bara enstaka händelser.

16 kommentarer:

  1. Jag har bra minne, men det är kort. Tänk att vissa saker biter sig fast, medans andra saker är totalt bortglömt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onödigt vetande brukar etsa sig fast i hjärnan.

      Radera
  2. Träffande skrivit om minnet, riktigt igenkännande. Ibland när jag läser bloggar så fastnar jag för en detalj som jag vill kommentera, när jag kommer till att skriva så försvann det, då får jag läsa en gång till :-)
    Söndagskram

    SvaraRadera
  3. Nickar instämmande ... ibland blir jag nästan lite orolig över mig själv, men så kommer jag ihåg vad jag glömt och då glömmer jag bort att vara orolig :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst blir man irriterad på sig själv ibland när man så väl vet att man har hört något, men ändå inte kommer ihåg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar varför det blir så. Det måste vara helt normalt eftersom så många drabbas.

      Radera
  5. Visst är hjärnan komplicerad! Varför kommer man ihåg en del, medan annat är helt borta. Jag tror i och för sig att det finns en viss filtrering, för mycket av det som varit tungt och svårt minns jag inte. Till exempel pappas begravning, jag var i alla fall 17 år, men har nästan inga minnen från den. Visst vet jag att jag var där, men alla detaljer är borta. Hjärnan har trängt undan det i något hörn där det inte går att peta fram minnena.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett bra system att tråkiga minnen bleknar.

      Radera
  6. Hi hi . . . kan inte annat än le och samtycka, så är det.
    Men väldigt irriterande och frustrerande när man väl skulle behöva det 'minnet'.
    Jag kan vakna mitt i natten och veta svaret just då, men vem bryr sig då, hi hi . . .
    Men jag har bra kom ihåg från barndomstider m.m. ansikten och platser minns jag,
    och jag har bra orienteringsförmåga och lokalsinne, ännu måste jag tillägga.
    Något annat jag är bra på är födelsedagar, andras födelsedagar som jag inte har med att göra. Någon säger i bekantskapskretsens vänners vänner att då fyller jag år,
    om jag då träffar den personen vid ett tillfälle och kalas kommer på tal, då säger jag att du fyller år nu eller snart. Personen blir snopen, jag kan alla släktens och kompisar och deras familjers födelsedagar, vad betyder detta. Lustigt men annars har jag inte varit bra på 'matte' i skolan.
    Inte heller gillar jag direkt att 'gå på kalas', jag är inte uppvuxen med ordet fika.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Födelsedagar är jag faktiskt också bra på att komma ihåg, men jag har ingen större koll på åldern.

      Radera
  7. Jag har bra minne vilket ibland retar Husse som har betydligt sämre. Tycker att jag kan säga vad som helst för han kommer inte ihåg. Men så är det. Fast vid stress märker jag att det är lättare att glömma...

    Kram och trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Man kan ju alltid försöka med: "Det har jag sagt tidigare."

      Radera
  8. Jag har svårt att komma ihåg namn.Mitt i natten kan jag vakna och komma ihåg namnet
    SV..Det är bra med äkta sann kärlek!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är bra när man kommer på det man glömt.

      Radera