torsdag 23 februari 2017

Livsfarligt


Det är otroligt att en del yrkesförare är så usla bilförare. Sist vi körde från Malmö så blev jag nästan livrädd. En bit norr om Malmö låg fem lastbilar på rad. De körde ganska snabbt, men det som var ännu värre tyckte jag var att de lekte tafatt eller vad de nu gjorde. Först körde en av bilarna om den som var framför och sen gjorde nästa likadant. Så höll de på ett bra tag, så i slutändan hade de nog samma placering som de hade från början.

Jag kom att tänka på Nils Holgerssons underbara resa. Där flyger vildgässen i V-formation och för att inte bli helt uttröttade så byter de plats efter ett tag. Hade bara vägbanan haft fler filer så är jag helt övertygad om att de här förståndsbefriade individerna hade gjort likadant. Övriga bilister fick hålla sig efter dem, för  ingen hade en chans att komma förbi. Det var rena turen att det inte inträffade en olycka. Detta var ingen engångsföreteelse utan jag har upplevt detta åtskilliga gånger på den här sträckan. Chansen är alltså stor att polisen hade fått jackpot ganska snabbt.

Det förvånar mig att inte vuxna människor har mer vett innanför pannbenet. Äldre människor kollas upp ifall de har tillräckligt bra syn, så de får behålla sitt körkort. Det borde finnas någon kontroll som gav utslag på trafikvettskunskap hos yrkeschaufförer. Men de kan givetvis ljuga vid en sån kontroll. Det enda som hjälper är nog att polisen kör de här utsatta sträckorna lite då och då i civila bilar och ser med egna ögon hur det går till. Tänk så mycket bötespengar och så många indragna körkort det kunde ha blivit.

20 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! När jag kör till arbetshålan så kommer oftast massor med båtar som anlänt från hamnen. De gör på precis samma vis vilket är extremt irriterande i rusningstrafik. Vi har också noterat att många bussförare talar i telefon fastän det inte är tillåtet under trafik. De kör ju i tjänsten och har ert stort ansvar för att transportera människor. Synnerligen irriterande det med...

    Kram och ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att yrkeschaufförer tycks klara sig från att bli haffade av polisen. Alla andra människor vet ju hur illa de kör.

      Radera
  2. Kör försiktigt brukar Uffe säga åt mig när jag ska till stan i något ärende. Det gör jag alltid säger jag men vad hjälper det om det finns dårar på vägarna.
    Det är frustrerande att en del aldrig blir vuxna i trafiken. Huvudlöst, sanslöst. Rysk roulette spelas med andra människors liv som insats.
    Här har vi ändå småvägar i jämförelse med vad ni har och förstås är trafiken därefter. Tror som du att det behövs många flera trafikpoliser. Också här men i all synnerhet längs motorvägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör inte mycket nytta att man själv är laglydig i trafiken när det finns så många andra som struntar totalt i sina medmänniskor.

      Radera
  3. Poliserna borde vara ute lite mera på vägarna. För hu vad man ibland blir mörkrädd.
    Böterspengarna borde gå till trafikresurser för fler poliser i trafiken.
    På väg in till Växjö finns det några fartkameror, det är ju bara så att vissa bilister kör för fort emellan kamerorna, bromsa in vid kameran, för att sen köra fort igen. I många bilar varnas det för kameran.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket mer fartkontroller förr. Det är evigheter jag såg några poliser ute på vägarna nu.

      Radera
  4. igår körde en man så illa med sin tjänstebil på stormarknadens P-plats, så bara tur att vi inte krockade, fast jag blinkade körde han om i full fart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underligt att det tycks förekomma överallt men polisen gör inte något åt det.

      Radera
  5. Somliga kör som om de har huvudet under armen!
    S..Ja det är både jobbigt och härligt att vara pensionär.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. En del blir aldrig vuxna ... tur att det inte händer mer än det gör i trafiken. Nu ska man väl inte dra alla över en kam för det finns många som är laglydiga även bland yrkesförarna... liksom det finns många "vanliga" bilister som också kör som om de fått körkortet på posten.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det borde vara självklart för alla att använda hjärnan de kör.

      Radera
  7. Periodvis har jag ju jobbat som yrkeschaufför; kört långtradare (både bil med släp och med trailer), grusbil och taxi och sett både det ena och det andra när det gäller klantiga bilförare. Javisst, många yrkesförare borde överhuvudtaget inte få vara ute i trafiken, men ... det gäller även för många privatbilister.
    Yrkesförarna med sina långa, breda och tunga fordon kan ställa till mycket allvarliga olyckor men ibland kan det faktiskt vara en vanlig personbil som är orsaken. Privatbilister som aldrig suttit bakom en lastbilsratt har ingen aning om vilka speciella betingelser man som lastbilsförare har att rätta sig efter.
    1. Långa fordon genar i gatukorsningar, ibland kan man vara tvungen att lägga sig i vänsterfil för att kunna svänga höger utan att dra med sig trafikljus och vägmärken. 2. Fullt lastad har en lastbil längre stoppsträcka än en personbil eftersom lasten "skjuter på". Därför är det viktigt att personbilar inte svänger in tvärt framför och lägger sig nära.
    3. I en lastbil sitter man högt och därför har man oftast längre sikt framåt, man ser och läser av trafiksituationen bättre än från en liten personbil. Man kan t.ex. se att det finns ett hinder på väg-grenen en bit bort och därför håller man inte åt sidan.
    Det var bara tre exempel, jag skulle kunna räkna upp många fler.
    Angående privatbilister; jag har sett förare läsa kartor och tidningar när de stått och väntat på att trafikljusen ska slå om till grönt. Jag har sett dem köra (med husvagn!) på gångvägar och i gångtunnlar (där de fastnat!). Jag har, med långtradare, mil efter mil i tät trafik på E4 vid Höga Kusten, legat bakom husvagnsekipage som i snigelfart (40-50 km/h) slickat mittlinjen och vägrat att hålla åt sidan. Så kallade "stoppklossar!" ;) Ska man forsla 55-60 ton uppför sega backar så är det bra att kunna "ta lite sats" inför nästa motlut.
    Jag är väl lite jävig men jag tror absolut att det finns fler klantiga privatbilister än yrkesförare. Men de där fem lastbilschaufförerna norr om Malmö borde nog skärpa sig.
    Ursäkta en lååång kommentar! Men det här engagerar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du varit yrkeschaufför. Jag menade naturligtvis inte att alla yrkeschaufförer är klantiga. Det som retade mig var de här fem som "lekte" för det hade definitivt inget med vanlig körning att göra. Det kan inte finnas någon anledning till att köra om varandra stup i kvarten och bara byta plats. De låg hela tiden efter varandra i en rad, så ingen av dem hade extra bråttom så det var därför de gjorde omkörningar. Jag har stött på många privatbilister som uppfört sig precis lika korkat och det har jag skrivit om tidigare.

      Radera
  8. Vissa människor ska inte ha körkort..

    SvaraRadera
  9. Usch, det där låter som en riktig pulshöjare. Det är många år sedan jag hade bil så numera är det taxi och buss som gäller och tyvärr är det många som gör mig riktigt rädd. Främst dem som envisas med att kolla sina mobiler och han som tittade på film under tiden han körde har jag svårt att glömma ...
    Som passagerare är det inte alltid så lätt att säga ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar så hur de där förarna tänker. Det kan ju faktiskt hända att de orsakar olyckor där de själva blir allvarligt skadade, och t.o.m. dödade. Att det kan hända andra trafikanter verkar de inte bry sig om.

      Radera
  10. Vill bara i all hast tala om att jag hittade dina kommentarer hos mig, och jag har svarat på dem. Nu hägrar sängen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att de kom fram, och att du berättade.

      Radera