onsdag 1 februari 2017

Åstorp i topp


Min hemkommun är i topp på två olika listor. Den första och den som jag är riktigt stolt över är den där Familjehälsan i Åstorp blev listad som den i särklass bästa vårdcentralen i Skåne län. Det kanske finns någon vårdcentral som inte var med i undersökningen, men jag tycker ändå att personalen här i Åstorp ska känna sig hedrade. Betyget sattes efter att patienter fått uttala sig om hur de blev bemötta, kunnighet bland personalen, tillgänglighet och en hel massa annat. Jag är listad på den här vårdcentralen sen en tid tillbaka och jag kan bara hålla med. Man blir väldigt vänligt bemött av alla. När man ringer akut så trixar och donar de så mycket de kan så man ska få en tid samma dag, och går inte det så får man en tid till dagen efter. På den förra vårdcentralen fick jag var så snäll att ringa på nytt nästa dag och åter igen hamna i telefonkö. Precis sånt som man längtar efter när man känner sig helt under isen och bara vill att någon ska säga: "Kom med en gång, så hjälper vi dig."

Jag har en speciell läkare som jag får träffa varje gång i motsats till tidigare där jag ytterst sällan träffade min husläkare. Här får jag känslan av att doktorn verkligen lyssnar på mig och försöker göra det bästa hon kan för att jag ska må bra igen. Det känns inte som jag endast är ett nummer i högen. Nu är det inte bara till att ringa och få förnyat receptet. Här tas nya prover inför varje gång och det känns tryggt och bra. Så borde alla vårdcentraler vara.

Sen var det då den andra listan, som jag önskar att Åstorp låg i botten på. Det är nämligen en lista rörande inbrottsstatistiken. Danderyds kommun hamnar överst men sen kommer lilla Åstorp på en icke hedrande andraplats. Jag kan förstå att det sker många inbrott i Danderyd eftersom det är en höginkomstkommun, men så är definitivt inte fallet med Åstorp. Förklaringen var att det var så nära till Danmark och kontinenten. Men varför i all världen stannar inte tjuvarna till i Helsingborg eller kommunerna däromkring? Det är faktiskt 2 mil till Åstorp. Det måste vara något speciellt som drar. Turistbyrån borde undersöka detta. Tänk så mycket pengar kommunen tjänat på att få hit turister som betalar för sig i stället för tvärtom.

24 kommentarer:

  1. Så fint det låter med den vård och service som ni får. Så skulle det givetvis alltid vara. Att inte få träffa samma läkare som många tycks vara med om fungerar ju inte. Hur kan en läkare ge råd om han/hon inte känner patienten?
    Intressant att Danderyd ligger i toppen. Inte konstigt men intressant. Jag växte upp i Danderyds kommun i Enebyberg (en del av Danderyd) och då var det annorlunda. Hoppas att Åstorp kan få en litet bättre placering.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dret är nog därför det blir så mycket missförstånd och felbedömningar i vpden, för läkarna känner inte patienten och vad som har skett tidigare. Tiden är knapp och det är inte alltid journalen hinns med. Jag hoppas Åstorp ramlar ur den där sista listan snart.

      Radera
  2. Det är skönt att alltid få samma läkare. Fast det står i min journal att jag ska ha samma. Det var efter en utredning som det skrevs in, dessförinnan hade jag alltid olika. Jag har också en som jag tycker om.
    Det är så tråkigt att folk inte kan se skillnad på ditt och mitt. Det är ju inte alltid som det hjälper att ha larm heller.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr är inte larm en 100% försäkring.

      Radera
  3. Grattis till en vårdcentral i toppklass! Någon sådan har tyvärr inte vi i närheten.
    Däremot trist med antalet inbrott. Konstigt att de väljer just Åstorp... man blir lite nyfiken på varför.
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också lite fundersam på vad det är som drar i Åstorp....förutom den underbara naturen här.

      Radera
  4. Jag har också samma läkare varje gång!
    Sv.......Ulla är smart som sin matte :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel med samma läkare så man inte behöver berätta samma sak om och om igen.

      Radera
  5. Grattis till en god och fingerande vårdcntral, så härligt att du har din läkare - då blir det helhet i din vård på kort och lång sikt!!
    Du beskriver hur det var förr - så har vi det på min vårdcentral - om det finns någon läkare alls vill säga. Trevlig bemötande är A och O.
    Men inbrotten var ju inte så upplyftande och hur kommer det säg?
    Tack för dagens Gunell :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar också mycket över varför det är så mycket inbrott i kommunen. Det finns grannsamverkan på många håll här, men det är inte alltid det hjälper. För inte så länge sen så var det en ungdomsliga som slog ner och rånade äldre personer...även om de gick med rollator. Det måste var fel i huvudet på sådana människor.

      Radera
  6. Åhh vad kul för vårdcentralen. En hedrande titel då måste dom göra mycket rätt.
    Håller med, den andra listan var inte lika rolig. Hemskt att folk inte kan låta andras saker vara i fred. Ingen respekt!
    Ha det så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns inte alls bra med en hög placering på inbrottslistan.

      Radera
  7. Grattis till vårdcentralen och till dig som är listad där. Många har problem med att få träffa olika läkare. Jag är väldigt sällan hos läkare, men har haft turen att ha samma läkare under många år. Han gick i pension för ett-två år sedan och nu har jag då förstås en annan läkare. Endast träffat en gång, hoppas hon stannar många år också. Med stigande ålder blir besöken förmodligen tätare, för de flesta blir det ju så...

    Inbrott, trist, trist, trist... har ingen annan kommentar till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen trist med alla inbrott. Det är svårt att skydda sig från det.

      Radera
  8. Att ha en bra vårdcentral är verkligen guld värt men långtifrån någon självklarhet. Däremot så är inbrottsstatistiken desto tråkigare och dessutom oroande att inbrotten verkar öka på många platser. Tråkigt att man inte vill eller kan skilja på mitt och ditt...

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste kännas hemskt när någon olovandes varit inne och rotat i ens hem.

      Radera
  9. Jaha, är det i Åstorp du bor! :)
    Härligt att läsa om din vårdcentral, det är inte ofta man läser något positivt om vården nu för tiden.
    Att läsa om inbrottsstatistiken var mindre kul och får mej också att undra....varför just Åstorp liksom??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer mig lika frågande som du.

      Radera
  10. Sådär skulle ju alla vårdcentraler fungera....det skulle ju vara en självklarhet! Men tyvärr är det inte så :(
    Nja, vi vill absolut inte att tjuvarna ska stanna i Helsingborg....men inte hos er heller såklart :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kunde kanske kastat dem i sundet....fast det är synd att förorena så i hamnen.

      Radera
  11. Grattis till det ena och beklagar det andra!
    Ja, så det kan vara.
    Nu, kvällskram 💚

    SvaraRadera
  12. Så härligt att ni har så fin sjukvård i Åstorp. Det är mer än vad vi kan säga här. Mindre trevlig är ju den där inbrottsstatistiken. Det är ju ett märkligt fenomen, som man få hoppas att polismakten och sociala myndigheter kan få bukt med.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom polisen så gott som aldrig åker ut och säkrar spår så kan tjuvarna fortsätta med sitt jobb utan att vara oroliga för att åka fast.

      Radera