söndag 26 februari 2017

Motion


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Motion är alltid bra och det är egentligen mer nödvändigt ju äldre man blir. Musklerna behöver hållas igång, och man mår allmänt bättre ifall man rör på sig. Då är det ganska konstigt att det inte görs mer reklam för att locka pensionärer och äldre till alla gym som finns. Jag vet att en del läkare skriver ut motion på recept och det är en bra början. Ännu bättre hade det varit om de skrev ut recept på en personlig tränare, som hjälpte till och visade vad just jag behövde träna upp. Det kan inte vara svårare än att skriva ut hostmedicin.

28 kommentarer:

  1. Motion är alltid nyttigt i den form man klarar av.
    Efter mina skador (fotleden och axeln) blir det mest promenader för min del.
    Att träna även som litet äldre tror jag är ett bra sätt att hålla igång både kropp och knopp. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är minst lika viktigt att träna sin kropp när man blir äldre.

      Radera
  2. Så är det ... motion är nyttigt för alla i alla åldrar.
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det finns så många sätt att motionera på.

      Radera
  3. All träning som blir gjord, om det så stannar vid promenader, är bra träning.
    Jag är glad att jag har Elsa, annars så hade nog inte jag kommit ut på några promenader. Att gå på gymmet, eller på gympa är ingenting för mig pga all smärtproblematik.
    Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Promenader är bland det skönaste som finns.

      Radera
  4. Så sant, så sant.
    Man stelnar alltför fort om man inte rör på sig.
    Viktigt, viktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känner man snabbt av. Nu kommer en härlig tid då man bara längtar efter att få promenera i skogen.

      Radera
  5. Godmorgon! Min motion består i långa o många promenader med hund, med ryggsäck, Dra-matenkärra, stavar, allt efter behov...Men, min kropp är så ond så ond, artros överallt och det ger stelhet och värk. Tyvärr kan jag inte äta artrosmedicin för den går inte ihop med mina blodförtunnande livsviktiga mediciner. Men det är bara att bita ihop och i en så vacker miljö som jag bor så är det inte så svårt att se det positiva! Angående skåpet så är det alltså inrett med diskställ, alltså droppar vattnet rakt ner på diskbänken, bara att torka av, ingen risk för mögel!
    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket praktiskt skåp. Jag läser på din blogg att du är väldigt flitig med att promenera.

      Radera
  6. På vår vårdcentral skrivs det ut på recept! Ett mycket bra initiativ för friskvård leder just till friskhet :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett utmärkt sätt att hålla sig frisk på.

      Radera
  7. Så bra om läkarna hade kunnat skriva ut recept på träning!
    Jag har snö kvar.
    Ha en bra söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig regnar det. Skickar ner lite spridda skurar.

      Radera
  8. en mår så bra av lite träning. jag har mindre ont av min artros när jag tränar. och det hade jag väl inte riktigt trott, men jag hade en bra sjukgymnast som peppade mig. egentligen behöver man ju inte få det utskrivet av doktorn, alla vet väl att man mår bättre av att röra på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del kanske har lättare för att komma igång om en läkare påpekar det. Ungefär som att man alltid tar den medicin som läkaren skriver ut.

      Radera
  9. Jag försökte få tips av min distriktsläkare om var jag kan få instruktörshjälp eftersom jag inte längre kan träna som förut. Han hade nog en dålig dag för hans åsikt var att de som tränade på HC var för snåla för att köpa gymkort :(
    Min ena sjukgymnast anser att promenader är underskattat och den bästa motionen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken sur doktor. Jag tror också att promenader är väldigt bra. Det klarar de flesta av, och det är skönt.

      Radera
  10. Ja, det var ingen dum idé med ett recept på en personlig tränare :) Tror många skulle må betydligt bättre med det än en massa medicin!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också hade varit betydligt bättre. Det hade i varje fall inte blivit några farliga biverkningar.

      Radera
  11. Motion är mycket viktigt! Det skulle vara obligatoriskt för alla som kan röra sig!

    SvaraRadera
  12. Instämmer - en PT vore kanon...
    På gymmet där jag tränar är vi en stor skara 55+ - are.
    Härligt att se alla ivriga motionärer varje vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog mer och mer vanligt att äldre träffas på gym. En bra idé tycker jag.

      Radera
  13. Du har en poäng där med en PT. jag har utnämnd mig själv och mitt äldsta barnbarn ger mig råd :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra med barnbarn. De har så många bra tips.

      Radera